Welkom in groep 3 en 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep 5 Kimm Maarten.
Advertisements

Informatie Groep 3 September 2013.
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Informatieavond groep 3
bij juf Ineke en juf Caroline
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond groep
Werkwijze groep
Groep
Welkom op de informatieavond
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Informatieavond Groep 5
Ouderavond 10 september 2013.
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Informatie Groep 3 Augustus Ochtendprogramma Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur Kring: - Viering - Trefwoord - Kringgesprekken.
Informatie Groep 3 September Start van de dag Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur Kring: - Viering - Trefwoord - Kringgesprekken.
Informatieavond groep 4a Welkom!
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Infoavond groep 4.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom op onze open schoolavond
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3a
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Informatieavond groep 4
INFORMATIEAVOND GROEP 3/4
Karin (maandag en dinsdag) en Kees(woensdag, donderdag, vrijdag)
Welkom in groep 7.
Informatieavond groep 4
Informatieavond Groep 4a
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Welkom.
Basisschool Op De Horst
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Basisschool Op De Horst
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Op de informatieavond van de groepen 5
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Welkom in groep 3b-4b.
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
Informatieavond groep 3/4
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Jitte voor de klas.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Hilde voor de klas.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Informatieavond groep 3
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
Welkom.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie Groep 3.
Groep
informatieavond groep 3
Welkom ouders van groep 4 en 5!
Welkom in 3b!.
Welkom in groep 4 Wie zijn wij? -Judith en Mariëlle -Lisa
Transcript van de presentatie:

Welkom in groep 3 en 4

Agenda Start van de dag. Hoe gaan we met elkaar om. Dagindeling. Rapport, huisbezoek, gesprekken. Zorg. Ouderparticipatie. Nieuwsbrief, website. Rondvraag. Materiaal bekijken. Agenda

Beginnen in de kring We gebruiken de methodeTrefwoord Liedjes zingen Kalenderplaat bekijken Bijbelverhaal / verhaal Vertellen Ons geld voor Gambia

Thema: Discipline

Hoe gaan we met elkaar om Respectvol Sociaal-emotioneel Regels in de klas PBS – elke week een les. Deze week : les 2 klaslokaal PBS beloning

PBS les klaslokaal Hoe gaan we verantwoordelijk om met ons afval in de klas.

vakken Taal Spelling Rekenen Tafels Schrijven Technisch lezen Begrijpend lezen

Taal

Taal in groep 4 Het taalboek is ingedeeld in 8 blokken. In deze blokken komen de volgende thema’s aan bod: omgeving, natuur, reizen, gevoel, verhalen, samen leven, cultuur en andere tijden. De eerste drie weken van ieder blok bestaan uit de basislessen. Aan het eind van de derde week of in het begin van de vierde week is een toetstaak. Daarmee wordt vastgesteld welke leerlingen de doelen bereikt hebben en welke nog niet. De kinderen die de doelen bereikt hebben, gaan vervolgens aan de slag met plustaken (verdiepingsstof). De kinderen die de doelen van het blok nog niet bereikt hebben, krijgen in de vierde week eerst herhalingstaken waarin ze de leerstof die ze nog niet beheersen, nogmaals aangeboden krijgen. De kinderen krijgen dan extra instructie en worden extra begeleid bij de verwerking van de stof. Een les bestaat uit vier fasen. Dit zijn: Op verkenning: dit is de voorbereiding op de les Uitleg: dit is het instructiemoment van de les Aan de slag: dit is de fase waarin de kinderen zelf aan de slag gaan Terugkijken: de kinderen maken een evaluerende opdracht.

Spelling

Spelling in groep 4 Ook spelling is opgebouwd uit 8 blokken van vier weken. Een blok bestaat uit vier weken. Per week zijn er twee lessen. De eerste drie weken van ieder blok bestaan uit de basislessen. Deze lessen zijn opgenomen in het werkboek. In de eerste vijf lessen wordt telkens 1 spellingcategorie aangeboden en ingeoefend. Les 6 van ieder blok is een herhalingsles. Daarin wordt de leerstof van het blok herhaald. Aan het einde van de derde week of in het begin van de vierde week volgt er een controledictee. Daarmee wordt vastgesteld welke leerlingen de doelen van het bereikt hebben en welke nog niet. De kinderen die de doelen bereikt hebben, gaan vervolgens aan de slag met plustaken (verdiepingsstof). De kinderen die de doelen van het blok nog niet bereikt hebben, krijgen in de vierde week eerst herhalingstaken waarin ze de leerstof die ze nog niet beheersen, nogmaals aangeboden krijgen. De kinderen krijgen dan extra instructie en worden extra begeleid bij de verwerking van de stof. In iedere les krijgen de leerlingen zes woorden aangeboden. In les 2 en les 4 van ieder blok gaat het daarbij om zes weetwoorden die de kinderen door inprenting moeten onthouden. In les 1,3 en 5 van ieder blok worden ook zes woorden (klankwoorden of regelwoorden) aangeboden. Deze lessen zijn er niet op gericht dat de leerlingen ook deze zes woorden uit hun hoofd leren. De woorden zijn voorbeeldwoorden voor een bepaalde spellingcategorie.

Week 1 Week 2 Week 3 Les 1 Les 2 Les 3 Les 4 Les 5 oefen dictee klankwoorden weetwoorden de aap het ei het schaap het ijs het boek de boog de trein de school vijf groen ik speel het plein de schuur wij de ui de brief klein de schat de rij de buik klaar het meisje het schip vrij de neus de bril het zeil ik schiet de prijs leuk

Rekenen

Rekenen in groep 4 Doelen in groep 4: 1e aanzet tot beheersing van de tafels 1 t/m 10; Sommen tot en met 10 beheersen ( 3 + 6, 9 – 3); De getallenrij tot en met 100 vlug kunnen hanteren Met sprongen van 10 verder en terug kunnen tellen; De getallen tot en met 100 kunnen aflezen en schrijven; Eenvoudige optellingen tot en met 100 kunnen uitvoeren (20 + 30, 20 + 3, 3 + 20, 23 + 4 etc); Eenvoudige aftrekkingen tot en met 100 kunnen uitrekenen (60 – 40, 65 – 5, 65 – 60, 65 – 4); Weten dat de bewerking vermenigvuldigen staat voor herhaald optellen; Eenvoudige vermenigvuldigingen kunnen uitrekenen.

Schrijven

In groep 4 krijgen ze ook 3 schrijfschriften In het 1e schrift herhalen ze de kleine letters en letterverbindingen. In het 2e schrift worden de hoofdletters aangeleerd. In het 3e schrift wordt aandacht geschonken aan de verbindingen van de hoofdletters naar de kleine letters.

Technisch lezen

Technisch lezen Onze technisch leesmethode bestaat uit drie verschillende aanpakken: Aanpak 1: deze leerlingen krijgen verlengde instructie, meer begeleiding en extra leestijd. Aanpak 2: deze leerlingen krijgen een basisinstructie en werken vervolgens zelfstandig. Aanpak 3: deze leerlingen werken zelfstandig in een speciaal werkboek en krijgen veel vrijheid in lezen. Om te bekijken welke aanpak de kinderen gaan volgen worden alle kinderen getoetst. De kinderen lezen woorden en verhalen in een bepaalde tijd (Cito en DMT-toetsen). Een week bestaat uit drie basislessen en 1 toepassingsles. Basislessen zijn lessen waarin we gericht werken aan het leren lezen van woorden met bepaalde leesmoeilijkheden

Begrijpend lezen

Begrijpend lezen in groep 4 In groep 4 wordt er met begrijpend lezen aandacht besteed aan de volgende onderwerpen: Hoe ziet de tekst eruit? Wat voor tekst is het? Wat weet ik al? Kan ik voorspellen Zie ik moeilijke woorden? Zie ik verwijswoorden? (hij, hem, zijn, haar) Zie ik verbindingswoorden? (maar, want, ook, toch, daarom) Begrijp ik de tekst? Wat kan ik vragen? Kan ik doordenken? Waarover gaat de tekst? Hoe verloopt het verhaal? Wat vind ik? Herken ik dat? Weet ik nu meer?

De andere vakken Geschiedenis/aardrijkskunde Huisje boompje beestje Creatieve vorming Verkeer Muziek Gym

knutselen

Zelfstandig werken

Rapporten en Huisbezoeken Drie keer per jaar uitnodiging voor 10-minuten gesprek. Rapport voorafgaand aan 10-minuten gesprek mee naar huis. Huisbezoeken: * U kent uw kind het beste! We willen graag uw verhaal over uw kind horen! Vragenlijst oudervertelavond * Deze informatie gebruiken we om aan de behoeftes van uw kind tegemoet te kunnen komen. Huisbezoeken voor eerste rapport! Duur: 45 minuten * Liever geen kinderen bij het gesprek aanwezig.

Toetsing We gebruiken methode toetsen en CITO toetsen. Methode toetsen worden na elk blok afgenomen. Methode toetsen voor: Taal Spelling Rekenen Begrijpend lezen Technisch Lezen CITO toetsen 2 x per jaar voor: Lezen. DMT en AVI Woordenschat

Zorg School Maatschappelijk Werk Schoolarts Logopedie WSNS – zorgteam - leerlijnen

Ouderparticipatie Contactouders groep 3 en 4: groep 3: Renate Knobbe groep 4: Alie Ensing Nieuwsbrief /Website Huiswerk.

Zijn er nog vragen? Zijn er later nog vragen..? U kunt altijd langs komen na schooltijd!