45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Survival of the “fittest” op een te krappe arbeidsmarkt Pieter Timmermans bestuurder-directeur generaal VBO Uw werk, Uw merk, Jan Denys, 22/9/2010.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Programma 1.Welkom 2.Fundeon 3.Landelijke ontwikkeling – regionale uitvoering 4.Belang van opleiden in de GA 5.Afsluiting.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Economie, juni 2013.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Presentatie Henny Knechten
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Valorisatie Programma Rotterdam
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorlichting Podiumtechniek 15 november Het GLR en de andere opleidingsinstituten. Vaste deelnemers in het overleg van de onderwijskamer: GLA Deltion.
HRL - Tb Department | 02/10/2013 | © Robert Bosch GmbH / Bosch Transmission Technology B.V All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation,
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Een ambitieuze studiecultuur
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Samen werken in Greenport Venlo Regio
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
De kracht van de samenwerking in de regio
Leren in een werkende omgeving
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Grafisch lyceum Rotterdam
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Postbus 92, 5000 AB Tilburg Sportweg 15, 5037 AC Tilburg Jacco Schimmel Yvonne van der Steijn “Samenwerken via internet bepaalt hoe we in de nabije toekomst.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Het opleiden van de installatietechnicus van de toekomst vereist een vernieuwende aanpak in de samenwerking, scholing en onderzoek in samenwerking met.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
aantrekkingskracht van informatica
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Workshop experimenten in het mbo
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Transcript van de presentatie:

45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege

Een goede match tussen onderwijs en bedrijfsleven is vooral een kwestie van het goed organiseren van interactie.

1976: 100 leerlingen 1980: 641 leerlingen 2008: 4300 leerlingen  Mediavormgeven  Mediamanagement  Management Assistent Media & Design  Audiovisuele productie  Podium- en evenemententechniek  Printmedia  Sign  DTP  Mediatechnologie Citaat jaren “70: “De grote verschillen die het leerlingwezen altijd kenmerken hangen nauw samen met de maatschappelijke en economische ontwikkelingen.”

Van maakindustrie naar creatieve industrie Joined up thinking (Apple) Connected thinking (PWC) Adobe Partner Connection (Adobe)

Technologie, digitalisering, convergentie Nieuwe businessmodellen Nieuwe samenwerkingsvormen Nieuwe studenten Nieuwe instroom arbeidsmarkt Nieuwe opvattingen Tijd voor verrassende oplossingen: joined, connected, open source, community, social network, etc

Digibeet Digital immigrant Digital native Bent u een vernieuwende ondernemer? Is uw bedrijf al 2.0 certified?

Syllabus dicteert curriculum, geen ruimte voor onderhandeling Docent heeft alle kennis School bepaalt wat goed voor je is (dwang) Informatie komt uit het schoolboek Gericht op kennis Produktgericht Frontaal onderwijs, accent op individueel leren Groot belang extrinsieke motivatie Passief, vooral consumeren, éénrichtingverkeer Student beinvloedt curriculum, ruimte voor onderhandeling Docent faciliteert het leerproces Student kan keuzes maken uit een divers aanbod Informatie kan overal vandaan komen Gericht op competenties Procesgericht Studenten werken samen; de community gedachte is sterk Intrinsieke motivatie is het meest belangrijk Actief, veel interactie en eigen inbreng, meerrichtingverkeer

…, want de studenten van nu vormen de toekomst van onze branche. De samenwerking met de Hogeschool Rotterdam past in het beleid van Thieme om te investeren in de opleiding van bestaande en potentiële werknemers.

Stimuleren ondernemerschap. Samen met het GLR geeft DAAD jongvolwassenen in Rotterdam de mogelijkheid om werkervaring op te doen in en hun loopbaan te starten in de grafische sector.

Verbeteren aansluiting beroepsonderwijs, vmbo, mbo en hbo en bedrijfsleven hoofddoel van strategische agenda Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie van OC&W, EZ en SZ. Agenda grafimediabranche (zou moeten zijn): wacht niet af, maar kom zelf in actie.

“It takes two to tango!” Zonder intensieve interactie tussen uw bedrijf en het onderwijs zal de kloof groter blijven dan nodig is. Het vermogen om op een goede manier samen te werken is de sleutel tot succes. Kom tot interactie. Ik daag u uit tot de 2.0 aanpak!

Dr Michael Wesch, Kansas State University: exploring the impact of digital technology on human interaction and human interaction on digital technology In minder dan vier minuten youtube