Kennis verbreden en verdiepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in vijf dimensies
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Reflectie-portfolio beoordelen
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Medmec 1 herfst Les 3.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
ANW - inductie & deductie
“Wat staat in de dikke van Dalen”
Kennis verbreden en verdiepen
Hoofdstuk 3 Inleiding Recht
Onderzoek doen een methodische aanpak
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
BEJAARDENZORG Thema: Thuis of tehuis?. Lesverloop Vers van de pers Woordenschat bejaardenzorg De plusquamperfectum: oefeningen + schrijven Verrassingsgesprek.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Kritisch denken ‘vertaald’
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
SET schrijfvaardigheid H5
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het schrijven van een betoog
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Psychomotorische taxonomie
Lezen, schrijven en argumenteren
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Oefening met atlas en kaarten
SET schrijfvaardigheid H5
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
De juiste route naar het juiste doel
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
De betogende voordracht
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Betoog.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Kennis verbreden en verdiepen

Doen Denken Betekenis opbouwen Stappenplan achterhalen Schematiseren Onthouden Stappenplan achterhalen Uitproberen Automatiseren, inslijpen

Denken Denkvaardigheid gebruiken met het doel de kennis van de leerstof te verdiepen en te verbreden

Doen Met een denkvaardigheid kun je: Het methodisch en analytisch denken ontwikkelen

Activerende Leervragen Kennis omtrent denkvaardigheden Opfrissen Activeren Inslijpen

Activerende leertaken Aangeleerde denkvaardigheden: Toepassen Verbeteren Inslijpen.

Kennis verbreden en verdiepen Dimensie 3 Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Stof eigen maken Zelf aan de gang Denken en doen Vergelijken Classificeren Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Abstraheren Kennis verbreden en verdiepen Denk- vaardig- heden Inductief redeneren Deductief redeneren Samenwerken Stelling onderbouwen Activerende leertaken Zelf verbanden leggen Fouten analyseren (eerst)Docent gestuurd Activerende vragen (daarna) Leerling gestuurd Denken over normen en waarden

Kennis verbreden en verdiepen Dimensie 3 Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Stof eigen maken Zelf aan de gang Denken en doen Vergelijken Classificeren Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Abstraheren Kennis verbreden en verdiepen Denk- vaardig- heden Inductief redeneren Deductief redeneren Samenwerken Stelling onderbouwen Activerende leertaken Zelf verbanden leggen Fouten analyseren (eerst)Docent gestuurd Activerende vragen (daarna) Leerling gestuurd Denken over normen en waarden

VERGELIJKEN De DEFINITIE : Vergelijken is het vinden van overeenkomsten en verschillen tussen bepaalde zaken door te kijken naar specifieke kenmerken !

Stappenplan : 1.Kies de dingen die je wilt vergelijken (sporten) 2.Kies de kenmerken waarop je wilt vergelijken. (verdienste/blessures/jaren activiteit) 3.Verklaar de overeenkomsten en de verschillen m.b.t. de kenmerken die je hebt uitgezocht. (aan de hand van het grafiek) 4. Vat je conclusie samen.

Conclusie : Tennis blijkt de voordeligste sport te zijn !

Vergelijken m.b.v. een Venn-diagram: Sport (overeenkomsten) Sport: voetbal Verschil: -teamspel -met voeten gespeld Sport: tennis Verschil: -Individueel -met armen gespeld bal

Kennis verbreden en verdiepen Dimensie 3 Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Stof eigen maken Zelf aan de gang Denken en doen Vergelijken Classificeren Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Abstraheren Kennis verbreden en verdiepen Denk- vaardig- heden Inductief redeneren Deductief redeneren Samenwerken Stelling onderbouwen Activerende leertaken Zelf verbanden leggen Fouten analyseren (eerst)Docent gestuurd Activerende vragen (daarna) Leerling gestuurd Denken over normen en waarden

Classificeren betekent het groeperen van De definitie : Classificeren betekent het groeperen van dingen in categorieen op basis van specifieke kenmerken !

Stappenplan : 1.Kies de dingen die je wilt classificeren 2.Kies daaruit een element en geef hievan de kenmerken. 3.Omschrijf de categorie door kenmerkente beschrijven. 4. Kies een ander element uit en doe dezelfde. 5. Ga zo door totdat alle elementen zijn geclassificeerd. 6. Voeg evt. categorieen samen of splits ze joust.

SCHEMA : LEVEND DOOD Gekozen dingen: ANDERS/ WEET NIET MUMMIES X FOSSIELEN BLIKSEM GEDACHTEN KORAAL BACTERIEN ACTIEVE VULKAAN

Deductief redeneren

Definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken.

Deduceren Afleiden Concluderen Ontlenen Verklaren Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/de

Redeneren Betogen Een gedachtegang ontwikkelen Breedvoerig praten Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/redeneren

Deduceren = Déduire Uitleg : “Daaruit leid ik af dat hij niet zal komen”.

Zal hij komen? 17 december’10 Amsterdam Parijs

Zal hij komen? 17 december’10 Amsterdam Parijs

Zal hij komen? Amsterdam Parijs

Zal hij komen? Amsterdam Parijs

Hij komt niet ! Vertraging Grrrrr Amsterdam Parijs

Definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken.

Hij komt niet ! Vertraging Grrrrr Amsterdam Parijs

Deducerend redeneren Deduceren: Logisch afleiden Verklaren Uit algemene wetten afleiden hoe verschijnselen zich in bep. gevallen voordoen Gevonden op http://www.woorden.org/woord/deduceren

Is dit Duidelijk ?

Opdracht: Schrijf bij de volgende plaatjes een verhaal en geef door middel van deductief redeneren aan wie de dader is.

Detective

Een Lijk

Sherlock Holmes

Sherlock Holmes

Een stelling onderbouwen

Een Stelling = Een formulering van een standpunt Definitie: Een Stelling = Een formulering van een standpunt

Een stelling maken Een stelling bestaat uit één zin Moet debattabel zijn Nooit in vraag vorm Gelijke kansen voor- en tegenstanders Geen ontkenning gebruiken

Onderbouwen Feiten Mening Overtuigen Charisma Argumenten Door stijl en schoonheid