Ouderavond klas 1
Onderwerpen Diataal Aanpak leesachterstand Dyslexiescreening Bezoek mediatheek
Diataal Diataal op veel scholen in NL: Diatekst -begrijpend lezen Diawoord -woordenschat Diatekst: -diagnostisch -methodeonafhankelijk -lezersprofielen
Lezersprofielen Drie lezersprofielen: 1. Schoolse lezer: voldoende woordenschat onvoldoende begrip van verbanden in de tekst 2. Compenserende lezer: onvoldoende woordenschat vrij goed begrip van verbanden in de tekst 3. Probleemlezer:
Begrijpend Lees Niveau (BLN) Normen Begrijpend Lees Niveau (BLN): vmbo basis kader (bk) BLN 51 - 55 vmbo theoretisch (t) BLN 56 - 60 havo BLN 61 - 65 vwo BLN 71 - 75
Referentiekaders Referentiekaders: 1F - eind basisschool 2F - eind vmbo 3F - eind havo richting 4F – vwo 41 51 61 71 81 91 101 naar 1F 1F naar 2F 2F Naar 3F
Zijn er nog vragen tot dusver?
Aanpak leesachterstand thuis op school: Tutorlezen met 4h/5h en 5vwo/6vwo-leerlingen: -minstens drie keer in de week -na schooltijd -leesboek en Nieuwsbegrip
Dyslexiescreening Dyslexiescreening voor alle eersteklassers: dictee leesopdracht geen bericht, goed bericht Score met schaal van 1 tot 10: Score 1 -2 vervolgtest Lage score? 14 - weekse cursus spellen Geen vooruitgang? dyslexietest
‘Een blik in de mediatheek…’ Straks: ‘Een blik in de mediatheek…’ Maar eerst een vriendelijk verzoek: tekenen presentielijst inschrijven tutorlezen