OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Welkom nieuwe leerlingen!
Infoavond 6 februari 2014.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Autonomie in de derde graad
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Kandinsky College Malderburchtstraat
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Leerkansen voor alle leerlingen
Op stap naar het secundair onderwijs
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Welkom MAS
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
April ’17.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Op stap naar het secundair onderwijs
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Op school en in de scholengemeenschap
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Workshop evalueren Dcp
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Basiskennis LOB.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
1 Naar het voortgezet onderwijs!. WELKOM OP DE OPEN DAG VAN 2 Alle informatie terug te vinden op de website:
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Een (h)eerlijke grote stap naar het SO
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Welkom! structuur van onze school
Scholieren over onderwijs in Gent
het katholiek basisonderwijs
Welkom op het Saenredam College
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Fietsproject Op weg naar het VO
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
JEUGDzorg - voor wie?.
Modernisering Secundair Onderwijs
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Flexibele leertrajecten
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD

DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool De leerling observeren en volgens zijn talenten oriënteren naar de tweede graad

B ASISDOELENAUTHENTIEKE MIDDENSCHOOL Structuur, SWP en dagelijkse schoolpraktijk zoveel mogelijk gericht op: Opvang van alle basisschoolverlaters Basisvorming voor alle leerlingen Uitstel van studiekeuze en positieve oriëntering Begeleiding van alle leerlingen

OPVANG VAN ALLE BASISSCHOOLVERLATERS - Begeleiding van een heterogeen samengesteld publiek - Aanvaarden van een jongere als leerling van de school = zich engageren om met deze jongere op weg te gaan en alle mogelijke middelen in te zetten om deze jongere optimale kansen tot ontplooiing te geven - Bewaken van het evenwicht tussen de energie die een ll. met specifieke problemen in een groep vraagt ↔ de effectieve hulp die door de school aan die ll. kan geboden worden

BASISVORMING VOOR ALLE LEERLINGEN - Gericht op het verwerven van basiscompetenties (kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes) binnen ontwikkelingsdomeinen ‘kennen’, ‘kunnen’ en ‘zijn’ - Als fundament voor een meer gespecialiseerde vorming - Rekening houdend met de verschillen die tussen leerlingen bestaan

UITSTEL VAN STUDIEKEUZE EN POSITIEVE ORIENTERING Uitgestelde studiekeuze ≠ geen studiekeuze = “getrapte studiekeuze” Drie scharniermomenten: - Instroom in het SO - Op het einde van het 1 ste leerjaar - Op het einde van de 1 ste graad

BEGELEIDING VAN ALLE LEERLINGEN Leren en leren leren = kerntaak van de school Kiezen en leren kiezen → aandacht voor schoolloopbaanbegeleiding → evaluatie van het leerproces → oriënterende rol (Samen)Leven en leren (samen)leven → zorg voor gelijke kansen → zorg in de brede zin komen tot uiting in de gestructureerde maar ook in de spontane leerlingenbegeleiding