OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD
DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool De leerling observeren en volgens zijn talenten oriënteren naar de tweede graad
B ASISDOELENAUTHENTIEKE MIDDENSCHOOL Structuur, SWP en dagelijkse schoolpraktijk zoveel mogelijk gericht op: Opvang van alle basisschoolverlaters Basisvorming voor alle leerlingen Uitstel van studiekeuze en positieve oriëntering Begeleiding van alle leerlingen
OPVANG VAN ALLE BASISSCHOOLVERLATERS - Begeleiding van een heterogeen samengesteld publiek - Aanvaarden van een jongere als leerling van de school = zich engageren om met deze jongere op weg te gaan en alle mogelijke middelen in te zetten om deze jongere optimale kansen tot ontplooiing te geven - Bewaken van het evenwicht tussen de energie die een ll. met specifieke problemen in een groep vraagt ↔ de effectieve hulp die door de school aan die ll. kan geboden worden
BASISVORMING VOOR ALLE LEERLINGEN - Gericht op het verwerven van basiscompetenties (kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes) binnen ontwikkelingsdomeinen ‘kennen’, ‘kunnen’ en ‘zijn’ - Als fundament voor een meer gespecialiseerde vorming - Rekening houdend met de verschillen die tussen leerlingen bestaan
UITSTEL VAN STUDIEKEUZE EN POSITIEVE ORIENTERING Uitgestelde studiekeuze ≠ geen studiekeuze = “getrapte studiekeuze” Drie scharniermomenten: - Instroom in het SO - Op het einde van het 1 ste leerjaar - Op het einde van de 1 ste graad
BEGELEIDING VAN ALLE LEERLINGEN Leren en leren leren = kerntaak van de school Kiezen en leren kiezen → aandacht voor schoolloopbaanbegeleiding → evaluatie van het leerproces → oriënterende rol (Samen)Leven en leren (samen)leven → zorg voor gelijke kansen → zorg in de brede zin komen tot uiting in de gestructureerde maar ook in de spontane leerlingenbegeleiding