Uitdagingen in de 21-ste eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
situationeel leiderschap
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Introductiebijeenkomst
Competentiemanagement
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Kandinsky College Malderburchtstraat
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Zelfsturing en executieve functies.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
27 januari 2011.
Professionele ontwikkeling
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
1 Digitalisering in Europees perspectief Veranderende context... veranderende vaardigheden? New skills for new jobs is het EU-credo.
moderniseren van het curriculum.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoe leren professionals?
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Werkgevers wendbaar aan de slag
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Informatiebijeenkomst Limburgse Arbeidsmarktdag 24 mei 2018
Menukaart Gespreksleidraad
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Onderzoeksproject Service’
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Uitdagingen in de 21-ste eeuw Kennis verandert snel Hebben van kennis -> toegang tot kennis ‘Mee kunnen’ met veranderingen Groeien i.p.v. verbeteren Dit vraagt om een ander soort werknemer Flexibel, lerend En om een andere werkomogeving Betekensvolle leermomenten

Zelf eigenaar van je leerproces Motivatie ‘Just for you’ ‘Just in time’ ‘Altijd en overal’ Transfer of training

Hoe kun je zelf eigenaar worden? Zelfsturend leren Eigen regie Leerstrategieën Zelfreflectie Samenwerken leren Werkreflectie Deze competenties versterken elkaar in onderlinge samenhang

E-skills & sociale interactie Internet kunnen gebruiken Effectief zoeken Betrouwbaarheid inschatten Contacten met anderen … Aangaan Onderhouden Gebruiken

Niet altijd vanzelf Persoonlijkheidskenmerken? Self-efficacy Omgeving Specifieke positieve feedback Omgeving Ondersteunend

‘Social support’ Vanuit organisatie, leidinggevende Richting: ‘We gaan die kant op!’ Ruimte: ‘Ga je gang!’ Ruggesteun: ‘We steunen je!’

Betekenisvolle leermomenten Leeroplossing moet ruimte bieden aan: Zelfsturend leren Werkomgeving Elke dag Op de werkvloer Geef ruimte aan informeel leren Evalueren van interventies!

Wat betekent dit voor uw organisatie? Richting kunnen aangeven: waar gaan we naar toe, welke (grote) veranderingen staan ons te wachten? Ruimte kunnen geven: medewerkers mogen op verschillende manieren en momenten werken aan hun ontwikkeling, ondersteund met middelen. Ruggesteun kunnen geven: medewerkers worden op elk niveau in de organisatie ondersteund bij hun ontwikkeling, maar ook bij de versterking van hun zelfsturendheid

Geen blauwdruk maar vragen Wat is je visie/missie/strategie als bedrijf? Willen we groeien of verbeteren? Ben je een aantrekkelijke werkgever? Hoeveel ruimte kunnen/willen wij geven aan medewerkers? Wat voor ruggesteun bieden wij? Bij wie ligt de regie?

Stelling 1 De ontwikkeling van medewerkers staat hoog op de agenda van het management

Stelling 2 Ons bedrijf heeft een (geschoolde) persoon / afdeling die als taak heeft ontwikkeling van medewerkers te stimuleren, organiseren en evalueren

Vraag voor uw buurman Wat doen jullie al om ontwikkeling van medewerkers gestructureerd en in samenhang aan te pakken?