Communicatie met ouders van kinderen met gedragsproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij Leefstijl.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Hoera, een oudergesprek!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Workshop Knallende ruzie
Workshop OGW in de klas..
MBO passend onderwijs
Begeleiding van kinderen met zorg
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welkom op onze thema-avond
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
DIGITALE COLLAGE ESTHER

Communicatie met ouders
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Hoe pedagogisch handelen?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Begeleiden van een zorgvrager
Meldcode Kindermishandeling
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Doubleren.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Communicatie met ouders van kinderen met gedragsproblemen Van ongedeelde naar gedeelde zorg: ouders, school en kinderen met ander gedrag Karlien Landman

Opzet workshop Aanleiding en opzet onderzoek Resultaten veldonderzoek Resultaten literatuuronderzoek Aanbevelingen - Vragen en discussie

Aanleiding CBS De Heerdstee bemerkt een toename in het aantal ouders van kinderen met gedragsproblemen die de zorg van school niet delen en waarmee de samenwerking/communicatie vastloopt

Vraag In hoeverre speelt dit probleem ook op de andere scholen in de Vensterwijk Beijum, om hoeveel en wat voor een leerlingen gaat het en wat kan er aan gedaan worden?

Onderzoek vanuit Lectoraat Integraal Jeugdbeleid door studenten 1) Inventariseren omvang ‘probleem’ (Els Hazekamp, PA) 2) Wat zijn mogelijke oplossingen? (Lana Aarens & Rozemarijn Boelema,MWD)

Inventariseren omvang ‘probleem’ Interviews met intern begeleiders van De Heerdstee en 4 van de 5 andere scholen - aantal - aanleiding zorg - wens van de school - kenmerken van de gezinnen - redenen waarom ouders weigeren

Resultaten – Aantal- Op het totaal van de 5 scholen (1500 leerlingen) wilden in 17 gevallen ouders niet meewerken (1,1%)

Resultaten –Aantal- - De Heerdstee. 6 van totaal 250 (2,5%) - De Dijk Resultaten –Aantal- - De Heerdstee 6 van totaal 250 (2,5%) - De Dijk 1 (op 120; 0,8%) - Johannes Calvijn 1 (op 180; 0,6%) - Dom Helder Camara 4 (op 400; 1,0 %) - De Beijumkorf 5 (op 550; 0,9%)

Resultaten - Aanleiding tot zorg- (info van 3 scholen) - leerachterstand - onacceptabel gedrag - provocerend gedrag - verwaarlozing (vaak combinatie)

Resultaten –Wens school- (info van 3 scholen) - verwijzing naar SBO (5 keer) - indicatiestelling ADHD/PDDnos/autisme verwante stoornis (7 keer) - test ABCG tbv rugzakje (3 keer)

Resultaten - Kenmerken leerlingen- - Nederlands (4), gemengd (3), overig (6) - 5 keer tweeverdieners, 1 keer éénverdiener, 6 keer beide ouders werkloos - 7 gezinnen hebben hulp (bv. MJD, Accare), 4 hiervan ‘multiproblem’ - 6 gezinnen bekend bij ZAT, 2 bij leerplichtambtenaar

Resultaten -Reden dat ouders toestemming weigeren- (volgens IB-ers) Ontkenning, onbegrip, taalbarrière, achterdocht, discriminatie, onmacht, bemoeienis, geen overzicht, beperkt in denken

Resultaten - Problemen in contact met ouders- - Nederlandse taal niet machtig - Ouders zien geen problemen of ontkennen - Ouders komen niet opdagen - Ouders zijn verbaal of fysiek gewelddadig

Resultaten - Twee groepen- - Allochtone ouders/achterstandsmilieu; kind leer-/ gedragsproblemen; ouders zien geen problemen, komen niet opdagen, soms gewelddadig - Hoogopgeleide tweeverdieners; kind cognitieve problemen; ouders ontkennen

Wat heeft school voor handen Wat heeft school voor handen? Alle scholen hebben stappenplannen voor gedragsproblemen bij kinderen ….

Wat heeft school voor handen Wat heeft school voor handen? Alle scholen hebben stappenplannen voor gedragsproblemen bij kinderen …. Lopen vast op moment dat ouders geen toestemming geven

Wat zijn mogelijke oplossingen? Wat kan een school doen om de samenwerking met de ouders te verbeteren?

Interviews met de directeur/IB-er van de scholen Interviews met de partners in het ZAT Leerplichtambtenaar Sociaal verpleegkundige Coördinator ZAT Wijkagent Jeugdagent Consulente Bureau Jeugdzorg

Onderwerpen scholen Samenwerking school en ouders Samenwerking school en ouders van zorgleerlingen Vastgelopen samenwerking

Resultaten - Samenwerking met ouders- Actief betrekken van ouders bij schoolproces kind door: Kennismakingsgesprek Bijeenkomsten Informatiebrief “10-minuten-gesprek”

Resultaten - Samenwerking met ouders van zorgleerlingen- Vaker “10-minuten-gesprek” Betrekken Intern Begeleider (op zeker moment) Ouders tijd gunnen of juist tijdig informeren over oplossing Maken logboeken gedrag kind

Resultaten - Samenwerking met ouders van zorgleerlingen- Gebruik maken van diensten Sociaal verpleegkundige ABCG RENN4/REC3 Zorgplatform intern begeleiders ZAT Leerplichtambtenaar

Resultaten – Vastgelopen samenwerking- Professionele taak van de school om initiatief te blijven nemen Bemiddeling Intern Begeleider Geduld, empathie en respect

Onderwerpen ZAT-partners Contacten met scholen Hoe kunnen scholen hen gebruiken wanneer samenwerking niet goed verloopt Samenwerking met ouders

Resultaten – contacten scholen en ZAT- Samenwerking met scholen divers Weinig betrokken/weinig inbreng bij ZAT Uniform beleid op scholen tav zorgleerlingen ontbreekt (ikv Vensterwijk)

Resultaten – Hoe kunnen scholen ZAT gebruiken- Leerplichtambtenaar: bemiddelen met stok achter de deur Sociaal verpleegkundige: bemiddelen om vertrouwensband BJZ: cursussen ‘Communicatie met ouders’ Agenten: voorlichting

Resultaten – Samenwerking met ouders- Aanbevelingen Duidelijke afspraken en regels Algemene regels en afspraken vastleggen in schoolgids Open houding en bereikbaar zijn voor ouders

Resultaten – Samenwerking met ouders- Aanbevelingen Uniformiteit tussen scholen Voorkom een machtsstrijd Niet bang zijn aan te pakken wanneer het uit de hand dreigt te lopen Durf problemen uit te besteden

Resultaten – Samenwerking met ouders- Aanbevelingen Maak gebruik van je netwerk Laat leerkrachten cursussen doen Benut ZAT overleggen

Literatuuronderzoek

Redenen vastlopen samenwerking Ouders accepteren niet dat de school een pedagogische taak op zich neemt Verschillen in pedagogisch handelen en visie Schuldig voelen (ouder of leerkracht) Zelfvertrouwen ouders mbt opvoeding

Redenen vastlopen samenwerking Taalbarrière en cultuurverschillen Stagnatie acceptatie door ouders Ouder staat niet achter de leerkracht Ouder zit zelf niet lekker in zijn vel/heeft problemen Ouder met te hoge verwachtingen van het kind

Redenen vastlopen samenwerking Kind vertelt thuis iets anders dan dat er daadwerkelijke gebeurd is en wordt daar voor beloond door aandacht ‘Onhandige’ mondigheid ouders Kritische houding ouders Angst bij leerkracht voor kritiek of niet eisen tegemoet te kunnen komen

In contact met ouders bewust zijn van dat/ rekening houden met Ouders hebben tijd nodig voor acceptatie

In contact met ouders bewust zijn van dat / rekening houden met Ouders reageren uit zorg om hun kind

In contact met ouders bewust zijn van dat/ rekening houden met Ouders zich deelgenoot moeten voelen (vanaf het begin)

In contact met ouders bewust zijn van dat/ rekening houden met Ouders vrijwel altijd ook een oplossing willen vinden

In contact met ouders bewust zijn van dat/ rekening houden met een oplossingsgerichte aanpak als beschuldiging of bemoeizucht kan worden ervaren

In contact met ouders bewust zijn van dat/ rekening houden met het inschakelen van externen als aantasting van het privédomein kan worden opgevat

In contact met ouders bewust zijn van / rekening houden met Cultuurverschillen (in brengen van/omgaan met slecht nieuws; mate van vrijheid in bepalen gedrag)

In contact met ouders bewust zijn van / rekening houden met Hoeveelheid/verwevenheid problemen in gezin

Kernbegrippen bij repareren vastgelopen samenwerking Loyaliteit Vertrouwen Openheid Ik-boodschap gebruiken Respect Zelfreflectie

Wat zouden oplossingen kunnen zijn Wat zouden oplossingen kunnen zijn? (preventief) -Contractueel partnerschap met afspraken over informatie verstrekking, gezinsassistentie en externe ondersteuning - Uniform beleid tussen scholen - In vroeger stadium samenwerking met ZAT

Wat zouden oplossingen kunnen zijn (preventief). - Stappenplan m. b. t Wat zouden oplossingen kunnen zijn (preventief)? - Stappenplan m.b.t. communicatie - Scholing leerkrachten in communicatie en leer- gedragsproblemen 45

Mijn vraag aan u: Is communicatie de sleutel?

!