Welkom Welkom namens Dirk Megens, Henk Jansen en Marcel Broekman

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martijn Bijleveld.
Advertisements

Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Exact competentie gericht.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
WELKOM op de voorlichtingsavond 3e leerjaar techniek
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
Welkom op de Ouderavond klas 4
Gepersonaliseerd leren
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Stage (th)at Work(s) together
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Kempenhorst College Vervolgkeuze Sector en afdeling.
Vervolgkeuze Sector en afdeling
Rekenen en ICT.
Welkom MAS
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Titelpagina.
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Kempenhorst College Vervolgkeuze Sector en afdeling.
Sectorwerkstuk Den Bosch
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
Informatie- avond groep 6
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Hartelijk welkom! Voorlichting Uiterlijke Verzorging.
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
NU ENGELS.
Jij en de wereld om je heen
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Pemprl.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Examens leerjaar 4.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Voorlichtingsavond 4 mavo
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Welkom!.
Transcript van de presentatie:

Welkom Welkom namens Dirk Megens, Henk Jansen en Marcel Broekman 3 rekendocenten uit verschillende onderwijsteams van ROC Nijmegen

Waarom zijn we hier? Op uitnodiging van de organisatie Etalageconferentie. Rekengesprek intensiveringstraject Rekenen MBO. Goede resultaten voor de COE rekenen en Een ‘actieve’ projectorganisatie Goede resultaten voor de COE rekenen en actieve projectorganisatie waren de aanleiding voor de organisatie van de Etalageconferentie om ons uit te nodigen.

Inhoud presentatie Inkijkje geven in het rekenonderwijs van de onderwijsteams:ICT, Brood en Banket, en Engineering Resp. Projectgroep Taal en Rekenen, algemeen Henk Dirk Marcel In ong 35 minuten een inkijkje geven in het reken onderwijs van de onderwijsteams van Brood en Banket, ICT en Engineering

Inhoud presentatie vervolg Een ieder zal zich nader voorstellen en vervolgens een aantal goede rekenvoorbeelden geven. Vorm presentatie: één richtingsverkeer naar jullie. Vragen (liefst) op het eind van de presentatie. Aantekeningen maken niet noodzakelijk Een ieder zal zich nader voorstellen en vervolgens een aantal goede rekenvoorbeelden geven. Vorm presentatie: één richtingsverkeer naar jullie. Vragen (liefst) op het eind van de presentatie. Goed om te weten: Aantekeningen maken niet noodzakelijk: presentatie is binnenkort beschikbaar voor een ieder.

1. Projectgroep T&R PG T&R: 1 x ICT, 1 x Taal en 1 x Rekendeskundige 3 sectorcoördinatoren 1 x projectleider. Start: 2010. einde: 2015 Doel PG T&R T&R onderwijs zodanig verbeteren dat examen T&R voor studenten geen beletsel vormen om hun diploma te behalen. PG T&R bestaande uit: ICT, Taal en Rekendeskundige coordinatoren en een projectleider. Start: 2010. einde: 2015 (ingedaald in staande organisatie). Doel PG T&R T&R onderwijs zodanig verbeteren dat examen T&R voor studenten geen beletsel vormen om hun diploma te behalen.

1. P.G. T&R vervolg ‘Sterke’ punten: Compacte groep, bestaande met name uit docenten. Korte lijntjes primaire proces Coördinatoren, coaches T&R (facilitering!) Goede contacten MT’s en College van Bestuur ‘Sterke’ punten: Compacte groep, bestaande met name uit docenten. Samenstelling: projectleider, taal expert, rekenexpert ICT expert en 3 locatie-coordinatoren T&R Coordinatoren: regelmatig overleg met coaches T&R. elk onderwijsteam een coach voor Taal en rekenen.

1. P.G. T&R vervolg “Resultaten” (tot nu toe): digitaal inschrijfsysteem COE, leerlijnen rekenen 2F en 3F, 4-jaarlijks kenniskringen rekenen Organiseren van rekentrainingen op verschillende niveau’s (samen VMBO’s) Deskundigheidsbevordering docenten (bijv. Etalageconferentie) Resultaten tot nu toe: opzetten digitaal inschrijfsysteem COE, leerlijnen rekenen 2F en 3F, 4-jaarlijks kenniskringen rekenen (informeren, uitwisselen van goede praktijkvoorbeelden, externe sprekers, workshops, bijdrage Uitgever, servicedocument T&R, brochure “examentrainingen”, enz. Organiseren van rekentrainingen op verschillende niveau’s Mogelijk maken, deelname aan ‘grote’ conferenties

2. Henk en 3. Dirk Nu de beurt aan Henk en Dirk. Twee gewaardeerde rekencollega’s in ons ROC met een behoorlijk verschillende manier van werken. Juist hun op een aantal onderdelen verschillende manier van aanpak van hun rekenlessen maakt het bijzonder interessant voor jullie. Oordeel zelf. Één overeenkomst is er: hun gedreven en gemotiveerde aanpak.

Rekenen binnen team ICT, opleidingen BOL 3 en BOL 4

Stelling: Studenten lopen niet of niet zo snel warm voor het vak rekenen

Actualiteit Filmpjes Raadsels

€ 2,30 voor 20 cl € 5,50 voor 35 cl

250 gr gesneden andijvie € 0,89 Voordeelverpakking: 500 gr gesneden andijvie € 1,89

Filmpje? http://www.cabaret-filmpjes.nl/draadstaal/afronden-video_92481becf.html

Raadsel doen?

Studenten lopen niet of niet zo snel warm voor het vak rekenen Meer betrokkenheid, meer motivatie bij studenten middels: - Een strakke organisatie van de rekenlessen - Op gezette tijden eisen stellen

Toelichting a.d.h.v. BOL 4 opleiding ICT. Kaders: 3-jarige opleiding 3 x 45 min per week 1e helft leerjaar 2 stage 2e helft leerjaar 3 stage

Strakke organisatie rekenlessen Klas 1: Hoofdzakelijk schriftelijk Werkboeken inleveren (A, B, A, B) dus Get, M&M, Verh, Verb Beoordeling: uitkomsten + berekeningen + student heeft nagekeken, gecorrigeerd en z’n fouten begrepen Per periode een domein/een domeintoets Voortgangsnorm

Strakke organisatie rekenlessen Klas 2: Hoofdzakelijk digitaal Per domein instaptoetsen maken Onderdeel onv. → bijbehorende oefeningen maken Per periode 2 domeinen Examentraining; oefenexamens maken. Mogelijkheid eind klas 2 het COE af te leggen. Deelname indien kans van slagen aanwezig is. Voortgangsnorm

Eisen stellen Vb. Voortgangsnorm lj 1 → lj 2: De student maakt minimaal de 3F-opdrachten, tenzij anders met de docent afgesproken De opdrachten moeten door de student worden nagekeken en verbeterd (krul erbij!) Lever je leerwerkboek aan het eind van iedere periode op tijd in De student neemt aan alle toetsen deel inclusief de RekenNiveauTest Minstens twee van de vier domeinen ≥ 5,5 op 3F-niveau. ! Combi met Ned, Eng

Samengevat Betrokkenheid/motivatie door: Beoordeling schriftelijke werk Beoordeling digitale werk Toetsresultaten die er toe doen Voortgangsnormen Actualiteit/filmpjes/raadsels Mogelijkheid eind klas 2 het COE af te leggen Studenten werken naar gelang de eisen, die gesteld worden

De betrokkenheid van je collega’s? Tip: De betrokkenheid van je collega’s? Laat ze eens wat 2F c.q. 3F opgaven maken en koppel de resultaten terug. Houd interviews met collega’s om te ontdekken waar het rekenen in de beroepsgerichte vakken zit. Bij ICT heeft dat geleid tot: - omrekenen van eenheden Tb, Gb, Mb - schaal als verhouding bij werktekeningen - korting op ’n laptop, etc

Dirk Megens Sinds 2010 actief met Rekenen op het ROC Nijmegen Basis- en gevorderde rekencursus van het Freudentahl-instituut gevolgd. Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Dirk Megens Werkzaam in ‘een speeltuin’ van rekenmogelijkheden: Horeca & Bakkerij-opleiding Niv. 2,3,4 BOL & BBL Vorig schooljaar 100% geslaagd bij niveau 4: 3F “Neem het vak serieus, dan doen de studenten dit ook” Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Rekenen in de praktijk brengen Keuken Metriek-stelsel Recepten omrekenen Restaurant Kassa-systeem Cc berekeningen glazen Rollenspel klant – gastheer/gastvrouw Bakkerij Afwegen Bakkerij-rekenen Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Rekenen in de praktijk brengen Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Rekenen in de praktijk brengen Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Koppelen aan actualiteiten Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia. ???

Kaartspel t.b.v het COE Lengte x breedte = oppervlakte 1 dm3 = 1 liter Rijtje om te vereenvoudigen/verkleinen 2-3-5-7 1 ton in gewicht = 1000 kg Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Extra ondersteuning d.m.v. eigen Youtube-kanaal 2e lijn ondersteuning Binnen een jaar bijna 12.000 views Dit jaar verder uit te breiden Op verschillende niveaus 1F, 2F, 3F Opgedeeld in domeinen Speciale examentraining Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Extra ondersteuning d.m.v. eigen Youtube-kanaal Voorbeelden http://www.youtube.com/watch?v=6a1a9XQOH2c (waterbed) http://www.youtube.com/watch?v=TVXc5S2XX5w (acties) http://www.youtube.com/watch?v=vSC8ZP1wd_c (mens-erger-je-niet) Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Evaluatieformulier na de toets Verwachtingen Terugblik op je voorbereidingen Twee leerdoelen per toets formuleren  Studenten vinden het fijn om terug te blikken Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Pilot met verschillende niveaus in 1 klas Examenklassen niveau 4, 4e jaar. In combinatie met niv. 2 1e jaar studenten. Niv. 4 neemt de expert en begeleidingsrol over Studenten zijn dit gewend in de praktijk (uitvoerend vs leidinggevend) Dit is de dia die het domein beschrijft waar jouw opleidingen binnen vallen. Hier vind je een voorbeeld. In het bijgevoegde bestand (ook op de Portal bij loket C & M) vind je alle domeinbeschrijvingen. Zoek jouw beschrijving en plak de tekst in deze dia.

Kortom Betrokkenheid/motivatie door: Enthousiasme over het vak Duidelijke toetsen en planning Laat zwakke rekenaar succes ervaringen opdoen Toepassen in de praktijk Opnemen in de overgangsnorm Recht verdienen om eind klas 2 het COE af te leggen Eens met de stelling van Henk: Studenten werken naar gelang de eisen, die gesteld worden

4.Marcel Broekman (BOL 4 Engineering) Team engineering (Electro en Werktuigbouwkunde) bol4 (relatief goede rekenaars dus! ) Ook nog. Rekenen, lessen exact in Leerjaar 1 en 2. Examentraining in klas 3 (ruim 80% COE 3F voldoende) Leerlijn (volgende dia) Team engineering (Electro en Werktuigbouwkunde) bol4 (relatief goede rekenaars dus! ) Ook nog. Rekenen, ‘natuurlijk, onderdeel van de lessen exact in Leerjaar 1 en 2. Elke week: 2 l.u. wisk en 2 l.u. natk . Aanwezigheid van een rekenleerlijn voor beide opleidingen. 10 weken Examentraining in klas 3, vrijwel aansluitend COE 3F (ruim 80% voldoende) Zie volgende dia.

4. Leerlijn Engineering leerjaren Periode (10 lesweken Invoegen leerlijn Periode (10 lesweken

Vragen?

Over de RNT: < 1F 0 1F1 1 1F2 2 2F1 3 2F2 4 3F1 5 3F2 6 Domeinscores 1F2, 3F1, 2F1, 3F1 samen 15 gemiddeld 3,75 = 2F2