NAH Pilot Regio Nijmegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Zeer Intensieve Behandeling
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Leerlingen met NAH: EEN DUBBELE UITDAGING Eric Hermans Rianne Gijzen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie gemeente Beek
Welbevinden bij kinderen met CI
Monique E. Belinfante-van Gelder Locatiedirecteur Behandeling en Zorg
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Diseasemanagement in de praktijk
Nazorgpoli Intensive Care Ikazia ziekenhuis
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
1zorg-route.
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Handelingsgericht werken
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Autismespectrumstoornis
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Servicecentrum Studie en Beroep
Hersenletselteam Monique Kuijpers
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Samenwerking Heliomare en Triversum Conferentie Convenant Autisme Noord Holland Noord 29 november 2012 Annelies Akker & Sylvia Spies.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Passend onderwijs.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Thuiszitters weer terug naar school
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Coördinator Hersenletsel Zeeland
Transcript van de presentatie:

NAH Pilot Regio Nijmegen NAH Onderwijsprotocol René Steinmann St. Maartenskliniek / St. Maartenschool Nijmegen

Onderwijsprotocol: inhoud Effectieve signaleringslijst Stroomschema’s voor leerlingen met mogelijk licht NAH en ernstig NAH Neuropsychologische gevolgen NAH Inrichting onderwijs Inrichting onderwijs: Diagnostiek Onderwijsaanbod Psycho-sociale begeleiding Gezinsbegeleiding Methoden en leeromgeving

Onderwijsprotocol: pilots Projectgroep Vilans Lecso Brein Support, Arnhem Heliomare, Wijk aan Zee Piramide, Den Haag St. Maartenschool / St. Maartenskliniek, Nijmegen

NAH Pilot Regio Nijmegen Resultaten: Aanvangssituatie Doelstellingen Nijmegen Werkwijze succesfactoren aantallen specifieke gegevens leerlingen

Aanvangssituatie: regio Nijmegen Samenwerking: OZG / Punt Speciaal St. Maartenschool St. Maartenskliniek Nijmegen Partner Passend Onderwijs (AB) Radboud Ziekenhuis, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis NAH deskundigheid: Observatieklas NAH-combi klas NAH klinisch behandelprogramma NAH poli (Rev. arts en GZ psycholoog) Specifieke deskundigheid AB Verwijzers

Doelstelling Pilot 1.Positieve ontwikkeling oordeel ouders kwaliteit NAH onderwijs (+) 2.Positieve ontwikkeling oordeel leerkrachten kwaliteit NAH onderwijs (+) 3.Toename aantal NAH leerlingen en ‘red flag’ leerlingen (+++) !! 4.Oordeel lk ‘Onderwijsprotocol’(+)

Werkwijze Verspreiding protocol: Regulier onderwijs: 9 basisscholen van een stichting (S.P.O. ‘Condor’); directe benadering Regulier onderwijs: 11 basisscholen en 9 scholen voor voortgezet onderwijs in regio; directe benadering via AB en SMS Digitale nieuwsbrief via AB SMK, Radboud en CWZ in Nijmegen; gesprekken met artsen

Resultaten Pilot Nijmegen Algemene opmerkingen: ‘succesfactoren’ Aantallen leerlingen Specifieke gegevens

Algemene opmerkingen: ‘succesfactoren” Interne afstemming is verbeterd: structureren NAH poli SMK Afstemming verwijzers (ziekenhuizen) Eenduidige afstemming dienst AB; rol coördinator dienst AB Direct contact AB’ er en reguliere scholen via PAB trajecten; vertaling naar onderwijspraktijk Toename bekendheid Pilot NAH onderwijsprotocol via Interne begeleiders

Aantallen; geslacht, leeftijd Pilot periode Gemiddeld voor Pilot Totaal aantal leerlingen in Pilot: 35 (6 klinisch) 12 (↑ 291% !!!) (N=29; 240% !!!) Geslacht: Jongens 20 57% Meisjes 15 43% Leeftijd: < 12 jaar 17 6 – 12 jaar Basisschool > 12 jaar 18 13- 18 jaar Voortgezet onderw.

Aantallen: type hersenletsel Type NAH (N = 35) Traumatisch 23 66 % Niet- Traumatisch 12 34 % Leeftijd en type NAH: Traumatisch (N=23) < 12 jaar 6 26% > 12 jaar 17 74% ! Niet-traum. (N=12) 11 92% ! 1 8%

Aantallen: NAH poli en verwijzers PILOT Aantal: Totaal: 35 NAH poli: 24 Na klinische opname: 6 Observatieklas en AB 5 VERWIJZER Toename? Radboud 10 (28 %) ( 6 via SMK) nee CWZ 12 (34 %) ja AB (scholen), via huisarts 8 (24 %) Overig (o.a. psych) 5 (14 %)

Aantallen: tijdstip NAH en instroom pilot Totaal: 35 Ernstig NAH * ‘Licht’ NAH * Direct na klinische opname SMK 6 (T =5; NT =1) 5 1 (totale obs. ACN) < 6 maanden 19 (T =13; NT =6) 3 (zonder rev.) 16 6 mnd – 1 jaar 1 (NT = 1) 1 1 jaar – 2jaar 2 (T = 2) 2 > 2 jaar 7 (T = 3; NT = 4) 4 (zonder rev.) Totaal: 35 (T = 23; NT=12) 13 22 * Medische rapportage

Specifieke gegevens; klachten, beperkingen Onderscheid tussen kinderen/ jongeren die klinisch opgenomen werden en de groep kinderen/ jongeren die niet-klinisch werden opgeroepen (incidenteel kortdurende opname ziekenhuis en dan naar huis) Klinische opname SMK: ernstig NAH (6) Overige groep: 29 (T = 18 en NT = 11)

Specifieke gegevens: NAH poli klachten en problemen Klacht /Probleem (meerdere klachten per kind) Aantal (N=29) T en NT Procentueel Hoofdpijn 12 41 % Vermoeidheid (lich. en/of cognitief) 20 69 % Concentratie 14 48 % Geheugen 9 31 % Gedrag 6 21 % Emotioneel 10 34 % Dagbesteding (< 50%) 5 17 % School / leerprobl. 15 52 % Gegevens verzamelt via: intake NAH poli medische gegevens Vragenlijsten (ouders, school, jongeren)

Specifieke gegevens; klachten en tijdstip NAH Klacht (N=26) N= 26 T < 6 md (N=13) NT < 6md (N=6) T > 2 jaar (N=3) NT > 2 jaar (N=4) Hoofdpijn 11 9 1 Vermoeidheid (lich. en/of cognitief) 17 2 4 Concentratie 13 7 Geheugen 3 Gedrag 6 Emotioneel Dagbesteding (< 50%) 5 School / leerprobl. Verschil klachten binnen 6 maanden en langer dan 2 jaar Hier nog 3 eruit halen bij de groep van 29; eerts dus in de totale groep, dan de verschillen in tijdspad

NPF: gegevens NAH > 2 jaar NPF stoornissen T en NT > 2 jaar (N=7) ja nee Daling IQ* 4 3 Geheugen 6 1 Aandacht 5 2 Exec. Gedrag (BRIEF) 7 forse cognitieve problemen na 2 jaar ‘blijvende’ restverschijnselen

Specifieke gegevens: trajecten Pilot 35 (6 klinisch): N= 29 Opmerking PAB 15 6 na-traject obs. 9 direct (poli) LGF* 10 8 op langere termijn OBS. klas 8 6 ‘gast ll’ 2 SMS RDB + 6 doorlopers LGF*: tijdstip toekenning vaak veel later RDB+: na NAH poli aanvullend paramedisch onderzoek en /of therapie

Casus; L. S. nu 10 jarig meisje, normale geboorte en ontwikkeling tot en met groep 3; (A en B Cito scores) eind groep 3 (7 jaar); para-infectieuze encephalopathie (hersenontsteking) en epilepsie aanvallen; IC opname en behandeling (2 weken) ontslag; motorisch goed herstel; geleidelijke opbouw school (volledig na 4 maanden) groep 4; geleidelijk verandering in leren en gedrag; second opinion ziekenhuis; status na encephalopathie met ‘vooruitgang’; geen verwijzing groep 5 en begin 6; toename problemen school en sociaal emotioneel functioneren; opnieuw verwijzing ziekenhuis (MRI en EEG); geen veranderingen externe hulpverlening; particuliere praktijk gericht op speltherapie; geen verandering na 6 maanden (groep 5) groep 6: verdere toename problemen; inmiddels cito scores op alle vaardigheden naar D en E scores; niet naar school willen, angsten en woede-aanvallen verwijzing naar kinder- en jeugdpsychiatrie (ADHD of ASS); forse problemen in leervermogen, aandacht en geheugen en executief functioneren 1e keer link gelegd naar encephalopathie! Via IB en AB uiteindelijk naar NAH poli; conclusie na multidisciplinaire diagnostiek: ernstige restverschijnselen NAH op alle ontwikkelingsdomeinen (‘growing into deficit’)

Casus; L. S. inmiddels 3 jaar verder nooit verwezen naar revalidatie ouders herhaaldelijk hulp gevraagd leren en gedrag niet in relatie gebracht met NAH nu: speciaal onderwijs; aangepast leerprogramma met revalidatie

NAH Poli na ‘Pilot’: aantallen, trajecten Periode: dec. ‘12 tot juni ‘13 34 (3 klinisch): N = 31 Opmerking PAB 11 3 na-traject obs. 8 direct (poli) LGF* 10 7 nieuwe aanvraag 3 reeds LGF OBS. klas * 9 4 ‘gastleerling’ 5 SMS RDB + 13 2 doorlopers LGF*: kinderen met AB met nieuwe vraag OBS. klas*: 5 SMS waarvan 2 aangemeld voor aug. ‘13 RDB+: na NAH poli aanvullend paramedisch onderzoek en /of therapie

Slotopmerkingen: conclusies en aanbevelingen Aanwezigheid expertise NAH (kliniek, school en AB); belang ‘sleutelfiguren’ Bekendheid ‘protocol’ toegenomen in regio Toename ‘Red flag’ leerlingen is groot Specifieke problemen op langere termijn (‘Growing into deficit’); 7 leerlingen (24%) zonder verwijzing naar revalidatie!! Noodzaak langdurig volgen NAH leerlingen Belang netwerk instellingen en regulier onderwijs Directe afstemming regulier onderwijs en AB NAH protocol blijven actualiseren en verspreiden Bekendheid NAH poli SMK vergroten (website, huisartsen, schoolartsen en regulier onderwijs)