Opleiden van rekendocenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Presentatie Procedure naar het VO
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
VTB Technasium Vakcollege
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen in beweging!
Inleiding Regionale Stuurgroep
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Over rekenen gesproken
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Titelpagina.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Nieuw Nederlands 4e editie
Op naar…
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Taal en rekenen in de regio
Excelleren door het zelf te doen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
NU ENGELS.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Kiezen voor de toekomst
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
De rekenvaardige burger
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Transcript van de presentatie:

Opleiden van rekendocenten Etalageconferentie ‘Over rekenen gesproken’ 25 september 2014 Mariëlle Verhoef Senior-beleidsmedewerker Graafschap College, vhf@graafschapcollege.nl

Opbouw van deze presentatie Het proces van ontwikkeling en uitvoering van een opleiding voor rekendocenten op het Graafschap College Aanleiding en voorgeschiedenis Ontwikkeling Uitvoering Conclusies en toekomst

Voorgeschiedenis Sinds 2010 in het kader van het Implementatieplan Taal en rekenen aandacht besteed aan professionalisering van rekendocenten via Graafschap Academie: Gestart met cursussen gericht op het leren kennen van het Referentiekader Meijerink en bewustwording van de gevolgen van de nieuwe eisen en de invoering van centrale examinering Daarna cursussen gericht op het opzetten van het onderwijs, keuzes maken in het programma, drieslag rekenen etc Daarna cursussen gericht op rekendidactiek en –strategieën Ondertussen start gemaakt met het opstellen van een profiel voor de rekendocent

Aanleiding nieuwe opleiding Docenten geven aan na het volgen van voorgaande cursussen Behoefte aan meer diepgang Behoefte aan ‘status’ – serieus nemen van het vak Behoefte aan civiel effect

Ontwikkeling nieuwe opleiding Onderzoek wijst uit: er bestaat landelijk nog geen erkende opleiding rekendocent met civiel effect. Uitdaging: kunnen wij dat zelf ontwikkelen?

Eisen aan de opleiding Doelgroep = docenten mbo en vmbo die willen omscholen tot rekendocent (beginniveau aanwezig) Doel = opleiding tot allround rekendocent met een diploma of certificaat met waarde Eindtermen = De rekendocent is in staat een groep studenten voor te bereiden op het centraal examen rekenen 2F en 3F (of rekentoets vo). De rekendocent is in staat rekenproblemen te signaleren en gericht te observeren tijdens rekenactiviteiten en kan daar op inspelen. De rekendocent is in staat leerresultaten te analyseren op (mogelijke) rekenproblemen. De rekendocent is op de hoogte van de globale inhoud van het voortraject van groepen studenten (basisonderwijs/vo). De rekendocent is in staat de beroepscontext van de leerlingen te gebruiken in zijn onderwijs en/of aan te sluiten op het onderwijsprogramma in de beroepsvakken.

Partners Graafschap College = opdrachtgever NCOI, Iselinge Hogeschool en IJsselgroep Educatieve dienstverlening = samenwerkende opdrachtnemers Taakverdeling Graafschap College Financiering en aansturing Beschikbaar stellen lesruimte en catering NCOI Levering geaccrediteerde basis opleidingsprogramma Examinering IJsselgroep/Iselinge Uitvoering opleidingsprogramma en individuele begeleiding

Opzet opleiding Twee modules van zes bijeenkomsten van drie uur, verspreid over een schooljaar Studiebelasting vijf tot zeven uur per bijeenkomst (exclusief lestijd) Examinering door twee moduleopdrachten en een integrale eindopdracht Post-hbo, als minor onderdeel van de geaccrediteerde bachelor-opleiding pedagogiek Acht ECTS per module en acht voor de eindopdracht: totaal 24, complete minor in te brengen in andere NVAO geaccrediteerde bachelor-opleiding Afsluiting met getuigschrift ‘post-hbo rekendocent NCOI’

Inhoud opleiding Programma gebaseerd op post-bachelor reken- en wiskunde specialist van NCOI Module ‘reken- en wiskundespecialist’ en module ‘Omgaan met ernstige rekenproblemen/dyscalculie’ Maatwerk: programma aangevuld en aangepast richting ‘rekendocent’ en minder ‘rekenspecialist’, zonder accreditering aan te tasten

Onderwerpen module ‘reken- en wiskundespecialist’ Verhaal van de leerling/student (ook in groepsverband) Rekenen op de basisschool (strategieën, didactiek, materialen etc.) Rekenen/wiskunde in het voortgezet onderwijs (o.a. didactiek en leerlijnen) Rekenhulp groep 3 t/m 6: het hart van het rekenonderwijs Rekenproblemen en –beleid Hulp bij voortgezet realistisch reken-wiskundeonderwijs Inhoud referentieniveaus en ontwikkelingsgericht beoordelen Leerproblemen en –beleid (o.a. drieslagmodel) Rekenen/wiskunde in andere vakken (o.a. drieslag rekenen)

Onderwerpen module ‘omgaan met ERWD’ Eigen gecijferdheid, rekenkennis en vaardigheden Ernstige rekenproblemen/dyscalculie herkennen en vaststellen De betekenis en oorzaken van dyscalculie voor de student Ernstige rekenproblemen/dyscalculie en andere ontwikkelingsstoornissen Eigen ervaringen met het protocol, testen, observeren en voorzieningen Instrumenten en (leer)methoden Ontwerpen van onderwijsprogramma’s Omgaan met zwakke en goede studenten (differentiatie)

Uitvoering In november 2013 gestart met volle groep docenten GC, beoogde einddatum juni 2014 In maart 2014 gestart met tweede volle groep docenten GC en VMBO, beoogde einddatum december 2014

Uitvoering Er gaat helaas wat mis… Organisatorische missers (o.a. boeken te laat geleverd) Beoordelingen laten veel te lang op zich wachten Beoordelingen inhoudelijk van zeer slechte kwaliteit Programma nog te veel gericht op individueel begeleiden van leerlingen Nadruk in examenopdrachten te veel op ‘onderzoek doen’ Studiebelasting voor velen hoger dan ingeschat Gevolg Deelnemers boos en gefrustreerd Deelnemers halen einddatum niet Deelnemers haken af

Reparatie Deelnemers krijgen extra tijd om af te ronden Deelnemers krijgen een nieuwe beoordeling, gebaseerd op heldere criteria Deelnemers van de tweede groep krijgen een bijgesteld programma

De les hier uit… De wens tot erkenning en een ‘echte’ opleiding met civiel effect op hoog niveau combineert moeilijk met de wens tot een praktische opleiding. Onderzoek doen is een vaardigheid die niet vanzelfsprekend is. De combinatie met lessen en een dergelijke opleiding is zwaar: facilitering in uren is noodzaak. Sturen vanuit management is van belang: bewust inzetten voor docenten die rekenen geven en blijven geven. Tijdspad voor het maken van opdrachten moet vooraf duidelijker gecommuniceerd worden en wellicht ruimer. Examenkwaliteit moet op orde zijn.