Leren studeren met plezier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thuis leren en studeren.
Advertisements

WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Bedrijfsverbetering met de Code
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
AD(H)D.
Van uitleggen leer je het meest
Bazarlessen Klas 2.
Info-avond groep
WELKOM!. INHOUD • VOORSTELLEN • ORGANISATORISCHE ZAKEN • BEOORDELINGEN % • HUISWERK • PORTFOLIO • CITO ENTREE & VERKEERSEXAMEN • VRAGEN & OPMERKINGEN.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
huiswerk IAM competenties
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Leren = Concentreren I II III.
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December.
Thuis leren en studeren. Tip Ouders Tip Leerling © Have.
Informatieavond groep 7b
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Geïntegreerd onderwijs
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Een Antilliaanse vrouw komt binnen om een uitkering aan te vragen
Welkom in het vijfde leerjaar!
Informatieavond groep 4
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Nederlands Les 17 Herhaling van het hele jaar Leuk he.
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Wat voor vriendin ben jij?
Het belang van plannen.
Welkom in groep 6D.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Lezen: doe het goed voor
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Thema 2 Periode 1 KOP
Differentiëren in de Franse les
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Goden Op school. 1.Zeus Doet zijn best als het hem interesseert Doet zijn best als het hem interesseert Kan goed volgen, verstandig Kan goed volgen, verstandig.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Leren leren: een stappenplan Als iets geen moeite kost, is het dan wel de moeite?
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Een Antilliaanse vrouw komt binnen om een uitkering aan te vragen
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Informatieavond klas 1 havo / vwo
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Praktijk Opleiders Cursus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Thema 6 : Vreemde talen leren
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Didactische structuren
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI.
Helpen bij huiswerk en plannen
Welkom 3 september 2018.
Milieu wet- en regelgeving
Wat de leerling doet Wat de docent doet
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Leren studeren met plezier Op zoek naar de juiste studiemethode

4 factoren Organisatie Leerstijl Leerstrategie concentratie

Organisatie Agenda Planningsagenda

Organisatie Tijdsindeling 24 uren in 1 dag Leef-tijd = hobby, vrienden, tv,… School-tijd = werken in de klas, speeltijd,… Leer-tijd = huiswerk, lessen, taken,…

organisatie Orde in Een ordelijke leerplek Boekentas + Mappen = ORDE in het hoofd Een ordelijke leerplek vaste plaats rust ‘less is more’ Boekentas BAAA-methode B= boekentas leeg A= agenda open A= aan het werk A= afronden Afronden= boekentas klaar

Organisatie Dagroutine Dagelijks 1u30’ Zelfde tijdstip Klaar voor avondeten

Leerstijl Drie leertypes Studiemethode Zie-type Hoor-type Voel-type Nieuwe woorden/ definities Ziet woorden in hoofd. Zegt woorden luidop. Schrijft woorden op. Grote hoeveelheden Maakt eigen samenvattingen. Leest enkele keren luidop. Maakt eigen samenvatting. In de klas Aandacht voor bord. Luistert naar uitleg. Is actief bezig met de leerstof. Nieuwe leerstof Markeert. Maakt eigen structuur. Controle Kijkt opnieuw na. Zegt opnieuw op. Stelt eigen toetsen op.

Leerstrategie Plannen Structureren HERHALEN = de moeder van het leren Verkennen Begrijpen Onthouden Toepassen HERHALEN = de moeder van het leren

Concentratie Focus = aandacht + actie Stavazakje = STAnd-VAn-ZAKen 50’ concentreren – 10’ pauze Stavazakje = STAnd-VAn-ZAKen Stilstaan bij wat je doet Inzet en resultaat beoordelen Methode aanpassen 20 prikkels om beter te studeren Surf naar www.lerenmetplezier.be