Welkom in groep 8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Informatieavond groep 8
PCB Willem de Zwijger Groep 7 Welkom op de informatieavond van:
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Werkwijze groep
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Welkom!.
bij juf Ineke en juf Caroline
Kennismakingsavond Groep 7 Dinsdag 17 september 2013.
Welkom in….. Er staat koffie voor u klaar!.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Welkom in groep 4B!.
Informatieavond groep
Werkwijze groep
Werkwijze groep
Groep
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Werkwijze groep 5a
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Welkom bij de ouderavond van groep 7
Welkom in groep 5!.
Infoavond groep 4.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom in groep 3 en 4.
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond Groep Het Baken
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Welkom in groep 7.
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Werkwijze groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond groep
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Welkom.
Informatieavond Groep 8
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Yvonne Telgen: ma, di, do en vrij Chrissy van der Vliet: wo.
Welkom op de informatieavond van groep 5
INFORMATIE GROEP 6 Schooljaar
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Op de informatieavond van de groepen 5
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Groep 5/6 René Hellingman
Er staat koffie voor u klaar!
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Welkom.
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Informatieavond groep 4
Groep
Programma van vanavond
Informatieavond groep 4K
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Welkom in groep 8

maandag en dinsdag: Groep – juf Marja Instructie lessen woensdag en donderdag: Groep 7/8 – juf Marja Vrijdag: Groep 7/8 – juf Annelies meester Kjeld

Agenda Opening Begin van de dag Voortgezet onderwijs PBS. Sociaal/emotionele ont- wikkeling in beeld Zorg Rapporten en huisbezoeken Regels Weekrooster Zelfstandig werken Huiswerk Vakgebieden Ouderparticipatie Vragenrondje

Begin van de dag kalenderplaat verhaal / vertellen zingen gebed

Voortgezet onderwijs

PBS PBS = positive behavior support Schoolbrede aanpak Creeëren van een goed schoolklimaat het versterken van het gewenste gedrag. Veiligheid, respect, verantwoordelijkheid Lessen in goed gedrag. Vertellen wat wél mag. ( wat je aandacht geeft groeit) Beloningssysteem; bekrachtigen van gewenst gedrag. Structuur, voorspelbaar gedrag.

Sociaal / emotionele ontwikkeling in beeld 2 x per jaar vragenlijst invullen door leerkracht In beeld brengen van de sociale vaardigheden. Vragen gaan over: omgang met elkaar en met het werk. Kan een groepshandelingsplan uitkomen. Individueel handelingsplan. Wordt u van op de hoogte gesteld. Hulp van School Maatschappelijk Werk. Voor ouders en het kind.

Zorg Schoolarts (ogen, oren) groep 2 en groep 7 * Logopedie Screening in groep 1 / 2 Op aanvraag in hogere groepen Zorgteam Individuele leerlingen Eigen Leerlijnen Actie van thuis Inlichten waar mogelijk. Deel uw zorg!!

Rapporten en Huisbezoeken Drie keer per jaar uitnodiging voor 10-minuten gesprek. Rapport voorafgaand aan 10-minuten gesprek mee naar huis. * Leerlingvolgsysteem Vragenlijst oudervertelavond * Deze informatie gebruiken we om aan de behoeftes van uw kind tegemoet te kunnen komen. * U kent uw kind het beste! We willen graag uw verhaal over uw kind horen!

Regels Schoolbreed: petten, mobieltjes, gymschoenen verjaardag – meester en juffendag. * Nieuwsbrief – digitaal /website Klas: Klassendienst / veegdienst geborgenheid

Zelfstandig werken

Zelfstandig werken Na de uitleg de groep zelfstandig aan het werk. (zelfstandige verwerking) Rood bord voorin de klas. (stille tijd, timetimer) Hulp aan instructietafel voor herhaling/verdieping Vaste looproute, geen vingers. Rood = stille tijd. Groen = leerlingen mogen elkaar helpen Vraagteken = vraag aan juf. Uitgestelde aandacht - doorwerken Zelf nakijken….. groot leermoment. Leren samenwerken, niet voorzeggen. * Weektaak. (meestal herhalingswerk)

Huiswerk Groep 8 Aardrijkskunde samenvatting en topo Geschiedenis samenvatting Engels Spelling; weetwoorden + doelwoorden. weetwoorden: laat ze de woorden opschrijven doelwoorden: bespreek de betekenis met uw kind(eren). Veel lezen!! Erg belangrijk! Extra werk op aanvraag Tips voor het huiswerk: Beter elke dag 10 minuten dan de laatste dag alles in een uur. Spreek een vaste tijd af.

vakken Taal Cito training Spelling Engels Rekenen Geschiedenis Aardrijkskunde Schrijven Begrijpend lezen Technisch lezen

Taal in beeld Blok Omgeving Natuur Reizen Gevoel Verhalen Samen leven Cultuur Andere tijden Een les bestaat uit 4 fasen: Op verkenning Uitleg Aan de slag Terugkijken Aandacht voor: Woordenschat. Spreken/luisteren. Taalbeschouwing. Schrijven.

Spelling in beeld Blok Omgeving Natuur Reizen Gevoel Verhalen Samen leven Cultuur Andere tijden * werkwoordspelling In les 1, 3 en 5 worden er 6 klankwoorden of regelwoorden aangeboden. Deze leren de kinderen niet uit het hoofd. Dit zijn voorbeeldwoorden voor een bepaalde spellingscategorie. In les 2 en 4 gaat het om 6 weetwoorden die de leerlingen door inprenting moeten onthouden. Deze woorden kunnen thuis geoefend worden. Les 6 is een herhalingsles. www.cbs-detriangel.nl hierop staan de weetwoorden en de datum voor het controledictee

Huiswerkblad spelling/taal Les 1 Les 2 Les 3 Les 4 Les 5 oefen dictee Regelspoor weetspoor werkwoorden regelspoor betalen het terrein Ik loop / hij loopt de woestijn de kastdeuren vergeten een steile berg Ik word / hij wordt de batterij de boekwinkel vertellen allebei Ik leef / hij leeft de bakkerij de nachttrein gelukkig de reiger Ik rijd / hij rijdt de vijand opbellen bezorgen eisen Jij loopt / loop jij? twijfelen geheimzinnig begrijpen eindelijk Jij wordt / word jij? terwijl de vergadering   bereiken tijdelijk de opleiding Vrijwillig Blok 1: Doelwoorden Jij moet kunnen vertellen en weten wat deze woorden betekenen: de balustrade (hek om een balkon of langs een trap) de bijeenkomst behulpzaam de edelsteen (natuursteen) de pers leerzaam het gebergte het reglement het portaal Jongleren solo de puinhoop de koepel spontaan schilderachtig de kroeg (café) het type sorteren overdekt verduisteren (donker maken, stelen, liegen) voedzaam de pasta Wuiven (zwaaien) warrig de pilaar wraak nemen windstil het schuimrubber ziedend (erg boos zijn) het woonblok

rekenen

Rekenen in groep 8 Getalbegrip Doelen in groep 8: Getalbegrip Redactiesommen (verhaaltjes sommen) Optellen en aftrekken Vermenigvuldigen kommagetallen Breuken Procenten Geld Tijd Meten Meetkunde

Begrijpend lezen in groep 8 In groep 8 wordt er met begrijpend lezen aandacht besteed aan de volgende onderwerpen: Hoe ziet de tekst eruit? Wat voor tekst is het? Wat weet ik al? Kan ik voorspellen Zie ik moeilijke woorden? Zie ik verwijswoorden? (hij, hem, zijn, haar) Zie ik verbindingswoorden? (maar, want, ook, toch, daarom) Begrijp ik de tekst? Wat kan ik vragen? Kan ik doordenken? Waarover gaat de tekst? Hoe verloopt het verhaal? Wat vind ik? Herken ik dat? Weet ik nu meer? We oefenen ook het CITO lezen.

Bij de Tijd (Geschiedenis groep 7) In groep 5 t/m 8 worden de volgende thema’s aangeboden: De prehistorie (van jacht naar akker) Romeinse tijd (van dorp naar keizerrijk) Middeleeuwen (een sterke band) het leven in een kasteel 16e en 17e eeuw (veiligheid, vrijheid en welvaart) inpoldering 18e en 19e eeuw (bazen, werkvolk en machines) kinderarbeid / werken in het veen / werken in fabrieken 20ste eeuw (techniek en vrije tijd) Deze 6 thema’s worden elk jaar aangeboden. In elke groep wordt dieper op de stof ingegaan. Elke week hebben de kinderen 1 keer geschiedenis. In week 6 hebben de kinderen een toets. Ze krijgen hiervoor een samenvatting mee naar huis.

Meander (Aardrijkskunde) Thema’s groep 7: Water, Werk en energie, de aarde beweegt, streken en klimaten, allemaal mensen. * Bij elk thema komt een deel van Europa aan bod. Topografie sluit steeds aan bij het thema. Één keer in de vier a vijf weken een toets. De kinderen krijgen een korte samenvatting en de topografie mee naar huis.

Engels Spreektaal: bv. De weg vragen/ jezelf voorstellen Schrijven Praktisch Digibord lessen – nieuwe methode. Interactief

Schrijven: Houding / Techniek Schrijven ondersteunt spelling, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid. Verkeer: Jeugd verkeerskrant Buiten lessen. Gym: Basislessen bewegingsonderwijs Bij mooi weer: zwemmen/sportveld Creatieve middagen: Muziek Handenarbeid Drama Tekenen

Ouderparticipatie * Bedankt: , Nathalie Vissering, Ingrid Vroom, Jannet Hemel, Karin Hemme Nieuwe contactouders: Nathalie Vissering, Ingrid Vroom Vrijdagmiddag 19 september Area rondleiding

Tot slot Ouders schroom niet, kom gerust als u vragen/opmerkingen heeft gedurende het schooljaar. Liever 1 x teveel voor je gevoel dan 1 x te weinig contact gehad. Laten we een ‘team’ vormen om uw kind zo goed mogelijk te begeleiden. Bedankt voor uw komst en de aandacht