Uitdagingen in de 21-ste eeuw Kennis verandert snel Hebben van kennis -> toegang tot kennis ‘Mee kunnen’ met veranderingen Groeien i.p.v. verbeteren Dit vraagt om een ander soort werknemer Flexibel, lerend En om een andere werkomogeving Betekensvolle leermomenten
Zelf eigenaar van je leerproces Motivatie ‘Just for you’ ‘Just in time’ ‘Altijd en overal’ Transfer of training
Hoe kun je zelf eigenaar worden? Zelfsturend leren Eigen regie Leerstrategieën Zelfreflectie Samenwerken leren Werkreflectie Deze competenties versterken elkaar in onderlinge samenhang
E-skills & sociale interactie Internet kunnen gebruiken Effectief zoeken Betrouwbaarheid inschatten Contacten met anderen … Aangaan Onderhouden Gebruiken
Niet altijd vanzelf Persoonlijkheidskenmerken? Self-efficacy Omgeving Specifieke positieve feedback Omgeving Ondersteunend
‘Social support’ Vanuit organisatie, leidinggevende Richting: ‘We gaan die kant op!’ Ruimte: ‘Ga je gang!’ Ruggesteun: ‘We steunen je!’
Betekenisvolle leermomenten Leeroplossing moet ruimte bieden aan: Zelfsturend leren Werkomgeving Elke dag Op de werkvloer Geef ruimte aan informeel leren Evalueren van interventies!
Wat betekent dit voor uw organisatie? Richting kunnen aangeven: waar gaan we naar toe, welke (grote) veranderingen staan ons te wachten? Ruimte kunnen geven: medewerkers mogen op verschillende manieren en momenten werken aan hun ontwikkeling, ondersteund met middelen. Ruggesteun kunnen geven: medewerkers worden op elk niveau in de organisatie ondersteund bij hun ontwikkeling, maar ook bij de versterking van hun zelfsturendheid
Geen blauwdruk maar vragen Wat is je visie/missie/strategie als bedrijf? Willen we groeien of verbeteren? Ben je een aantrekkelijke werkgever? Hoeveel ruimte kunnen/willen wij geven aan medewerkers? Wat voor ruggesteun bieden wij? Bij wie ligt de regie?
Stelling 1 De ontwikkeling van medewerkers staat hoog op de agenda van het management
Stelling 2 Ons bedrijf heeft een (geschoolde) persoon / afdeling die als taak heeft ontwikkeling van medewerkers te stimuleren, organiseren en evalueren
Vraag voor uw buurman Wat doen jullie al om ontwikkeling van medewerkers gestructureerd en in samenhang aan te pakken?