‘ ‘GEEN TOEKOMST ZONDER VISIE’ Welkom bij SiNTLUCAS voor de Docentendag Schilderen en Onderhoud 19 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Welkom op de informatieavond
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
‘Voor een glasheldere toekomst’ Docentendag Schilderen en Onderhoud
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
© Savantis Welkom op de docentendag Schilderen en Onderhoud 20 november 2013.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Vertegenwoordiging landelijk netwerk en relatie regionale netwerken Sessie B NOV Conferentie 7 oktober 2008.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
BPV in Entree Springplank naar werk?.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwalificatiestructuur mbo
VTB Technasium Vakcollege
OR-platform 15 november.
Welkom op de Ouderavond klas 4
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De toekomst van het vmbo
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Veranderingen in de zorg vanaf 2015
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
VMBO Economie Docentendag
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Informatie avond leerjaar 4
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
© Savantis Herziening kwalificatiestructuur Docentendag SenO 19 maart 2014.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Transcript van de presentatie:

‘ ‘GEEN TOEKOMST ZONDER VISIE’ Welkom bij SiNTLUCAS voor de Docentendag Schilderen en Onderhoud 19 november 2014

Programma Programma Savantis 2015 en verder Studeo Exameninstelling Savantis SintLucas Evaluatie Uitvoering PvB Duurzaam en verantwoord schilderen (Biobased) Evaluatie en afsluiting met buffet De gehele presentatie van deze dag wordt gepubliceerd op de website van Savantis bij docentendagen

1. Savantis 2015 en verder Ronald van Driel directeur Savantis

Ontwikkelingen in sectoren Schilderen en Onderhoud & Afbouw Economische crisis, sterke daling werkgelegenheid, toename flex-arbeid, faillissementen, heroriëntatie Forse daling aantal cao-werknemers > minder geld voor goede doelen sectoren Daling instroom opleidingen Gevolgen voor scholen/docenten en Regionale Samenwerkingsverbanden Zorgen over behoud van opleidingslocaties Discussie tussen cao-partijen over sectorbeleid en uitvoering sectorale taken, o.a. onderwijs

Ontwikkelingen beroepsonderwijs Wettelijke taken MBO worden gecentraliseerd Ontwikkeling kwalificatiestructuur (inhoud functies – basis voor het mbo-onderwijs) Erkenning Leerbedrijven en bevordering kwaliteit leren in de beroepspraktijk Minder cao-gelden beschikbaar ter ondersteuning van het beroepsonderwijs Heroriënteren op opleidingsmodellen BOL/BBL, opleidingsduur, kostenbedrijven en beloning leerlingen

Gevolgen voor sectoren en Savantis Overdracht wettelijke taken MBO per 1 augustus 2015 Opleidingsadviseurs en overige medewerkers deels naar centrale organisatie SBB Geen directe invloed meer op inhoud MBO onderwijs Forse reorganisatie Savantis in 2014 en 2015 Savantis gaat door als Vakcentrum

Savantis Vakcentrum Taken op het gebied van: Domein: Arbeidsmarkt, Onderwijs en Scholing Domein: Sectoren Schilderen & Onderhoud, Afbouw en aanpalende sectoren Onderwijsveld Savantis geeft een samenhangende opleidingsinfrastructuur vorm, die voor de betrokken branches de gekwalificeerde instroom van leerlingen bevordert en werknemers faciliteert in hun ontwikkeling zodat zij duurzaam inzetbaar zijn in de branches

Activiteiten Savantis 2015 (1) “Tijdens de verbouwing blijft de winkel open” Onderwijsontwikkeling, o.a. Vernieuwing leermethoden, o.a. schilderen en stukadoren (elektronische leeromgeving Studeo) Vernieuwing opleidingsprogramma’s (BOL/BBL, verkorting opleidingsduur niveau 2/3) VMBO Bouwen, Wonen en Interieur Examinering Ontwikkeling en Proeve van Bekwaamheid Keurmerk

Activiteiten Savantis 2015 (2) Beleidsondersteuning bestuurders Invloed op kwalificatiestructuur via sectorkamers SBB Vernieuwing opleidingsprogramma’s en gevolgen voor cao-afspraken inzake leerlingen Behoud opleidingsinfrastructuur Ondersteuning regionale uitvoering onderwijs Bevordering landelijke en regionale samenwerking onderwijs-bedrijfsleven

Activiteiten Savantis 2015 (3) Training & Advies Sectorspecifiek trainingsaanbod Bevordering duurzame inzetbaarheid medewerkers Advies strategisch opleidingsbeleid bedrijven “Heeft mijn bedrijf de juiste competenties in huis om mijn toekomstige markt(en) goed te kunnen bedienen?” Onderhouden netwerk van deskundigen die bereid zijn hun kennis en ervaring in te zetten ter bevordering van de kennis en kunde in de sectoren

Activiteiten Savantis 2015 (4) Subsidieverwerving, verstrekking, beheer en verantwoording (o.a. ESF en sectorplannen) Organiseren en ondersteunen van netwerken op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt

Voorbeelden organisaties en personen binnen één of meerdere netwerken van Savantis   ? NOA Werkgever Vakschool VMBO Docent Leerling-begeleider Directeur Samenwerkingsverband Leerling Onderzoeksbureau OnderhoudNL Examinator Bestuurder Samenwerkings-verband Onderwijs-ontwikkelaar Instructeur Woningcorporatie ROC Horizoncollege ZZP-er Praktijkopleider CNV Vak-mensen Schilder^sCOOL vestiging Gemeente Erkend Leerbedrijf Opleidings-adviseur FNV Bouw Opleidings-coordinator

Uitdagingen voor de toekomst Behoud van de samenwerking tussen organisaties gericht op voldoende instroom in de opleidingen en bevordering van het vakmanschap in de sectoren Landelijk dekkend opleidingsaanbod voor schilderen en stukadoren en behoud van kleine opleidingen In stand houden waardevolle infrastructuur van Samenwerkingsverbanden van Leerbedrijven Realiseren van uitvoerbare en betaalbare opleidingsmodellen, rekening houdend met lagere financiële bijdragen van overheid en sectoren

Vragen over Savantis 2015 en verder

onderwijskundig medewerker Savantis 2. Studeo Jolanda Kivits onderwijskundig medewerker Savantis

Wat zijn de uitgangspunten (1) Blended learning; praktijkopdrachten en theorie op papier, ondersteund met video’s, animaties, interactieve toetsen etc. De docent blijft de spil in de opleiding Praktijk centraal; vier projecten per jaar Flexibel inzetbaar; eigen volgorde en tempo bepalen 24/7 beschikbaar vanaf elke locatie en PC/Laptop/etc. Verantwoord; sluit aan op oude en nieuwe KD Toekomst proof; geschikt voor BOL en BBL Niveau 3 in drie jaar

Wat zijn de uitgangspunten (2) Overstap naar digitalisering Eerdere onderzoeken vanuit de uitgeverij en evaluatie pilot Teletop Visiedocument o.b.v. visiedocument keuze voor It’s Learning Panelconferenties Start ontwikkeling leermiddelen Pre pilot en pilot

Wat zijn de uitgangspunten (3) Docent spil van de opleiding Ondersteuning; Savantis biedt structuur en ruimte Monitoring; goed zicht op voortgang van individuele leerling Maatwerk door ontzorgen; door automatisering kan de docent zich meer richten op individuele begeleiding Eigen inbreng; zelf content toevoegen en delen met leerlingen Platform; actuele informatie vanuit branche, content delen en contact met collega’s

Studeo ook voor instructeurs! Platformfunctie Cijfers praktijkopdrachten in Studeo Zicht op voortgang leerlingen Zijn er nog wensen?

Stand van zaken Leerjaar 1 van de opleiding Schilder en Gezel schilder directe instroom is opgeleverd 10 scholen, 26 docenten en 104 leerlingen werken vanaf dit schooljaar met de nieuwe leermiddelen in Studeo Savantis ontwikkelt nu de leermiddelen voor leerjaar 2 en 3 van Schilder en Gezel schilder

Nieuwe leermiddelen in Studeo Live demo studiewijzer en Studeo (vak en cdp) Link studeo

Wat gaat er komen? Uitleveren leerjaar 2 en 3 (gefaseerd in 2015) Evaluatie eerste ervaringen (maart 2015) Informatiebijeenkomst (mei/juni 2015)

Ervaringen tot nu toe met Studeo Gebruikers aan het woord!

Vragen? Studeo zelf bekijken? Ga naar: www.savantis.nl → Studeo Informatie over leerling- en docentenpakketten? Ga naar: www.savantis.nl → Webshop

Pauze

3. Exameninstelling Savantis Aad van der Star hoofd Exameninstelling Savantis

Activiteiten Exameninstelling Savantis Beleidsvoorbereiding (CEC) Ontwikkelen van toetsen Vaststellen van toetsen via TVC Leveren van toetsen aan de onderwijsinstelling Afname Proeve van Bekwaamheid Kwaliteitsborging Informeren en begeleiden onderwijsinstellingen (Nieuwsbrief, docentendagen, bezoeken aan onderwijsinstellingen) Activiteiten als Exameninstelling (uitbesteding volledige examinering)

Mededelingen Uitvoering PvB Industrie op centrale locatie bij Wagner in Utrecht; Vereiste aanwezigheid examinatoren bij PvB om ± 07.30 uur; Vooraf ingevulde werkplanningen, ‘spiekbriefje’ of data in de telefoon, wordt aangemerkt als fraude. Gevolg: direct examen verlaten! Behang: standaard kwaliteit uit behangboek, geen spatel gebruiken maar fladder; Opgeven kandidaten voor PvB nadat de onderwijsinstelling zeker weet dat de kandidaat over voldoende vaardigheden beschikt; Alle ‘Branchegetuigschriften’ worden vanaf 2015 naar de onderwijsinstellingen gestuurd.

Landelijke ontwikkelingen bij examinering Invoering entreeopleiding vanaf 1 augustus 2014: Op basis van het entreedossier of op basis van het oude KD assistent. Exameninstelling Savantis levert examens voor beide KD’s.

Nieuwe kwalificatiedossiers Vanaf 1 augustus 2016: verplichting invoeren nieuwe KD’s. Invoeren mag vanaf 1 augustus 2015. Examens worden aangepast. Levering mogelijk vanaf 1 november 2015, exclusief keuzedelen. Welke keuzedelen gaat de onderwijsinstelling aanbieden? Hoe gaat de examinering hiervan gebeuren?

Keurmerk Examenleverancier Exameninstelling Savantis als voldoende beoordeeld door het ministerie van OCW (in 2013) en in bezit van het Keurmerk Examenleverancier (2014) voor zowel de producten als de diensten.

Certificering examenproducten Vanaf 1 augustus 2016: Verplichting om voor alle opleidingen gebruik te maken van bij gecertificeerde examenleveranciers ingekochte examens of om hun gezamenlijk of individueel ontwikkelde examens extern te laten valideren.

Resultaten Proeve van Bekwaamheid Resultaten Proeve van Bekwaamheid 2014 (tot oktober) en 2013   Proeve van Bekwaamheid niveau Aantal deelnemers Geslaagd Gezakt % 2014 2013 Assistent Schilder 1 132 124 8 94 93 Schilder 2 607 399 208 66 65 Gezel Schilder Aankomend voorman 3 22 18 4 82 73 Gezel Schilder Afwerking Interieurs 75 91 Gezel Schilder Totaal Onderhoud 5 100 Gezel Schilder 103 51 52 50 n.v.t. Gezel Schilder Voorman 189 86 54 Specialist Decoratie en Restauratie 9 56 25 Specialist Interieur en Decoratie 12 67 57 Vakkracht Lakspuiter 10 80 Medewerker Industriële Lakverwerking 32 21 11 84

Proeve van Bekwaamheid Werkwijze uitvoering PvB Groepsopdracht Resultaat van de groepsopdracht

Werkwijze uitvoering PvB Onderwijsinstelling Meldt student aan bij Savantis voor PvB Diplomeert en geeft aan Savantis door wanneer iemand is gediplomeerd Exameninstelling Savantis Schrijft student in voor PvB Roept student op Organiseert locatie en materialen Stelt commissie samen Verwerkt de resultaten Geeft resultaten door aan onderwijsinstelling Verstrekt het ‘Branchegetuigschrift’ aan de onderwijsinstelling

Groepsopdracht Welke suggesties/scenario’s kunt u bedenken inzake het optimaliseren en uitvoeren van een Proeve van Bekwaamheid anno 2016 Hierbij kunt u denken aan: Voorbereiding, vorm, inhoud, locatie, materialen, gereedschappen, werkstukken, examinatoren, secretaris en dergelijke.

Groepsopdracht Resultaat van de groepsopdracht Als input voor discussie binnen TVC en CEC inzake de inrichting en uitvoering van PvB’s. Wordt voor u samengevat voor de evaluatie in de middag

Zie uw groepsindeling op uw badge Zie achter u de tafelindeling 1 tot en met 6

Lunch tot 13:30 uur

Schoolleider Creatief Vakman SintLucas Eli van Beekveld Schoolleider Creatief Vakman SintLucas

5. Evaluatie Proeve van Bekwaamheid Marianne Pieterse Beleidsmedewerker Exameninstelling Savantis

Evaluatie Groepsopdracht Proeve van Bekwaamheid. De opdracht was als volgt: Welke suggesties/scenario’s kunt u bedenken inzake het optimaliseren en uitvoeren van een Proeve van Bekwaamheid anno 2016 Hierbij kunt u denken aan: Voorbereiding, vorm, inhoud, locatie, materialen, gereedschappen, werkstukken, examinatoren, secretaris en dergelijke.

Evaluatie Proeve van Bekwaamheid Overall

6. Duurzaam en verantwoord schilderen Inleiding (1) Machiel van Westerhoven Aquamaryn / Ursapaint

Machiel van Westerhoven Aquamaryn / Ursa Paint BioBased? Machiel van Westerhoven Aquamaryn / Ursa Paint

Verf Maken: Mengen van Stoffen VERF CHEMIE Verf Maken: Mengen van Stoffen TRANSPORTMIDDEL PIGMENTEN HULPSTOFFEN BINDMIDDEL

Chemie: Samenstellen en Ontbinden van Moleculen VERF CHEMIE Chemie: Samenstellen en Ontbinden van Moleculen H H C C O H H H H H

VERF CHEMIE Bindmiddel is Kenmerkend Bindmiddel bestaat uit Koolstof-polymeren Polymeren vormen verflaag: C H NAT DROOG

ORGANISCHE CHEMIE -C-C-C-C- Polymeren zijn “Organische Chemie” Organisch = ‘uit de Levende Natuur’... Hoe zit dat dan met epoxies, polyurethanen, acrylaten, polyesters, alkyden en andere kunststoffen??

Herkomst van organische -C-C-C- polymeren: ORGANISCHE CHEMIE Herkomst van organische -C-C-C- polymeren: 1920 2070 uit Aardolie ? 20% 80% uit Levende Natuur Waar komt de hoofdgrondstof van verf vandaan? Eerst puur natuur. Grotschilderingen. Plotseling toename van aardolie chemie. Zeer sterke stijging, gelijk met CONSUMISME.Momenteel 20/80. Vanaf 2070 minder tot geen olie. Nu weer meer interesse in natuurlijke grondstoffen als alternatief voor olie. Samen met uit petrochemie opgedane kennis >> nieuwe vorm van het gebruiken van natuurlijke grondstoffen. 36.000 BC 2010

AARDOLIE CHEMIE Aardolie is ook Natuur. Maar: - gedurende miljoenen jaren gevormd en binnen 200 jaar alles verbruikt Duurzaam? “Nieuwe grondstoffen moeten kunnen ontstaan tijdens levensduur van Product...” Aardolie komt ook direct uit de natuur; is natuurlijke grondstof. Probleem is: aardolie heeft er miljoenen jaren over gedaan om olie te worden en wordt nu in zeer korte tijd allemaal verbruikt / verbrand. Dat betekent: op = op, maar ook dat de CO2 die over miljoenen jaren in de olie is opgeslagen nu opeens allemaal vrijkomt. Bovendien wordt aardolie zodanig chemisch bewerkt, geraffineerd en gesynthetiseerd, dat er soms stoffen ontstaan die zeer toxisch of schadelijk zijn en absoluut niet meer ‘natuur eigen’.

AARDOLIE CHEMIE Aardolie = Uitputtelijke Grondstof Maar bovendien: Afhankelijk van Aardolie Grootmachten / Economie Uitstoot van extra CO2 (miljoenen jaren geleden opgeslagen) Willen we dat? Of zijn er alternatieven? Aardolie komt ook direct uit de natuur; is natuurlijke grondstof. Probleem is: aardolie heeft er miljoenen jaren over gedaan om olie te worden en wordt nu in zeer korte tijd allemaal verbruikt / verbrand. Dat betekent: op = op, maar ook dat de CO2 die over miljoenen jaren in de olie is opgeslagen nu opeens allemaal vrijkomt. Bovendien wordt aardolie zodanig chemisch bewerkt, geraffineerd en gesynthetiseerd, dat er soms stoffen ontstaan die zeer toxisch of schadelijk zijn en absoluut niet meer ‘natuur eigen’.

BIOBASED CHEMIE BioBased Chemie is: Gebaseerd op kennis van vóór de Aardolie Revolutie Op basis van grondstoffen uit de levende natuur. Herwinbaar binnen levensduur van product. Aardolie komt ook direct uit de natuur; is natuurlijke grondstof. Probleem is: aardolie heeft er miljoenen jaren over gedaan om olie te worden en wordt nu in zeer korte tijd allemaal verbruikt / verbrand. Dat betekent: op = op, maar ook dat de CO2 die over miljoenen jaren in de olie is opgeslagen nu opeens allemaal vrijkomt. Bovendien wordt aardolie zodanig chemisch bewerkt, geraffineerd en gesynthetiseerd, dat er soms stoffen ontstaan die zeer toxisch of schadelijk zijn en absoluut niet meer ‘natuur eigen’.

BRONNEN van GRONDSTOFFEN -C-C-C-C-C- Polymeren kunnen dus komen uit: Levende Natuur (Plantaardige Olie, Glucose, etc.) Fossiele Natuur (Aardolie) Maar er zijn ook tussenvormen: Aardolie + Plantaardige Olie (Alkyd) Bewerking (Synthese) van Plantaardige Olie, Zetmeel, etc.

6. Duurzaam en verantwoord schilderen Inleiding (2) Bas van der Geest Rolsma

360° Milieuwaarde Duurzaamheid in de nieuwe economie Groene Verf  360° Milieuwaarde Duurzaamheid in de nieuwe economie www.rolsmapaint.nl

Wubbo Ockels (1946 – 2014) Het is genoeg, we zijn te ver gegaan Wubbo Ockels (1946 – 2014) Het is genoeg, we zijn te ver gegaan !!! De industriële revolutie heeft ons in een ongewenste situatie gebracht. We zijn door de natuur geraasd, we vernietigen onze levensbronnen. We moeten stoppen, we moeten veranderen, we moeten een ander pad kiezen, We moeten onze levens veranderen en de manier waarop we zaken willen doen.

MVO - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen People = Sociale duurzaamheid (Welzijnswaarde) leefbaarheid – gezondheid – comfort - veiligheid Planet = Ecologische duurzaamheid (Milieuwaarde) Klimaat - ruimtegebruik – materiaal – energie - water Profit = Economische duurzaamheid (Toekomstwaarde) maatschappelijk rendement – courantheid – welvaart Duurzaamheid = Waardecreatie

Maar welke verf is duurzaam ? Chemisch gemak 50% / 50% MILIEUWINST (Alkyd/Lijnolie) (Lijnolie/Alkyd) “Performance” ”Natuurlijke eigenschappen” www.rolsmapaint.nl

Nu is de “Markt” aan zet !

Waar kiest u voor ? Licht “groene verf” Donker “groene verf” www.rolsmapaint.nl

6. Duurzaam en verantwoord schilderen Inleiding (3) Wim Klock Manager Business Development van Wijhe

Waar groen meer is dan de kleur van verf Wim Klock, Manager Business Development

Duurzame innovatie bij Van Wijhe Verf Een perfecte hoogwaardige verf produceren is een uitdaging. Maar een duurzame, gebalanceerde variant ontwikkelen met een minimale belasting voor onze medewerkers, de eindgebruiker én de omgeving: dat is de ware kunst!

Levensduur van verfsystemen Bewuste keuze voor innovatieve en duurzame leveranciers Verlenging levensduur verf - verfsystemen

OER Lijnolieverf Lijnolieverf is een natuurproduct Vlas is de grondstof en wordt op een duurzame manier verwerkt tot verf OER is gebaseerd op de authentieke receptuur, met de karakteristieke uitstraling van lijnolieverf. OER lijnolieverf, dé meest sneldrogende lijnolie verf met de eigenschappen van vandaag

Duurzame binnen muurverven Lager verbruik fossiele grondstoffen door het toepassen van herwinbare grondstoffen Ontwikkeld met een bindmiddel op basis van zetmeel, dat we uit aardappelresten halen Zo besparen we per woning gemiddeld 6 kilo aan fossiele grondstoffen

Verpakkingen De traditionele witte emmer is vervangen door een antracietkleurige variant, gemaakt van gerecycled materiaal De emmer en bedrukking zijn gemaakt van hetzelfde materiaal, waardoor ze volledig kunnen worden hergebruikt

Er zijn op 18-11-2014 al: 4 1 7 3 muren geschilderd met onze duurzame muurverf!

Pauze

6. Duurzaam en verantwoord schilderen Stelling 1 Biobased is een modegril en bestemd voor alternatievelingen

6. Duurzaam en verantwoord schilderen Stelling 2 Biobased moet zich eerst in de praktijk bewezen hebben voordat we het in de klas halen

6. Duurzaam en verantwoord schilderen Stelling 3 Docenten/instructeurs zijn zich voldoende bewust van het thema duurzaamheid, mens en milieu

7. Afsluiting Voorstel data docentendagen 2015 18 maart 2015 18 november 2015 Suggesties voor onderwerpen: Ketensamenwerking

Dank aan alle medewerkers van SiNTLUCAS voor de fijne medewerking

Drankje en buffet