Erfgoed(educatie) in de basisschool!. Inhoud Wat is erfgoed? Soorten erfgoed Wat is erfgoededucatie? Erfgoededucatie als doel of middel Visie op erfgoededucatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
De Waarde van Pop De maatschappelijke betekenis van popmuziek
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
Trias steunt ondernemende mensen in het Zuiden. Aandelen in ondernemerschap, aandelen in ontwikkeling.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Les 7: het voorbereiden van een les
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Bevolkingsverandering: hoe houden we dorpen leefbaar en vitaal?
Vitale dorpen, wat is daarvoor nodig? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Keuze van de VMBO leerling
Wat is het goede om te doen?
Project erfgoededucatie
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
DEN ENGEL: herinnering aan en herdenking van WOI in Lier AFBAKENING VAN HET PROJECT Erfgoedkeuze: monument Den Engel, Begijnhofstraat, Lier.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Historische vaardigheden
Visie & Strategie.
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Beroepsoriëntatie 2.1 VTM leerjaar 1 kwartaal 3 Rens Rietveld.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Social work Week 2.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Lizzy Komen & Kelly Mostert Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Erfgoed in Virtuele Werelden Cultuur in Beeld 14 december 2015.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Crowdfunding.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Enkele interessante vragen!
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
ERFGOED.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Posters voor in het geschiedenislokaal
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Workshop videobegeleiding
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Erfgoed(educatie) in de basisschool!

Inhoud Wat is erfgoed? Soorten erfgoed Wat is erfgoededucatie? Erfgoededucatie als doel of middel Visie op erfgoededucatie Bruikbaar onderwerp Bruikbare werkvormen Erfgoededucatie in de praktijk Tanneken Sconyncx Onderzoeksvraag

Is dit erfgoed? -Het plaatsen van een kerstboom -Een liefdesbrief van je grootouders -Het kerkhof van de stad Wat is erfgoed?

Definitie: Het zijn uitingen/sporen van menselijke handelingen en gedragingen die we van onze voorgangers overgeleverd kregen en waar we een bepaalde waarde aan hechten. (Callens 2006) Wat is erfgoed?

Materiële sporen Immateriële sporen Soorten erfgoed

Globale sporen Lokale sporen Soorten erfgoed

Persoonlijke sporen Gedeelde sporen Cultureel erfgoed Soorten erfgoed

Wat is erfgoededucatie?

Erfgoededucatie als doel of middel als doel als middel

Visie op erfgoededucatie Wanneer is er sprake van erfgoededucatie? -Sociale waarde -Maatschappelijke waarde -Wetenschappelijke waarde -Persoonlijke waarde

Bruikbaar onderwerp? Tijdsgebonden Emotioneel gebonden Ruimtegebonden

Bruikbare werkvormen Actieve werkvormen Creatief Concreet materiaal Krachtige leeromgeving

Zinvolle werkwijze Situatie Structuur: 1)Entree 2)Bagage: - vorm - inhoud 3) Eigen werk 4) Presenteren Erfgoededucatie in de praktijk

Tanneken Sconyncx Hoe gaan we te werk? De eerste graad Verschillen markt vroeger – nu (Foto’s) Verkleedpartij Teletijdmachine Bezoek aan het beeld en de Halletoren Vertellen van het verhaal

Onderzoeksvraag Hoe kunnen we de legende van Tanneken Sconyncx levendig maken in een eerste graad?