Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De Van Damschool in ontwikkeling
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
3-jarigen in het basisonderwijs
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Wat is Passend Onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Samenwerken in burgerschap
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Informatieavond 30 augustus 2010
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
De kern van het arrangeren
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch

Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Basisschool ‘t Heuvelke
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Communicatie met ouders
Ouderavond Groepsorganisatie
Aanpak problematisch gedrag
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.

Competentie gebieden Kerntaak 1.
M-decreet Een korte toelichting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer Presentatie (regelgeving) Leerlingenvervoer April 2013 BAR-gemeenten.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Wat is coöperatief leren?
Het zorgcontinuüm.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Waarom leerlingenparticipatie?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
JEUGDzorg - voor wie?.
Specialistische lesplaatsen
Heb jij ballen voor scrummen?
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Een kansrijke veilige school!

 Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor ieders culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.  Het Daltonschool zijn houdt in dat recht wordt gedaan aan de Daltonprincipes: zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid, waarbij wederzijdse acceptatie en respect een grote rol spelen. Missie

De vier Daltonbeginselen:  Zelfstandigheid - de kinderen verantwoordelijkheids- gevoel bijbrengen, door ze zoveel mogelijk zelfstandig of in groepjes te laten werken.  Samenwerking (sociale vorming) - gebruik maken van de hulp die kinderen elkaar kunnen geven, door hen te laten samenwerken.  Vrijheid/verantwoordelijkheid - de kinderen vrijheid/verantwoordelijkheid leren, die voor deze werkwijze nodig is, op de juiste manier te gebruiken.  Differentiatie (verscheidenheid) - de te behandelen leerstof zoveel mogelijk aanpassen aan het individuele kind.

Wat zijn onze uitgangspunten  1. Het pedagogische klimaat.  2. Het onderwijs.  3. De leerlingenzorg.  4. De schoolorganisatie.  5. De maatschappij.

1. Het pedagogische klimaat 1. Het pedagogische klimaat  De beginperiode op school zal gekenmerkt worden door een spelend bezig zijn van de kleuter.  We zorgen voor een sfeer van openheid en verdraagzaamheid.  Kinderen worden gestimuleerd zich persoonlijk te ontwikkelen.  We streven naar een betere aansluiting bij de individuele verscheidenheid van elk kind.  Kinderen kunnen met hun problemen altijd een aanspreekpunt vinden.  Kinderen weerbaar maken en eigen verantwoordelijkheid laten dragen.  Kinderen vrijheid leren hanteren zonder de regels uit het oog te verliezen.  Kinderen leren samenwerken, waarbij waar nodig het klassenverband doorbroken wordt.

2. Het onderwijs  Leerstof en vaardigheden die op school worden overgedragen staan ten dienste van de persoonlijkheidsvorming.  We streven ernaar dat de kinderen aan het eind van hun basisschooltijd het onderwijspeil bereikt hebben dat aangegeven wordt in de kerndoelen van het basisonderwijs.  Er wordt zorg besteed aan de aansluiting op het voortgezet onderwijs.

3. De leerlingenzorg  De ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwkeurig gevolgd via een leerlingvolgsysteem.  Leerkrachten zijn in staat om uitval te signaleren, te diagnosticeren en te remediëren, met andere woorden: ze onderzoeken welk probleem een kind precies heeft en bepalen vervolgens wat hieraan te doen is.  De schoolinterne begeleider ondersteunt dit proces en ondersteunt de leerkracht bij het maken van een handelingsplan.  De extra ondersteuning wordt zoveel mogelijk binnen de groep gerealiseerd.  Via nascholing worden de zorgverbredende kwaliteiten van leerkrachten steeds verder verbeterd.

De zorg voor het jonge kind   Sinds een aantal jaren zijn wij ervan overtuigd dat het wenselijk is om een accent te leggen bij de zorg voor jonge kinderen. Bij kinderen op jonge leeftijd is “de meeste winst“ te behalen. Jaren geleden waren in groep 1 t/m 4 aantallen van meer dan 30 kinderen eerder regel dan uitzondering. Nu is een aantal van 30 een uitzondering.   We streven er naar bij de groepsverdeling de groepsgrootte in de kleutergroepen maximaal 25 te laten zijn.   Ook zijn er lokaalassistenten toegevoegd aan de groepsleerkrachten in de onderbouw om extra aandacht en ondersteuning in deze groepen mogelijk te maken.   Daarnaast hebben we tijd vrij gemaakt om jonge kinderen, waar nodig en gewenst, eventueel ook buiten de groep extra te ondersteunen met behulp van de lokaalassistenten. Het accent ligt daarbij op ontwikkelings- en/of taalachterstanden. Tevens bieden we kinderen die al verder zijn in hun ontwikkeling extra uitdagingen.   Daarnaast worden deze achterstanden aangepakt door de invoering van het Piramideproject.   Spel- en boekenplan: Het “spel- en boekenplan” is bedoeld voor de kinderen van groep 1 en 2. Sinds een aantal jaren is het ingevoerd op onze school en op de peuterspeelzaal. Ouders van de allerjongste kleuters hebben misschien al kennis gemaakt met het plan. Door het voorlezen en spelen van spelletjes met Uw kind wordt de taalontwikkeling spelenderwijs bevorderd. Hoe meer die taal en het taalbegrip ontwikkeld worden, hoe beter het is voor de ontwikkeling van uw kind.

4. De schoolorganisatie  Is in staat om belemmeringen en bedreigingen op te vangen.  Is in staat kansen en mogelijkheden te benutten.  Is democratisch ingericht.  Streeft naar een nog grotere verbondenheid van ouders met school.

5. De maatschappij  De school is in staat om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen.

Dit is ons gemotiveerde team

Onze school in de toekomst  De school  Het interieur