Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Advertisements

Op koers met het Zelfmanagementkompas
2. Beïnvloedingsstijlen
Bedrijfsverbetering met de Code
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Time management in het onderwijs
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
John Vaupell Justin van der Steen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Implementeren doe je samen
Workshop OGW in de klas..
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een theoretische verkenning
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Return to Sender.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Meubelindustrie/ interieurbouw Op stap in de Welkom!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Mijn visie op onderwijs
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Transcript van de presentatie:

Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014

Welkom Geïntegreerde leerplannen Stage-opdracht Koppeling Klimkracht, brug werkveld Levenslang leren

Welkom

Wie zijn wij? Wie? School? Les? Pop=bekend? Kwaliteit? Uitdaging?

Wat is moeilijk? Concretiseer! Wat willen we ontwikkelen? Als je die vaardigheid zou ontwikkeld hebben, wat zou je dan precies anders doen? Wat zie je anderen doen die hier sterk in zijn? Wat is het verschil tussen iemand die hier sterk in is en iemand die hier minder sterk in is?   Welke gedragingen moet je beheersen zodat je kunt zeggen dat je over die gedragscompetentie beschikt? Kun je dat concreet beschrijven? Wanneer ben je tevreden over …?

Wat maakt dat dit moeilijk is? Motiveer! Welk voordeel zal jij hebben als je deze gedragscompetentie ontwikkelt? Welk voordeel heeft je omgeving? Wat betekent dit in je team indien jij met succes deze competentie ontwikkelt? Wat betekent dit voor de leerlingen? Wat heeft je thuisfront erbij te winnen? …

?Wat doet dit met ons?

organisatorisch beleid samenwerking organisatorisch beleid competenties/ talenten pedagogisch beleid De afgelopen drie jaar heeft het Steunpunt hard gewerkt aan Klimkracht. Klimkracht is een combinatie van instrumenten en ondersteuningsmogelijkheden die door het Kinderopvanglandschap uitvoerig werden uitgetest en goedgekeurd. De Klimkrachtinstrumenten behandelen alle aspecten van de organisatie van kinderopvang. De instrumenten zijn onderverdeeld in vier luiken. Het luik “Kind” (klik) dat het pedagogisch beleid van het opvanginitiatief onder de loep neemt. Het luik “Begeleiding” (klik) dat kijkt naar de competenties en talenten van de medewerkers van een opvanginitiatief. Het luik “Organisatie” (klik) gaat dan weer werken aan het organisatorisch beleid van een opvanginitiatief. Tot slot hebben we nog het vierde luik “Samen” (klik). Het luik “Samen” is enigszins anders opgebouwd. De kern is hier samenwerking: via verschillende vormen van samenwerking trachten we de efficiëntie in de opvang te verbeteren en te komen tot nieuwe inzichten en innovatieve oplossingen voor de problematiek in de kinderopvang. Bij elk luik van de instrumenten zijn er tevens begeleidingstrajecten uitgewerkt, die je als verantwoordelijke van een opvangvoorziening op weg helpen in het gebruik van de instrumenten van een specifiek luik. (klik voor volgende dia)

Persoonlijk OntwikkelingsPlan Gedragscompetentiewoordenboek Beslissingsboom => functieprofiel competentiekaartjes Talentenzoeker Het tweede luik 'begeleiding' richt zich op competentieontwikkeling bij medewerkers in de kinderopvang. In dit luik wordt vertrokken vanuit de opmaak van een functieprofiel. Een functieprofiel kan je gebruiken voor vele verschillende zaken, zoals evaluatie en functioneringsgesprekken, aanwerving van nieuwe medewerkers, het optimaal inzetten van de talenten van je medewerkers of van jezelf en competentiegroei mogelijk te maken..   Voor de opmaak van een dergelijk profiel werd een Gedragscompetentiewoordenboek, Beslissingsboom en Competentiekaartjes ontwikkeld (klik). Met behulp van deze instrumenten kan je noodzakelijke gedragscompetenties (klik) kiezen voor een bepaalde functie. Na het samenstellen van een functieprofiel, wordt het eveneens mogelijk om jezelf of medewerkers zichzelf te evalueren op deze competenties a.d.h.v. een Talentenzoeker. Dit maakt het dan weer mogelijk om talenten van medewerkers in beeld te brengen en ook werkpunten te selecteren die beiden kunnen opgenomen worden om verder ontwikkeld te worden, m.b.v. een Persoonlijk OntwikkelingsPlan. (klik om naar de volgende dia te gaan) Persoonlijk OntwikkelingsPlan

Doel instrumenten Competenties van medewerkers in de kinderopvang in kaart brengen en ondersteunen om de kwaliteit van de kinderopvang te verbeteren.

Functieprofielen opstellen STAP 1: Kiezen van een functie. Voor welke functie stellen we profiel op? STAP 2: Verhelderen van de functie. Wat houdt die functie in? STAP 3: Bespreken van functie-inhoud met het team. STAP 4: Gedragscompetenties vastleggen. Wat is er nodig om die functies uit te oefenen?

Functieprofielen opstellen

Resultaat – Functieprofiel / competentieprofiel

Gedragscompetenties ontwikkelen STAP 5: Gedragscompetentieprofielen omzetten in zelfreflectie-instrumenten. STAP 6: Talentenzoekers laten invullen en bespreken. STAP 7: Persoonlijke Ontwikkelingsplannen opstellen STAP 8: Opvolgen van persoonlijke ontwikkelingsplannen

Positief en realistisch zelfbeeld! Talentenzoeker = (zelf)reflectie instrument voor medewerkers Op maat van een specifiek functieprofiel Inschatting aan de hand van concrete stellingen Talenten en leerpunten ontdekken Positief en realistisch zelfbeeld!

Talentenzoeker

Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) = een actieplan op maat van de medewerker Samen kiezen welk(e) leerpunt(en) en talent(en) verder ontwikkeld wordt/worden Wederzijds engagement tussen medewerker en leidinggevende Werknemer: engageert zich om ontwikkelingsactiviteiten uit te voeren tegen vooropgestelde datum. Werkgever: engageert zich om ‘middelen’ ter beschikking te stellen van de werknemer (vorming, tijd, opvolging, beschikbaarheid, informatie, …)

Persoonlijk ontwikkelingsplan STAP 1: kies uit de talenten en/of leerpunten één of enkele competenties om verder te ontwikkelen. (talentenzoeker, hulpvragen stappenplan POP) STAP 2: definieer samen wat je precies wenst te ontwikkelen. (‘wat-vragen’ stappenplan POP, gedragscriteria functieprofiel) STAP 3: onderzoek waarom je dit gedrag wenst te ontwikkelen? (‘waarom-vragen’ stappenplan POP) STAP 4: bepaal samen hoe je dit gedrag kan ontwikkelen = ACTIEPLAN (‘hoe-vragen’ stappenplan POP, KOLB-oefeningen op maat) Stap 5: uitvoering (stel op voorhand een deadline) Stap 6: evaluatie/opvolging (feedback, competentiegroeier)

Actieplan: ontwikkelingsactiviteiten KOLB DOE-opdracht PLAN-opdracht KIJK-opdracht DENK-opdracht

Competentiegroeier Evaluatiedocument te ontwikkelen competentie(s) Inschatting door medewerker en werkplekbegeleider Meten van groei Positieve insteek! Groeien is bloeien.

Competentiegroeier

Gedragscompetenties ontwikkelen

Pauze

Opdracht in duo’s STAP 4: bepaal samen hoe je dit gedrag kan ontwikkelen = ACTIEPLAN

STAP 4 POP – actieplan – in duo kies samen ontwikkelingsactiviteiten (KOLB oefeningen op maat: van PCBO) bepaal samen oefenmomenten leg vast welke hulp de medewerker nodig heeft vul per ontwikkelingsactiviteit een planning in zoek per ontwikkelingsactiviteit welk(e) talent(en) ingezet kunnen worden

Vragen?

Vraag! Feedback na uitproberen: Doel: Documenten Wijze waarop Verfijnen van de documenten Verzamelen van materiaal (oefeningen, ….)

Dank voor je aanwezigheid