Veilig en leefbaar De Kersenbaan en éénrichtingsverkeer:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Productievermogen in Noord-Nederland
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
H 44: Investeringsselectie
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Aan vrijkomende schoollocaties in Waalwijk
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Stationsomgeving - 29 juni
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota
AHOLD AAN DE GALGESLOOT Gedachtenwisseling omwonenden Naarden, 5 februari 2001.
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Digitalisering vereenvoudigd Technische aspecten van digitale reproductie van archiefstukken Mini-symposium25 april 2006.
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
1 Verkeersonderzoeken Maasdriel Commissie ruimte 2 april 2008 Gemeente Maasdriel.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Varianten-studie dubbele overweg
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Veilig en leefbaar De Kersenbaan en éénrichtingsverkeer:
Ombouw Amstelveenlijn
Koos Louwerse, Govert de With
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
Monitoring Harmsenbrug
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Nooit meer pesten Binnenlands Bestuur Minder regels in de bouw, Boekel 10 jaar welstandsvrij “Het Boekels Model” door wethouder Ted van de Loo.
Aanpak N629: één project, twee delen
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Wijkverkeersplan Wilhelminapark (& Lyceumkwartier-Zuid)
Transcript van de presentatie:

Veilig en leefbaar De Kersenbaan en éénrichtingsverkeer: 11-11-2014 4/7/2017 De Kersenbaan en éénrichtingsverkeer: Veilig en leefbaar Door: Helmer Nijland – projectleider Kersenbaan 11-11-2014

inhoud Terugblik vanaf variantkeuze Raad 2008 Verkeersmodellen 2006/2008 en 2014 Aspecten/ gevolgen: inhoudelijk , juridisch, uitvoering Eindconclusie Vervolgstappen

Terugblik (1) Participatieproces met verschillende belangenverenigingen in 2006 – 2008 Uitgangspunten: veilig (met name voor fietsers) én leefbaar (spreiding verkeersdruk) In 2008 drietal varianten voorgelegd aan de Raad

Uiteindelijke keuze van de raad 1 2

Terugblik (2) Ronde 4 maart 2014 n.a.v. motie nr. 14-1 ‘Eerst Kersenbaan, dan maatregelen’ “Wacht met de implementatie van de maatregelen tot na de nieuwe realisatie van de Kersenbaan en kruispunt Roethof (uitgezonderd maatregelen Arnhemseweg ‘zuid’)” Ronde 4 maart 2014, Motie nr. 16-1 (aangenomen) ‘Samenhang afslag Roethof en eenrichtingsverkeer opnieuw bekijken’ “Weeg op korte termijn af, op basis van actuele informatie, in hoeverre de afrit bij Roethof, met het daaraan gekoppelde eenrichtingsverkeer, noodzakelijk is voor de verkeersdoorstroming en neem daarbij tevens de gevolgen voor de leefomgeving van de omwonenden mee”

Variant 1 Collegevariant 2008 (2A) Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Variant 2 Raadsbesluit 2008 Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Variant 3 Motie SP/GL M16-1 Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Variant 4 Bestemmingsplan Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Variant 5 Geen éénrichting met Roethofpoot Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Variant 6 Optimalisatie éénrichting Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Variant 7 Huidig geen Roethofpoot Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Verkeersmodellen Model 2008 (basis 2006) Model 2014 (basis 2014) Verkeerstellingen 2006 (toppunt groei automobiliteit) 2014 (lage automobilitieit o.a. als gevolg crisis) Prognosejaar 2020 2025 Netwerk Hoofdwegen en wijkwegen Alle wegen ook woonstraten Zonering Grof, beperkt aantal voedingslinks Fijn, veel voedingslinks en in studiegebied verder verfijnd Type verkeersmodel Spitsuurmodel Etmaalmodel Belangrijke uitgangspunten Ziekenhuis verhuisd naar Maatweg, woningbouw op beide lokaties Ziekenhuis verhuisd naar Maatweg, alleen woningbouw op Lichtenberg Ganskuijl en Corderius niet aangepast Plannen Ganskuijl en Corderius opgenomen Huidige verbreding A28, geen westelijke ontsluiting Knooppunt Hoevelaken, wel westelijke ontsluiting Verkeer is studiegebied Veel doorgaand verkeer en minder bestemmingsverkeer in gebied Minder doorgaand verkeer en meer bestemmingsverkeer, verkeersstromen minder gevoelig voor aanpassingen in wegennet

Aspecten/ Gevolgen Inhoudelijke aspecten Overige aspecten/ gevolgen Verkeer (spreiding, doorstroming, bereikbaarheid en veiligheid) Lucht en geluid OV (bus) Stedenbouwkundig Overige aspecten/ gevolgen Juridisch (Bestemmingsplan/ Wet Geluidhinder) Uitvoering Tijd en geld

Var 2 Raadsbesluit 2008 Vergelijking t.o.v. prognoses 2008 2.000 Var 2 Raadsbesluit 2008 1.300 2.800 1.600 900 1.700 7.900 250 950 11.000 30 km 1.500 3.600 600 8.200 4.100 1.600 4.200 7.200 400 1.000 2.900 7.600 8.800 7.800 8.300 9.800 2.700 100 30 km 2.000 600 9.500 1.300 1.800 500 1.500 800 1.600 9.700 2.500 1.200 3.100 3.400 3.900 Vergelijking t.o.v. prognoses 2008 toename autoverkeer afname autoverkeer 2.800 2.800 2.800

Var 1 Collegevariant 2008 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 2.200 Var 1 Collegevariant 2008 1.500 2.800 1.700 850 900 7.700 350 900 11.400 30 km 800 3.500 500 8.900 4.200 700 4.100 6.600 350 950 2.600 8.700 9.400 8.800 9.000 10.400 2.300 4.600 30 km 1.700 600 10.100 1.000 1.400 4.500 700 300 1.100 10.300 2.200 1.000 3.000 4.200 8.200 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 toename autoverkeer afname autoverkeer 3.100 3.700 3.500

Var 3 Motie 2014 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 2.000 Var 3 Motie 2014 1.500 3.900 1.100 150 1.100 7.400 250 200 11.900 30 km 900 3.700 500 7.500 4.100 1.000 4.100 6.400 350 900 4.900 9.400 9.900 9.800 7.000 10.900 5.000 100 30 km 3.100 600 10.500 1.000 2.900 400 800 300 2.700 10.700 4.700 1.100 5.300 5.300 5.600 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 toename autoverkeer afname autoverkeer 3.000 3.700 3.500

Var 4 Bestemmingsplan Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 2.300 Var 4 Bestemmingsplan 1.600 4.200 1.200 150 1.200 7.700 250 200 10.800 30 km 1.000 4.200 400 8.000 4.300 1.100 4.600 6.900 400 900 2.800 7.900 7.600 7.800 8.100 9.500 2.600 100 30 km 1.900 600 9.200 900 1.600 500 600 300 1.700 9.400 2.400 1.100 3.100 5.200 5.500 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 toename autoverkeer afname autoverkeer 3.300 3.700 3.500

Var 5 geen 1ri wel Roethofpoot 2.300 Var 5 geen 1ri wel Roethofpoot 1.600 4.100 1.100 150 1.000 7.300 250 200 12.100 30 km 800 4.000 400 9.500 4.800 900 4.500 6.800 300 1.000 2.700 9.400 10.400 9.700 9.600 10.200 2.600 100 30 km 1.800 600 9.600 1.100 1.400 400 800 300 1.100 9.300 2.300 1.100 2.900 3.700 4.000 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 toename autoverkeer afname autoverkeer 2.600 3.200 3.000

Var 6 Raadsbesluit 2008 optimalisatie 2.300 Var 6 Raadsbesluit 2008 optimalisatie 1.600 4.100 1.200 150 1.300 8.100 250 200 10.700 30 km 1.200 4.000 600 7.900 4.000 1.200 4.500 7.400 500 1.000 2.900 7.300 8.600 7.600 8.000 10.000 2.700 100 30 km 2.000 600 9.600 1.100 1.800 500 1.400 700 1.600 9.800 2.500 1.000 3.100 3.400 3.900 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 toename autoverkeer afname autoverkeer 2.400 3.000 2.600

Var 7 Huidig zonder Roethofpoot 2.200 Var 7 Huidig zonder Roethofpoot 1.600 4.700 1.100 150 1.000 7.800 250 200 11.500 30 km 900 4.700 500 7.400 4.200 1.100 5.100 6.700 350 900 4.400 8.500 9.400 8.700 7.200 10.200 4.300 5.400 30 km 900 600 9.800 900 700 5.500 600 300 500 10.000 4.100 900 4.700 3.800 8.300 Vergelijking t.o.v. prognoses variant 2 toename autoverkeer afname autoverkeer 3.100 3.600 3.500

Beoordeling Verkeersaspecten Spreiding verkeer Doorstroming Kersenbaan Bereikbaar-heid / verkeers-structuur Veiligheid Eindscore verkeer* Var 1 - ++ + Var 2 Var 3 -- Var 4 Var 5 Var 6 0/+ Var 7 * Eindscore is geen optelling van de score deelaspecten

Aspecten – Lucht en Geluid Onderzocht: Emissie en verspreiding van stikstofdioxide (NO2) / fijn stof (PM10) / zeer fijn stof (PM2,5, inclusief roet) Resultaten/ conclusies Bij alle de varianten wordt de wettelijke norm met een ruime marge gerespecteerd In alle varianten zijn de concentraties in de toekomst lager dan in 2014 Er zijn geen significante verschillen tussen de varianten als het gaat om luchtkwaliteit

Aspecten – Lucht en Geluid (1) Verschil geluidsbelasting 2014 versus 2025 * Hinderscore = totaal aantal woningen x weging per woning adhv de geluidsbelasting

Aspecten – Lucht en Geluid (2) Resultaten/conclusie geluid: T.o.v. de huidige situatie 2014 zijn alle varianten (in 2025) ‘overall’ iets beter, varianten 4 en 5 scoren het meest gunstig Lokaal treden er per variant wél verslechteringen op (zie bijlage B akoestisch onderzoek)

Aspecten – OV (bus) Bron: Connexxion – aanwezige lijnen in dit gebied: 1 en 8 1.  Collegevariant 2008 (variant 2A) Geen gevolgen voor het huidige OV 2.  Raadsbesluit 2008 Grote gevolgen voor het OV (zoals geschetst in bezwaarschrift van Connexxion): lijn 1 en lijn 8 moeten anders rijden 3.  Motie SP/GL M16-1 4.  Bestemmingsplan Grote gevolgen voor het huidige OV (zoals geschetst in bezwaarschrift van Connexxion): Lijn 1 kan blijven rijden, lijn 8 moet anders rijden. Als de ingang van de rotonde Roethof tot de Everard Meysterweg wel in twee richtingen toegankelijk wordt voor OV, dan levert dit geen gevolgen op voor het huidige OV 5.  Variant géén eenrichting 6.  Pasteurstraat tweerichtingen Grote gevolgen voor het OV (zoals geschetst in bezwaarschrift connexxion). Het tweerichtingenverkeer op de Pasteurstraat doet hier niets aan af: Lijn 1 en lijn 8 moeten anders rijden 7.  Huidige situatie zonder ‘Roethofpoot’

Aspecten – Stedenbouwkundig (1) Straatafsluitingen 1R maakt in beperkte mate het afsluiten van straten extra nodig Extra verkeersaanduidingen 1R zorgt voor extra verkeersaanduidingen ten opzichte van 2R Herkenbaarheid ring / oriëntatie Is de E. Meysterweg-Daltonstraat-Van Campenstraat te beschouwen als een “binnenring-zuid? Niet overduidelijk Het stratenpatroon van het Leusderkwartier heeft een netwerk-patroon. Het eenrichtingsverkeer sluit aan bij het netwerk-karakter Het oriëntatieprobleem is bij 1R is zeker aanwezig, maar vooral een probleem voor “buitenstaanders”- automobilisten

Aspecten – Stedenbouwkundig (2) Overzicht waardering* Straatafsluit. Verkeersaand./ -maatregelen Oriëntatie-problemen Extra ruimte groene inpassing Eindscore** 1. Collegevariant 2008 (variant 2A) + 2. Raadsbesluit 2008 3. Motie M16-1 0/+ 4. Bestemmingsplan 5. Variant geen eenrichting ++ 6. Pasteurstraat tweerichtingen 7. Huidige situatie zonder Roethofpoot *Waardering t.o.v. variant 2 uitgangspunt ** Einsdscore is geen optelling van de score deelaspecten

Samenvatting (inhoudelijke) aspecten Verkeer Geluid OV Stedenbouwkundig 1. Collegevariant 2008 (variant 2A) 0/+ + 2. Raadsbesluit 2008 3. Motie M16-1 - 4. Bestemmingsplan 5. Variant geen eenrichting 6. Pasteurstraat tweerichtingen 7. Huidige situatie zonder Roethofpoot * Waardering t.o.v. variant 2 uitgangspunt * Zonder onderlinge weging

Voorkeur op basis van de inhoudelijke aspecten Samenvatting (inhoudelijke) aspecten Voorkeur op basis van de inhoudelijke aspecten Variant 5

Aspecten – Juridisch-Bp (1) Bestemmingsplan (Bp) …maakt ontwikkelingen planologisch mogelijk …biedt bescherming voor de omwonenden tegen ontwikkelingen die niet in het bestemmingsplan zijn opgenomen (rechtszekerheid/ waarborg) … invloed strekt zich verder uit dan bestemmingsplangebied

Aspecten – Juridisch-Bp (2) Bestemmingsplan Afwijken mag, maar onder strikte voorwaarden 3.3.3 Afwijken van de gebruiksregels voor herinrichten groenvoorziening Burgemeester en wethouders kunnen bij omgevingsvergunning afwijken ….. a. de afwijking is noodzakelijk ten behoeve van een optimale verkeersafwikkeling dan wel in verband met de parkeerbehoefte binnen het gebied; b. de verkeersveiligheid in het gebied mag niet in het gedrang komen; c. een toename van de aantasting van het woon- en leefklimaat is niet toegestaan; Het Bestemmingsplan zorgt er dus voor dat niet eenvoudig kan worden afgeweken van een bepaalde bestemming

Aspecten – Juridisch-Bp (3) Aspect ‘afwijken van Bp’ per variant* a. Noodzakelijk voor optimale verkeersafwikkeling b. Verkeersveiligheid in gedrang c. Toename aantasting W&L-klimaat 1. Collegevariant 2008 (variant 2A) Ja Nee Ja^^ 2. Raadsbesluit 2008 nvt nvt^ 3. Motie M16-1 4. Bestemmingsplan 5. Variant geen eenrichting 6. Pasteurstraat tweerichtingen 7. Huidige situatie zonder Roethofpoot *Vergelijking t.o.v. variant 2 ‘raadsbesluit 2008’ ^ Bij geluidsstil asfalt conform BP op Gasthuislaan ^^Lokaal een toename langs één of meer wegvakken. Globaal gelijk of verbetering

>> Wij mogen niet afwijken van het Bp Gevolgen – Juridisch-Bp (4) Conclusie als gevolg van het geluidsonderzoek: Wij kunnen (voor de varianten 1, 3, 5 en 7) niet voldoen aan de afwijkingsvoorwaarde ‘3.3.3-c’ uit het bestemmingsplan >> Wij mogen niet afwijken van het Bp

Aspecten – Juridisch-WGh (1) Wet Geluidhinder (WGh) … gaat uit van huidige geluidsbelasting (2014) vergeleken met de toekomstige geluidsbelasting (2025: tien jaar na de ingebruikname) …bepaalt in geval van fysieke wijziging: onderzoek is nodig …eist dat als sprake is van een fysieke wijziging én een toename van 1,5 dB of hoger (‘reconstructie’), dan moet een hogere waarde procedure worden doorlopen (als maatregelen aan weg om geluidsoverlast te voorkomen ook onvoldoende zijn)

Aspecten – Juridisch-WGh (2) Aspect ‘WGh’ per variant Is er sprake van een ‘reconstructie’ conform WGh*? 1. Collegevariant 2008 (variant 2A) Nee* 2. Raadsbesluit 2008 3. Motie M16-1 Nee 4. Bestemmingsplan 5. Variant geen eenrichting 6. Pasteurstraat tweerichtingen 7. Huidige situatie zonder Roethofpoot Conclusie op basis van WGh: WGh* speelt hier voor wat betreft een ‘reconstructie’ geen beperkende rol *Als de aansluiting Gasthuislaan-rotonde conform BP in geluidsstil asfalt wordt aangelegd

Gevolgen – Juridisch Bp&WGh (1) Samenvatting conclusies Bp en WGh Bp: afwijking is niet mogelijk want als gevolg van geluid is woon- en leefklimaat in het gedrang WGh: geen probleem, want er is nergens sprake van een ‘reconstructie’ met als gevolg een ‘hogere waarde procedure’* Conclusie Bp en WGh >> Zonder nieuwe procedure BP kunnen alleen variant 2, 4 en 6 (variant raadsbesluit 2008) variant 4 (variant bestemmingsplan) en variant 6 (Pasteurstraat tweerichtingen) worden uitgevoerd

Gevolgen – Juridisch Bp&WGh (3) Tussenoplossing: Aanleg variant 4, daarna veilige procedure tot variant 5 >> Er is een mogelijkheid om toch zoveel mogelijk 2R uit te voeren zonder langdurige procedures….

Variant 5a Geen éénrichting met Roethofpoot én Vermeerstraat 1R Maatregelpakket Collegevariant 2008 Maatregelpakket Raadsbesluit 2008 Huidige situatie

Voordelen: Gevolgen – Juridisch Bp&WGh (4) Zonder extra procedure (Geen herziening Bp, wel met afwijkingsprocedure (aanpassing bouwvergunning) en uiteraard verkeersbesluit) Zonder onuitvoerbare situatie

Aspecten/ gevolgen - Uitvoering Procedure / tijd Bereikbaarheid Kosten (schatting in orde van grootte) 1. Collegevariant 2008 (variant 2A) Bp(WgH)/ Verkeersbesluit / 2 jaar+ Aansluiting A.weg zuid en E. Meysterweg mogen niet gebruikt worden Procedures: 50 - 150k 1R var. 2: ca. 300k (-) /1R+: 150-200k Geen ‘Roethofpoot’: 50 - 60k (-) Arnhemseweg ‘open’ incl. 1R: 50-75k 2. Raadsbesluit 2008 Verkeersbesluit / 2 jaar+ Procedure: 5-25k 3. Motie M16-1 Aansluiting E. Meysterweg mag niet gebruikt worden Procedures: 50-150k 1R var. 2: ca. 300k (-) 4. Bestemmingsplan Verkeersbesluit */ 2 jaar+ Aansluiting 2R tpv rotonde: 25 - 35k 5. Variant geen eenrichting Bp(WgH)/ Verkeersbesluit* / 2 jaar+ 1R var. 5a: ca. 15k 5a. Variant geen eenrichting, wel eenrichting op Vermeerstraat Bouwvergunning/ Verkeersbesluit / 2 jaar+ Aansluiting 2R tpv rotonde: 15– 25k 6. Pasteurstraat tweerichtingen 1R var. 2: ca. 30k (-) 7. Huidige situatie zonder Roethofpoot Geen ‘Roethofpoot’: -30k Arnhemseweg ‘open’: 30-50k

Eindconclusie Variant 5 heeft gezien de inhoudelijke aspecten de voorkeur Twee mogelijke oplossingen om tot realisatie variant 5 te komen Via variant 4 als tussenvariant Door eenrichtingsverkeer op de Vermeerstaat aanwezig te houden binnen variant 5 >> 5a* * In combinatie met monitoring verkeersafwikkeling Vermeerstraat en omgeving

Peiling Het college verzoekt de raad zich uit spreken over: de door het college voorgestelde uitvoeringsvariant 5a, waarmee op korte termijn zoveel als mogelijk tweerichtingenverkeer is te realiseren (met inachtneming binnenplanse procedure en verkeersbesluit) de insteek van het college om op de langere termijn te bezien hoe kan worden gekomen tot volledig tweerichtingenverkeer conform voorkeursvariant 5.

Vervolgstappen 12 november: alle stukken op de website Kersenbaan 25 november: Behandeling in De Ronde (met inspraak) 9 december: vervolg besluitvorming in de Raad op basis van raadsvoorstel. Na definitief besluit raad Z.s.m. verkeersbesluit op basis van definitieve variant Al of niet procedure bestemmingsplan dan wel binnenplanse afwijking