VCLB- Tielt VCLB-PPT-voorstelling-2014-10-10 -Verantwoordelijke:VCLB-directie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Voorstelling VCLB Maasland Voorstelling VCLB Maasland Inhoud Algemeen
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Eerstelijnspsychologische functie Poperinge-Ieper-Diksmuide.
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
SLB-ankervergadering AGENDA zie uitnodiging Uitwisseling info studiedagen + vraag lokale SLB-info Thema 1: Werken met de PVQ (Portrait Value.
Een initiatief van.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Dienst maatschappelijk werk & Zorg CM Midden Vlaanderen
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Een bewegingsbeleid op school
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
OW GENT in Nieuw Gent - 10 juni INTRO 1.INCLUSIEF = toegankelijk voor iedereen: ---- maatwerk ---- centraal én decentraal 2. SAMEN MET LOKALE.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
Het zorgcontinuüm.
Maak kennis met het CLB.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Wetgeving prioritaire doelgroepen
GO! Campus De Vesten Herentals
Lokaal loket kinderopvang
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Presentatie werking ouderraad
Lokaal loket kinderopvang
Inleiding campusvoorrang
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

VCLB- Tielt VCLB-PPT-voorstelling Verantwoordelijke:VCLB-directie

VCLB- Tielt Vrij Centrum voor Leerlingenbegeleiding Tielt Grote Hulststraat 55 bus Tielt Tel – Fax Web site:

Samen sterk in leerlingenbegeleidingswerk De missie van ons centrum is een sociale missie waar elke leerling centraal staat met als doel door begeleiding de ontwikkeling en de kansen van elke leerling gedurende zijn schoolloopbaan te bevorderen en te versterken. Wij willen deze missie samen met de leerlingen, de ouders, de leerkrachten, de schooldirecties en onze sociale partners waar maken opdat elke leerling zich sterk zou weten om het verdere leren in zijn loopbanen binnen de bredere samenleving te kunnen starten.

7 waarden Vertrouwen Onafhankelijk Discreet Respect voor de privacy Laagdrempelig Emancipatorisch Teamwerk

Voor wie? Leerlingen Ouders Leerkrachten Schooldirecties En

Globale doelstelling Centra voor leerlingenbegeleiding werken mee aan het versterken van de leerling binnen de onderwijsleersituatie, uitgaande van de zorgvragen, noden en behoeften van de leerling. Centra voor leerlingenbegeleiding streven naar maximale ontplooiings- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen waar en in welke omstandigheden ook geboren. Op die wijze verhogen ze het welbevinden van de leerling.

VCLB- werking 1.Krachtlijnen 2.Verplichte begeleiding 3.Begeleidingsdomeinen 4.Aanbod: 4.1.Leerlingengebonden aanbod 4.2.Medische opdrachten 4.3.Schoolondersteuning

1.Krachtlijnen Het VCLB houdt in zijn werking rekening met de werkingsbeginselen uit de decreten en regelgeving van toepassing op deze sector en op de deontologische code

1.Krachtlijnen Preventief waar mogelijk, remediërend waar nodig Vraaggestuurd Schoolgerelateerde vragen Subsidiair Onafhankelijk Multidisciplinair Emancipatorisch Centraal=de leerling Gratis dienstverlening Draaischijffunctie tussen onderwijs, welzijns- en gezondheidssector Helicopterperspectief Laagdrempelige werking Bijzondere aandacht

2.Verplichte begeleiding Medische onderzoeken Maatregelen bij besmettelijke ziektes Maatregelen in kader van leerplichtcontrole

3.Begeleidingsdomeinen Leren en studeren Onderwijsloopbaanbegeleiding Preventieve gezondheidszorg Psychisch en sociaal functioneren

4.Aanbod 4.1.Leerlingengebonden aanbod 4.2.Schoolondersteuning 4.3.Medische opdrachten

4.1.Leerlingengebonden aanbod Zorgbehoefte/ zorgvraag Voor leerlingen, ouders, leefomgeving Specifieke aandacht voor leerlingen die door hun persoonlijke kenmerken, sociale achtergrond of leefsituatie leerbedreigd zijn Situerend binnen 4 begeleidingsdomeinen Kernactiviteiten

4.1.Leerlingengebonden aanbod KERNACTIVITEITEN Onthaal: 1 ste contact met leerling, ouder of school Vraagverheldering: inventariseren van de problemen, verkennen en toetsen van mogelijke oplossingsalternatieven Informatie en (handelingsgericht) advies: Aan klanten: over de keuzemogelijkheden en gedragsalternatieven Aan leerkrachten en school als partner: met het oog op het versterken van de draagkracht bij de opvang van leerlingen met zorgvragen

4.1.Leerlingengebonden aanbod KERNACTIVITEITEN Diagnose: een systematisch en procesmatig opgebouwd, geobjectiveerd beeld van de problematiek en de onderwijsnoden van de leerling -Verhelderend, onderkennend, indicerend of handelingsgericht -Op basis van wetenschappelijk verantwoorde methoden en vastgelegde standaarden “waar die ter beschikking zijn” -Steeds resulterend in een advies -Bij leerlingen met specifieke onderwijsgerelateerde behoefte wordt advies gegeven over ondersteunende maatregelen in onderwijs

4.1.Leerlingengebonden aanbod KERNACTIVITEITEN Kortdurende begeleiding: -Multidisciplinaire ondersteuning -Aanbod van 2 tot max 8 sessies van 2 uur -Afwijking mogelijk -Enkel voor PSF en voor problematische OLB- keuzes -Voor PGZ en L&S geen -Steeds aanvullend op beleid en inspanningen van school als het gaat over gedrag dat kan resulteren in orde en- tuchtmaatregelen

4.1.Leerlingengebonden aanbod KERNACTIVITEITEN Netwerkvorming: -in functie van de leerlingenbegeleiding en de ondersteuning van de ouders of de school -in functie van doorverwijzing naar sectoren uit IJH, huisartsen, reva’s….

4.1.Leerlingengebonden aanbod Doorlooptijden -10 werkdagen: vraagverheldering/ informatie/ advies -40 werkdagen: diagnose -50 werkdagen: diagnose met formeel advies AFWIJKING mogelijk -noodsituaties -leerbedreigde leerlingen door persoonlijke kenmerken/ sociale leefsituatie

4.1.Leerlingengebonden aanbod KERNACTIVITEITEN Bijzondere aandacht -Kleuterow en aanvang lager ow voor leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden -1 ste B, BVL, BSO en deeltijdse leersystemen voor PSF -keuzeprocessen in OLB via individuele begeleiding bij overstap 1 ste naar 2 de gr, overstap SO-HO, BuO-GO en GO- BuO -anderstalige nieuwkomers: actief aanbod van onthaal, vraagverheldering en informatie/ advies

4.1.Leerlingengebonden aanbod KERNACTIVITEITEN Afwezigheidsproblemen: Na melding door en overleg met school: -Voor elke lln die door de frequentie en aard van zijn afw zijn schoolloopbaan in gedrang brengt -Vanaf 10 halve lesdagen problematische of ongewettigd geregistreerde afw in voltijds ow -Elke lln die afw is door schorsing, tijdelijke uitsluiting en def uitsluiting als tuchtmaatregel DOEL: voorkomen dat afw resulteren in schoolse achterstand, voorkomen dat lln niet meer voldoet aan reglementering, bijstaan van ouders bij noodgedwongen zoektocht naar nieuwe school Indien ll en ouders herhaaldelijk niet ingaan op het hulpaanbod van de school en het VCLB, meldt het VCLB dit aan de bevoegde ambtenaar van het Agentschap voor Onderwijsdiensten

4.2.Schoolondersteuning KERNACTIVITEITEN Informatieverstrekking -voor lln 6 de lj, 2 de SO en 6 de SO -in samenwerking met school -op volledige en neutrale wijze Draaischijffunctie tss school en netwerk -VCLB coördineert, met oog op proactieve en preventieve acties of doorverwijzingen, de samenwerking tussen het VCLB, de school en andere voorzieningen binnen IJH en andere schoolexterne diensten met relevant aanbod inzake llnbegeleiding en afw problemen -VCLB ondersteunt de school bij de implementatie van het schoolexterne aanbod -VCLB werkt samen bij de uitvoering van zijn opdrachten in het kader van PGZ met de betrokken externe partners voor de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen

4.2.Schoolondersteuning KERNACTIVITEITEN Participatie in overleg mbt llnbegeleiding of zorgbeleid georganiseerd door school Participatie aan projecten op school gericht op beleid rond prioritaire doelgroepen ism met ouders, lln en hun omgeving Advisering op vlak van gezondheid, veiligheid en hygiëne Ondersteuning van de samenwerking tss GO en BuO Ondersteuning in haar acties die definitieve uitsluiting als tuchtmaatregel moet voorkomen

4.3.Medische opdrachten KERNACTIVITEITEN Programmatische preventie dmv consulten gericht op de normale ontw van kinderen Hypothese van diagnose Alg cons (VCLB): 2 de kl, 5 de lj, 1 SO, 3 SO, 1 DBSO Ger cons (bij voorkeur op school): 1 ste kl, 1 ste lj, 3 de lj Bijz cons: voor of na instap BuO, daarna om de 2j Selectieve ond: als vorm van nazorg, op verzoek van lln, school of ouders, op eigen initiatief

4.3.Medische opdrachten KERNACTIVITEITEN Vaccinaties: -Toezicht houden op de vaccinatiestatus van alle begeleide lln -Vaccineren mits schriftelijke toelating -Ook aan lln van wie de vaccinatiestatus niet beantwoordt aan het vastgelegde schema -Minimaal vaccinatiegraad 95%

4.3.Medische opdrachten KERNACTIVITEITEN Profylaxe: -Het VCLB neemt profylactische maatregelen bij lln en schoolpersoneel -Het VCLB informeert schooldir van die maatregelen -Informatie aan gezondheidsinspecteur

En verder Registratie: -Registratieverplichting vanuit de overheid med standaarden, nt medische -Om de gezondheid, de groei en de ontwikkeling van de lln te bevorderen, te bewaken en te behouden, kan de verantwoordelijke arts na een consult een gezondheidsbilan opmaken

Infotheek Op afspraak

Bereikbaarheid Open elke werkdag van 8.30u – 12u en van 13u – 17u Vrijdag tot 16u Op afspraak Permanenties op school Open tijdens herfst- en krokusvakantie Open tijdens kerstvakantie : eerste en laatste dag van de vakantie Gesloten tijdens zomervakantie van 15 juli tot 15 augustus Telefonisch/ fax/ / web site/ chat op woensdagnamiddag