De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013
Het ontstaan van de eed ‘Gepast en ongepast geld’ Commissie Maas: Naar herstel van vertrouwen Code Banken Code Verzekeraars Tweede Kamer: koppeling aan geschiktheidstoets Eed voor beleidsbepalers hele financiële sector Eed voor alle medewerkers
Opvallende verschuivingen in 25 jaar Maatschappelijke opdracht: vervuld Insiderskapitalisme -> volkskapitalisme Financiële instellingen -> aandeel Financiële dienstverleners -> verkopers Monetair denken alom Onvoorspelbare klanten Zoektocht naar nieuwe waarden
De bloedsomloop van de economie
De beroepseed ‘Ik zweer/beloof dat ik mijn functie integer en zorgvuldig zal uitoefenen. Ik zal een zorgvuldige afweging maken tussen alle belangen die bij mijn werk betrokken zijn, te weten die van de klanten, de aandeelhouders, de werknemers en de samenleving waarin de onderneming opereert. Ik stel in die afweging het belang van de klant centraal en zal de klant zo goed mogelijk inlichten. Ik zal mij gedragen naar de wetten, de reglementen en de gedragscodes die op mij van toepassing zijn. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik maak geen misbruik van mijn kennis. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal mij inspannen om het vertrouwen in de financiële sector te behouden en te bevorderen. ’
Betekenis van de eed (1) Geen sanctie Geen erkenning van schuld Geen oplossing voor alle problemen Geen garantie Geen keurmerk
Betekenis van de eed (2) Wel: Een ‘admission ticket’ Een nieuwe status Een pleidooi voor duurzame financiële dienstverlening Een appèl op financiële dienstverleners Een belofte aan de klant Een belofte aan de maatschappij Een belofte aan collega’s en medewerkers
Betekenis van de eed (3) Een gemeenschappelijke taal Een referentiepunt voor insiders en outsiders Een selectiecriterium voor medewerkers en klanten Een inspiratiebron Een marketinginstrument Een opleidingsinstrument Een opdracht aan medewerkers Een exportproduct voor Holland Financial Centre Een schild tegen overspannen verwachtingen
De ratio achter de eed (1) ‘Het is niet mogelijk achter iedere financiële dienstverlener een toezichthouder te plaatsen … …met de beroepseed is het wél mogelijk in iedere financiële dienstverlener een toezichthouder te plaatsen’.
De ratio achter de eed (2) ‘Wettelijke regels en voorschriften van de AFM en DNB veranderen het vak van financiële dienstverlener….., …. de beroepseed verandert de financiële dienstverlener zelf’
‘ Een appél op ethiek heeft effect op vrijwel alle mensen.’ ‘Een ambtseed beïnvloedt ons gedrag zolang het besef daaraan levend wordt gehouden.’ (Dan Ariely - hoogleraar gedragseconomie MIT)