Fissus erat tenui rima, quam duxerat olim,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Woord van Leven Januari 2008.
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Kerstviering kleuterbouw
Woord van Leven Maart 2013.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
De Dactylische Hexameter
De Slippertjes.
Verslag Bomen kappen groep 8, georganiseerd vanuit het IKL
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Tussen Pasen en Pinksteren.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Seksualiteit: gave van God
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Het bewijs van haar liefde (Carmen 83, p. 74)
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Listige minnaars in de liefde
Een romantisch sprookje
Het is nooit te laat om te worden wie je had willen zijn.
MARKUS 2 vers 1 t/m 12 Toen Jezus enkele dagen later terugkwam in Kafarnaum, werd bekend dat Hij weer thuis was. Er stroomden zoveel mensen toe, dat er.
Loze belofte (Carmen 70. p. 73)
KOMMAGEBRUIK.
Een kruiwagen vol bloemen !
Het Potlood.
Zelfbeklag (Carmen 8. p. 71).
De dichter en zijn werk (Carmen 16. p. 71)
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
Wie is de baas?.
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Wij doen onze presentatie over het boeddhisme.
-ND- vormen -nd- Gerundium Gerundivum nom. vocare vocandus, -a, -um
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Woord van Leven Februari
Als God de mens had geschapen om computers te gebruiken, had hij ons zestien vingers gegeven.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Interpreteren van data
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De stem van God 2x Jozef: -Mattheus 2 vers Genesis 45 vers 1-7.
Nieuwjaarsbrief aan God
Geloof in jezelf.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wat is de zin van het leven?
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Samenvatting Havo 5.
Herinneringskamp Westerbork
Pyramus en Thisbe, de een de mooiste van de jongemannen,
Ad Atticum Kapot van verdriet
Zingen Heer, U bent mijn leven, de grond waarop ik sta.
September 2014 Woord van Leven “Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard.” Brief aan de Romeinen 15,7.
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
Welkom 7de Lijdenszondag 2015.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
“de liefde van God”.
De doop in de Heilige Geest
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Verkeerde verwijswoorden
12 DE ARCHITECT Een architect bedenkt hoe nieuwe gebouwen eruit gaan zien, en hoe ze moeten worden gebouwd Bouwen Verhaal.
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Paulus op reis Handelingen 17. Paulus in Athene 25 Hij wordt ook door mensenhanden niet gediend alsof Hij iets nodig heeft; Hij Zelf geeft aan allen.
Kerst 2015 Groep 2b. De herders zijn met hun schapen in het veld.
In deze dienst zal Ds. A.P. Feijen voorgaan Na de zegen zingen we Ps. 33: 3, 4 Schriftlezing: Luk. 12: 1 – 7 Tekst: Zondag 9.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Aan welke kant sta jij? ’t-Is niet moeilijk te geloven
Transcript van de presentatie:

Fissus erat tenui rima, quam duxerat olim, cum fieret, paries domui communis utrique. De muur gemeenschappelijk aan beide huizen/de tussenmuur was gespleten met een smalle scheur, die hij eens had opgelopen, toen hij werd gebouwd. rima: geef naamval en getal. abl.ev. : congrueert met tenui uterque betekent ‘elk van beiden’. Hoewel het over een meervoudig begrip gaat, staan de woorden in het Latijn altijd in het enkelvoud. Hier dus congruerend met domui.

Id vitium nulli per saecula longa notatum - quid non sentit amor Id vitium nulli per saecula longa notatum - quid non sentit amor? - primi vidistis, amantes Deze fout die door niemand gedurende de lange eeuwen was opgemerkt wat merkt de liefde niet? – hebben jullie als eersten gezien, geliefden nulli: dativus van handelende persoon: dativus auctoris *de dichter plaatst tussendoor een algemene opmerking en richt zich daarmee even tot het publiek primi: predicatief bij amantes: ‘als eersten’ Ovidius richt zich ook rechtstreeks tot zijn hoofdpersonen. Dit verschijnsel noem je apostrofe.Waar gebeurt dit? primi vidistis, amantes. De naamval van amantes is dus ook? vocativus

et vocis fecistis iter; tutaeque per illud murmure blanditiae minimo transire solebant. en [die] hebben jullie tot weg van jullie stem gemaakt; en daarlangs waren lieve woordjes gewoon veilig gewisseld te worden met heel zacht gefluister. fecistis: 2 objecten: id vitium en iter vocis. tutae: predicatief gebruikt bij blanditiae. minimae: superlativus van? parvus – minor - minimus

Saepe, ubi constiterant, hinc Thisbe, Pyramus illinc, inque vices fuerat captatus anhelitus oris: Dikwijls, zodra Thisbe aan de ene kant, Pyramus aan de andere kant was gaan staan, en om beurten de adem van de mond was opgevangen: Ovidius maakt door een stijlfiguur de muur die tussen de geliefden staat bijna zichtbaar. Welk stijlfiguur? Welk leesteken geeft de muur aan? chiasme: a. hinc b. Thisbe b. Pyramus a. Illinc de komma vormt de muur Thisbe door John William Waterhouse

‘Invide’ dicebant ‘paries, quid amantibus obstas? zeiden ze: ‘Jaloerse muur, waarom sta je geliefden in de weg? invide paries: de muur wordt rechtstreeks aangesproken  vocativus

Quantum erat, ut sineres toto nos corpore iungi aut, hoc si nimium est, vel ad oscula danda pateres? Hoe weinig moeite zou het zijn om toe te laten dat wij met ons hele lichaam werden verenigd, of als dit te veel moeite is, om tenminste open te staan om kussen te geven? van sineres hangt een A.c.I. af: nos …. iungi iungi: infinitivus praesens …. passief! oscula danda: een bekende constructie. Welke? gerundivum: congrueert met oscula, vorm bestaat niet bij gerundium hier is sprake van een dominant gebruikt gerundivum: de handeling is het belangrijkst.

Nec sumus ingrati: tibi nos debere fatemur, quod datus est verbis ad amicas transitus aures.’ En wij zijn niet ondankbaar: wij bekennen dat wij het aan jou te danken hebben, dat voor onze woorden een weg is gegeven naar geliefde oren.’ verwar aures niet met andere woorden: auris = oor; aurum = goud; aura = wind

Talia diversa nequiquam sede locuti sub noctem dixere: Na dergelijke dingen tevergeefs te hebben gezegd vanaf hun verschillende plaats, zeiden ze tegen de nacht: De inhoud van vers 78 wordt mooi onderstreept door de plaatsing van de woorden in de regel. inhoud: diversa sede – verschillende plaats de woorden worden net als Pyramus en Thisbe van elkaar gescheiden door het woord nequiquam hyperbaton sub noctem: bedoeld wordt: bij het vallen van de nacht

‘Vale’ partique dedere oscula quisque suae non pervenientia contra. ‘Vaarwel’ en gaven ieder aan hun kant (van de muur) kussen die de andere kant niet bereikten. dedere: weer een verkorte vorm van? dederunt Wijs in deze regels twee hyperbata aan. parti …… suae. oscula …. pervenientia Twee congruerende woorden staan ver uit elkaar in de tekst. Met deze hyperbata onderstreept Ovidius weer de inhoud van de tekst.