Informatiemanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
De fundamenten van de organisatiestructuur
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Medezeggenschap en de Benchmark
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Informatiestrategie INFS – College 4
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Grip op ICT door grip op architectuur
COMPETENTIEONTWIKKELING
Governance van de informatievoorziening
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
27 januari 2011.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Vragenlijst ketencoördinatoren
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
© de vries business consultancy, 2008
Onsight Managed Security Services
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
ArchiValue: de APG-Case
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Business-IT Alignment
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Human Resources Accounting
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Informatiemanagement Executive MBA 2008-2C 17 april 2009

Voorstel voor een agenda Performance management Open Source Architectuur Bepalen ICT-strategie Maken informatieplan Voortgang Alp

Performance Management

Welke aspecten spelen een rol bij performance management? Wat is het doel, wat wil je ermee bereiken Als je het echt wil, wat zijn dan de indicatoren (zicht- en inspanningsindicatoren) Wat zijn de consequenties (beloning, strategisch gedrag, regelvrijheid etc.) Waar op te letten bij implementatie Hoe regel ik goede ondersteunende IT?

Besturingsinformatie Strategie Structuur 2. Bedrijfs- processen 1. KSF’s 3. Relevante informatie elementen 4. Control variabelen 5. Management- rapportage Van Snellenberg en Nijhuis

Informatieanalyse Bepalen ongestructureerde verzameling, bijvoorbeeld: formulierenanalyse interviews precedentie-analyse CRUD-matrices Bepalen uitbreidende informatie: besturing tracking/tracing business intelligence managementinformatie (bijvoorbeeld BSC of MA) Bepalen semantische aspecten: de regels of procedures, hoe geïnterpreteerd moet worden, bijvoorbeeld: bepaalde waarden, bepaalde constraints, consistentie, etc. Normaliseren

Informatieanalyse: normaliseren Eerste normaalvorm: splits alle herhalende groepen in aparte bestanden Tweede normaalvorm: splits alle velden af die niet functioneel afhankelijk zijn van de volledige sleutel Derde normaalvorm: splits alle niet-sleutelvelden af die niet functioneel afhankelijk van elkaar zijn N.B.: Voorbeeld functioneel afhankelijk: lengte is functioneel afhankelijk van persoon, omdat bij een persoon maar één lengte hoort. Omgekeerd is er geen functionele afhankelijkheid omdat bij één lengte meerdere personen kunnen horen.

Open source

Open Source 2. hoe ontstaat 1. wat is het ? het? 4. Wie 3. wat kun gebruiken het en waarom? 3. wat kun je ermee?

Wat is open source? Broncode Executable compileren compileren door programmeur gemaakte en aan te passen code door gebruiker te gebruiken software compileren Microsoft compileren Linux

Samenhangende begrippen Open standaards Open source Open data Vrije software Alternatieve licentievormen (meer dan 25) Open source community

Hoe ontstaat open source? Open source communities, vrijwillige professionals, ontbreken van beloning, andersoortige hierarchie, tot zeer hoge productiviteit in staat Splits and Forks Gesponsorde communities Partiële licentie- of aankoopstructuren

Wat kun je ermee? Het is gewone standaard software Voor KA-omgevingen is het qua functionaliteit volledig vergelijkbaar Verschil is meer een kwestie van emotie en aansturing dan rationele vergelijken Robuustheid en toekomstvastheid is logisch gezien groter, maar voor het gevoel van managers toch vaak kleiner

Wie gebruiken het en waarom? Groeiend aantal gebruikers In professionele omgevingen circa 7 procent (gemeten in functiepunten) In thuisomgeving meer

Motieven tégen open source Niet alle applicaties zijn als open source verkrijgbaar Gebrek aan kennis, onbekendheid met TCO versus aanschafkosten Andere GUI, look and feel (tijdelijk) geen plug and plays met pda’s, smartphones etc. Niet verkrijgbaar op elke PC (jurisprudentie verwacht over GOUD) Modulair dus erg aanpasbaar

Motieven vóór open source Voorkomen van “locking in” door bijvoorbeeld marktleider Microsoft Geen of lage aanschafkosten.cq licentiekosten Transparanter dus theoretisch beter te beveiligen Overheden dwingen het af Maatschappelijk verantwoord Aanpasbaar door eigen mensen of kunnen meevaren op vernieuwingen van derden

Architectuur en infrastructuur

Infrastructuur De infrastructuur is een “onderbouw”, een basisvoorziening voor algemeen gebruik, iets waarvan men automatisch aanneemt dat het er is, wat tot ergernis leidt als het niet voldoende functioneert De infrastructuur is dat gedeelte van een architectuur dat gemeenschappelijk is en dat een algemene dienst levert op gezamenlijk of lokaal niveau

Business- strategie Business- processen ICT-beleid Business- strategie Richting ICT-governance ICT-strategie Business- processen Inrichting ICT-architectuur ICT-organisatie . De ICT-sStrategie maakt de verbinding tussen de ambities en de inrichting van de informatievoorziening. Uit de strategische agenda zijn de business-thema’s afgeleid die een grote invloed gaan hebben op de organisatie van de informatievoorziening. De consequenties zijn in hoofdlijnen geschetst.

Voorbeeld architectuur Standaard gegevensuitwisseling Optimaliseren beschikbaarheid infrastructuur Realiseren en beschikbaar stellen infrastructuur Realiseren treinpad en reisinformatie Optimaliseren samenhang spoorsysteem Beleid ontwikkelen Besturen organisatie Beheersen Financiële middelen Personele Gegevens Beheer etcetera Plannen business Portal Business intelligence functionaliteit Innovatie management functionaliteit Bedrijfsvoerings functionaliteit Capciteitsmanagement Infrastructuur management Optimaliseren benutting infrastructuur Externe partijen (opdrachtgevers, opdrachtnemers, partners, maatschappelijke stakeholders Gegevens definities

Het doel van een informatie-architectuur (Truijens e.a.) In een wereld van toenemende decentralisatie ruimte geven aan “vrijheid in gebondenheid” Het management in staat stellen te sturen door de richting te bepalen en de condities te scheppen, zodat een randvoorwaardenbeleid kan worden gevoerd Lering te trekken uit de overeenkomsten met infrastructurele voorzieningen in de samenleving

Ontwikkelstadia in gemeenschappelijkheid

Voorbeeld (Van Rees) (1) Organisatorisch uitgangspunt: Werkmaatschappijen hebben eigen winstverantwoordelijkheid Technologisch uitgangspunt: Werkmaatschappijen mogen zelf apparatuur aanschaffen zolang die past binnen de standaards Informatie-architectuurprincipe: Er komt een financieel systeem op het niveau van de holding voor de consolidatie; de werkmaatschappijen mogen zelf hun financiële systemen inrichten, maar moeten wel maandelijks consolidatiegegevens geautomatiseerd aanleveren Decentraal Centraal De plattegrond

Voorbeeld (Van Rees) (2) Inflexibiliteit: Bij verandering van de structuur van de organisatie zullen grote inspanningen nodig zijn voor de herinrichting van de financiële systemen van de nieuwe eenheden Beheersaspect: Het beheer wordt per organisatie-eenheid geregeld, de organisatie-eenheden communiceren onderling via externe netwerkdiensten Decentraal Centraal De plattegrond

ICT-strategie

Strategisch vierkant Wat moet er ? Wat kan er? Wat willen wij? beleid uitvoering Wat moet er? Wat kan er? Wat moet er ? Wat kan er? extern Wat doen we? Wat willen wij? Wat willen wij? Wat kunnen wij? Wat kunnen wij? intern

Positionering ICT-strategie

Ambitie: operationeel, tactisch en strategisch inzetten van ICT De basis ICT is effectief en efficiënt geregeld De bedrijfsprocessen volgens de laatste stand van de techniek Met ICT maken wij nieuwe business Hoe groter de toegevoegde waarde van ICT Bron : Venkatraman Hoe meer ICT de organisatie op zijn kop zet

Drie uitwerkingen van ICT-strategie • vraaggericht organisatiegericht IS-strategie gebaseerd op doelen beheersing en verandering relatiegericht IM-strategie activiteiten aanbodgericht technologie- gedreven IT-strategie Management Toepassingen Technologie Wat? Waartoe? Hoe?

ICT-alignment Operational excellence Customer intimacy Product leadership Auteur: Treacey & Wiersema • Sense (individual) & respond Unlocking knowledge Rock solid client relationship Dazzle the market with brilliance Sense & respond (product) Total continuity Optimal security Minimum cost Customer intimacy

Functionele integratie Strategische ansluiting Strategische aansluiting Bedrijfsstrategie Bedrijfsstrategie ICT ICT - -- strategie strategie E E E X X X T T T technologie - bereik technologie technologie - - bedrijfscope bedrijfscope E bereik bereik E E R R R kern - competenties kern kern - - systeem - competenties systeem - ‘governance’ ‘governance’ ICT - aansturing ICT- competenties competenties competenties aansturing N N N Strategische ansluiting Strategische ansluiting I I I organisatie organisatie organisatie - structuur - - N N N architecturen architecturen structuur structuur T T T werk - processen werk werk - - kennis en vaardigheden kennis en tools en tools en tools en methoden kennis en vaardigheden kennis en E E E processen processen vaardigheden vaardigheden methoden methoden vaardigheden vaardigheden R R R N N N Inrichting Inrichting v.d. organisatie v.d. v.d. organisatie organisatie Inrichting Inrichting v.d. informatievoorziening v.d. v.d. informatievoorziening informatievoorziening Functionele integratie Functionele integratie HENDERSON, VENKATRAMAN, IBM SYSTEMS, JOURNAL 1993 HENDERSON, VENKATRAMAN, IBM SYSTEMS, JOURNAL 1993

Business en ICT alignment Business strategie bepaalt richting ICT Top mgt definieert strategie ICT mgt vertaalt naar ICT Monitoring op kosten Kennis en informatie intensief Strategic execution Business ICT Business strategy Business strategy IT strategy IT strategy Extern domein Organizational infrastructure Organizational infrastructure IT infrastructure IT infrastructure Intern domein

Technology transformation Business en ICT alignment Business strategie bepaalt richting ICT Top mgt zijn technologie visionairs ICT mgt vertaalt naar ICT ontwerp Monitoring op 'state of the art' technologie ICT is 'business' (zo'n beetje...) Technology transformation Business strategy IT infrastructure Organizational Interne domein Externe domein ICT

Competative potential Business en ICT alignment Technologystrategie bepaalt richting ICT Top mgt zijn business visionairs IT mgt technology watchers Monitoring op product leadership ICT is onderscheidend in de markt Competative potential Business strategy IT infrastructure Organizational Interne domein Externe domein ICT

Business en ICT alignment Technologie strategie bepaalt richting ICT Top managers bepalen prioriteiten ICT Managers geven richting operatie Monitoring op marktconformiteit ICT is ondersteunend en standaard Service level Business strategy IT infrastructure Organizational Interne domein Externe domein ICT Stäter

Het opstellen van een informatieplan kent zes fasen

De wereld gereduceerd tot een vierkant

De “standaard” doorlooptijd voor het opstellen van een informatieplan bedraagt vier maanden

De gewenste I&A wordt weergegeven op vier onderdelen

Een informatieplan geeft het juiste inzicht aan management en IT-professionals

De ondernemingsdoelstellingen en –strategieën bepalen de eisen aan de I&A

Duidelijkheid over verdeling van taken, verantwoordelijk-heden en bevoegdheden

Prioriteitsstelling en fasering

Succesfactoren bij informatieplanning Concrete doelstelling Bewuste keuze van inhoud en werkwijze Betrokkenheid management Projectmatige aanpak Multidisciplinaire aanpak Werkbare methodiek Doorlooptijd (niet langer dan vier maanden) Aandacht voor communicatie Regelmatige toetsing van resultaten 12A.13

Het hinkelperk van informatieplanning

Tien concrete toetsvragen voor een informatieplan (1) Levert het informatieplan een daadwerkelijke bijdrage aan de missie en de doelen van de organisatie? Zijn de verwachte in- en externe ontwikkelingen voldoende in beeld gebracht? Zijn er bewuste keuzen gemaakt bij de afbakening van het informatieplan (planningshorizon, relevante processen en betrokken afdelingen/organisatie-onderdelen)? Is de inventarisatie van bestaande knelpunten, eisen en wensen volledig en duidelijk en voorzien van waarde-oordelen en relatief belang (ICT-assessment)? Zijn de sleutelfiguren in de organisatie voldoende betrokken bij het informatieplan en de totstandkoming ervan? Zijn de huidige en verwachte processen volledig en duidelijk in kaart gebracht? 12A.15

Tien concrete toetsvragen voor een informatieplan (2) Is er voldoende rekening gehouden met nieuwe technologische mogelijkheden van ICT? Is de hoofdlijn van de gewenste informatievoorziening herkenbaar voor het management in termen van: bedrijfs- of organisatiemodel besturingswijze (kritische succesfactoren én performance-indicatoren) architectuur en infrastructuur van: gegevens toepassingen opslag- en verwerkingsfaciliteiten communicatie (data, spraak, multimediaberichten, etc.) IT-organisatie ((de)centralisatie, contractmanagement) 12A.16

Tien concrete toetsvragen voor een informatieplan (3) Zijn de projectvoorstellen van dien aard dat het management gefundeerde prioriteiten kan stellen en wordt er rekening gehouden met onvoorziene zaken (inbouwen van slack)? Is een consistent migratieplan van de huidige naar de toekomstige situatie realiseerbaar? (Deze lijst is gebaseerd op ideeën van professor Oosterhaven, Truijens, Beyen, Broos en Bedell) 12A.17