EDUCATIEF PARTNERSCHAP >> Partnerschap is geen doel op zich … maar een middel Bij educatief partnerschap gaat het om een (wederzijdse) oriëntatie van ouders en school op elkaar met het oog op het realiseren van optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school (een gezamenlijk belang van ouders en school). Daartoe gaan ze als gelijkwaardige partners met elkaar in gesprek en werken ze zoveel mogelijk samen.
DOELEN VAN EDUCATIEF PARTNERSCHAP Invulling Pedagogisch doel Realiseren van afstemming in de benadering van leerlingen thuis en in de instelling (er zijn gradaties in afstemming!!) Organisatorisch doel Ouders leveren een bijdrage aan het reilen en zeilen van de instelling: ze helpen en denken mee Democratisch doel Ouders denken en beslissen informeel en formeel mee met de instelling. De instelling legt verantwoording af aan de ouders Zorg voor een cultuur waarin participatie vanzelfsprekend is
Vormen van wederzijdse betrokkenheid PARTICIPATIE BETROKKENHEID Vorm Richting Meeleven Meehelpen Meedenken Meebeslissen Ouders > eigen kind als leerling 1 2 3 4 Ouders > groep/klas en de school 5 6 7 8 De school > ouders/thuis 9 10 11 12 Waaraan dacht u vooral toen u de ouderbetrokkenheid op uw school dat cijfer gaf?
HET TRAJECT DAT DE SCHOOL EN OUDERS SAMEN LOPEN Gezamenlijk belang centraal Gericht op doelen van partnerschap: pedagogisch, organisatorisch, democratisch Uitbouw en onderhoud Opbouw Afbouw Voortraject: info vooraf, kennismaking, intake, inschrijving Natraject: overgang en exitgesprek Hoofdtraject: introductie van ouders; huisbezoek; interactieve workshops; dialoog over vorderingen; kwaliteitszorg en verant- woording; ouderpanels; onderwijscafé; medezeggenschap