BOEKBABY’S - ONDERZOEK Bereik en impact van het project bij ouders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Boekbaby’s en Boekenbende
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
De Slippertjes.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
“Zonder taal geen verhaal” .
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Loverboys.
Levensvragen Over geluk…..
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Wat maakt het leven zinvol?
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Zomaar een kaartje.
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Hoe is dat ... ouder worden ?.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
GEDICHT VAN HET GELUK  .
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Geluid aan.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Van Abbemuseum.
Pamela Dorland 4hna.  Ik was donderdag 22 maart om 19:00 aanwezig in het klokgebouw om de glamping tentoonstelling te bezichtigen.  Ik heb vooral naar.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Interpreteren van data
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Stage bij “Het Licht”. Mijn stage bij “Het Licht” begon een beetje rommelig want ik kreeg op het laatste moment te horen dat ik mijn stage bij een ander.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Stage: Basisschool de Klingerberg
Pas op Leesvirus! Een verhaal geschreven door de kinderen van groep 5/6 van de Meester Sieberingschool Nieuw Balinge 2015.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Wat is Boekbaby’s? Samen genieten van boeken Maximale kansen voor alle kinderen Boeken in alle gezinnen brengen.
Bedankt! Sinds ……….delen jullie met veel enthousiasme Boekbaby’s-pakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Het Geluk.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Schoolopbouwwerk Menen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
naam gemeente | datum start
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

BOEKBABY’S - ONDERZOEK Bereik en impact van het project bij ouders

Waarom dit onderzoek? Boekbaby’s is gegroeid Behoefte aan nieuw onderzoek Focus op ouders Pilootfase: - 10 gemeenten - 1 e Boekbaby’s- onderzoek 2012: 49 Boekbaby’s - gemeenten 2014: 79 Boekbaby’s - gemeenten

Onderzoeksvragen Bereik en impact in diverse gezinnen? Hoe gaan ouders en kinderen om met boeken? Mening van vrijwilligers en medewerkers?

Onderzoeksmethode Kwantitatief luik Schriftelijke bevraging ouders Online bevraging medewerkers K&G + bib Kwalitatief luik Interviews met ouders Observaties van voorleesmomenten

20 Boekbaby’s-gemeenten 472 ouders vulden vragenlijst in 36 interviews 20 observaties van voorleesmomenten 58 bib-medewerkers & 176 K&G-vrijwilligers vulden online vragenlijst in

4 groepen ouders Laaggeschoold - Nederlandstalig Hogergeschoold - Nederlandstalig Laaggeschoold - anderstalig Hogergeschoold - anderstalig

verhouding groepen

Ik vind het project heel waardevol en nodig. Het zet aan tot interesse voor boeken van jongs af aan. (een bibliotheek- medewerker) Ik vind het heel goed. De kinderen hebben veel plezier met de boekjes. (een ouder) Je leert boekjes kennen die je anders niet kent. (een ouder) Het is op alle vlakken een nieuwe wereld, een kindje in huis, dus het is wel heel makkelijk dat je een hoop informatie krijgt aangereikt, en pasklaar al boekjes hebt, die je kan gebruiken. Ik was heel enthousiast. (een ouder) Ik vind het een prachtig project en ik ben ervan overtuigd dat het voor veel mensen de stap naar de bibliotheek gemakkelijker maakt. (een vrijwilliger) Goed project. De kinderen kunnen ervan leren. (een ouder) Ik vind het een goed project. Het is leuk dat je gratis boekjes krijgt. Het zijn mooie boekjes. (een ouder)

Conclusies 1.Het bereik van Boekbaby’s ligt hoog.

Bereik: babypakket gekregen? Geen significante verschillen tussen groepen ouders

Bereik: peuterpakket afgehaald?

Peuterpakket afgehaald?: verschillen

Uit de interviews: Wij zijn het gaan halen omdat we de boekjes van het eerste pakket heel goed vonden. We hebben te lang gewacht. De bon was vervallen. We zijn helemaal vergeten om dat te gaan halen. Ik heb dat papier gekregen, maar ik heb er niet meer aan gedacht. Ze hebben bij Kind en Gezin uitgelegd wat we met de bon konden doen. Ik heb een briefje gekregen van Kind en Gezin dat ik naar de bibliotheek moet gaan. Maar ik heb weinig tijd. Ik ben hier nieuw. Ik weet niet waar de bibliotheek is. Ik kreeg de bon gewoon mee, zonder uitleg.

Bereik: uitleg gekregen? babypakketpeuterpakket

Uitleg gekregen?: verschillen In beide gevallen significante verschillen tussen groepen ouders:

Uitleg gekregen?: verschillen

Bereik: brochure gelezen? Babybrochure gelezen: 81% Peuterbrochure gelezen: 85% Geen significante verschillen tussen groepen ouders

Uit de interviews: Misschien, als ik gewoon de boekjes gekregen had, dan had ik niet goed geweten wat de bedoeling was. Maar met die brochure wist ik het beter. Ik heb die brochure helemaal uitgeplozen. Ik heb ze niet gelezen. Ik ben niet aan brochures lezen. Het zet aan om ermee te beginnen. Ik heb ze gelezen. Wat er allemaal instond, herinner ik me niet meer, Maar ik vond het wel goed. Er staat in wat je moet weten. Mooie illustraties, tof gedaan. Ik vond het wel interessant om dat eens te lezen, maar ik weet nu niet of er echt veel nieuwe dingen instonden. Bij de boekjes van de boekentips dacht ik: die hebben we, en die andere liggen in de bibliotheek. Dus ik dacht: dat aanbod is dan precies toch redelijk in orde.

Bereik: boeken gebruikt? babypakketpeuterpakket

Uit de interviews: Het waren mooie boekjes, geschikt voor kleine kinderen. We hebben ze vaak gebruikt, we gebruiken ze nu nog. We hebben die boeken gelezen. En nog altijd. De boekjes in het tweede pakket waren meer verhaaltjes. Daar was ze nog niet aan toe. Vooral het voelboekje vond hij leuk. Die boekjes, dat was leuk: hij heeft er lang mee gespeeld. Het is wel al kapot ondertussen, maar het was interessant. We hebben de boekjes af en toe gebruikt.

Conclusies 1.Bereik van Boekbaby’s ligt hoog 2.Positieve effecten op voorleesklimaat

Impact: Voordelen leren kennen?

Impact: Meer voorgelezen?

Impact houding en voorleesfrequentie: verschillen Meer impact op laaggeschoolde & anderstalige ouders

Uit de interviews: Je wordt je meer bewust van wat kinderen al aan een boekje kunnen hebben. Ik weet niet of ik dat zelf zo snel al allemaal geweten en geprobeerd zou hebben. Ik kende de voordelen al, maar het is nog eens een bevestiging. Het is info en bewustmaking van: je kan gerust al naar de bibliotheek gaan en lezen en ook voelen aan boekjes. Dat dat naar de ontwikkeling toe belangrijk is. Moest ik dat niet gehad hebben, ik zou zeggen: kan hij dat wel al? Of is hij hier nog te klein voor? Het deed me er nog eens extra aan herinneren om regelmatig voor te lezen. Ik heb geleerd over kinderen en over hoe ik boeken kan gebruiken. Ik zie de voordelen. Het is goed om te leren. Dat heeft de mevrouw van K&G gezegd, dat ze ervan kunnen leren. Het project helpt om er meer mee bezig te zijn.

Impact: bibliotheekgebruik & boekbezit

Impact bibliotheekgebruik & boekbezit: verschillen Anderstalige & laaggeschoolde ouders: meer kinderboeken gekocht door Boekbaby’s Lidmaatschap bib + bibliotheekgebruik: geen significante verschillen

Uit de interviews: Ik heb wel een kaart, maar het is een eeuwigheid geleden dat ik nog geweest ben. Ik heb heel weinig tijd. Met twee kindjes naar de bibliotheek gaan is een beetje moeilijk. Ze zijn nog klein, ze kunnen niet stil zijn. Ik denk altijd dat ze andere mensen zouden storen. Nog niet aan gedacht. Misschien later, als hij groter is en naar school gaat. Ik denk gewoon, omdat je zo gewend bent van niet te gaan, dat je dat niet doet. Ik heb daarvoor te weinig tijd. En ik heb schrik dat hij die boeken zou scheuren. Ik was al lid. Maar door Boekbaby’s zijn we wel vaker gegaan. Toen ik het tweede pakket ging halen, heb ik mij lid gemaakt.

Conclusies 1.Bereik van Boekbaby’s ligt hoog 2.Positieve effecten op voorleesklimaat 3.Ouders vinden voorlezen fijn en leerrijk

(voor)leesprofiel respondenten Bijna alle ouders lezen voor of kijken in boeken met hun kind (98,5%)

(voor)leesprofiel respondenten Bijna alle gezinnen hebben peuterboeken in huis: 80% van de peuters zijn heel geïnteresseerd in boeken; slechts 4% niet of weinig

Uit de interviews: Het is tijd waarbij je met je kinderen bent, beter dan tv- kijken. Voor het slapengaan lezen op het bed vind ik een leuk moment. Er is altijd zoveel te doen: poetsen, koken, wassen, … Maar samen een boekje lezen is een rustig moment: hij luistert naar mij en ik naar hem. Ik vind het leuk om te zien wat ze al allemaal kent en kan. Dat is een moment dat je deelt, en dat je hem iets kan leren ook. Samen in een boekje lezen is een gezellig, rustig moment. Het is een moment dat je samen bezig bent.

Voorleespraktijk: vergelijking groepen Belangrijke overeenkomsten Overal boekmomenten Overal (voor)leesplezier Verschillen Vast moment/ritueel Boekkeuze Voorleeshouding

Conclusies 1.Bereik van Boekbaby’s ligt hoog 2.Positieve effecten op voorleesklimaat 3.Ouders vinden voorlezen fijn en leerrijk 4.Medewerkers en vrijwilligers zien meerwaarde van project

Perceptie vrijwilligers & bib-medewerkers Meerderheid positief over bereik & impact Een deel heeft er geen zicht op Meerderheid geen zicht op ev. verschillen tussen groepen ouders qua bereik & impact

Suggesties vrijwilligers K & G Meest voorkomende suggesties vrijwilligers: Meer activiteiten voor jonge ouders rond boeken (48,3%) Boekjes in andere talen (30,7%) Meer betrokkenheid van/samenwerking met andere organisaties en diensten (27,7%) Meer zichtbaarheid van project in CB (22,2%) Meer communicatie tussen vrijwilligers (15,9%)

Suggesties bib-medewerkers Meest voorkomende suggesties bibliotheken: Meer activiteiten voor jonge ouders rond boeken (48,3%) Meer zichtbaarheid van project in bib (48,3%) Meer betrokkenheid van/samenwerking met andere organisaties en diensten (41,4%) Meer communicatie tussen bib.medewerkers (22,4%) Boekjes in andere talen (20,7%)

Aanbevelingen Project voortzetten en uitbreiden Betrokkenen bijna unaniem positief Boekbaby’s brengt boeken binnen in alle soorten gezinnen Stimuleert (voor)leesplezier bij ouders/kinderen Positieve impact op voorleesklimaat

Aanbevelingen: rol/samenwerking partners Aandacht voor draagkracht vrijwilligers Professionele medewerkers CB meer betrekken Meer ouders de weg helpen vinden naar de bib drempels wegnemen/verkleinen

Aanbevelingen: rol/samenwerking partners Meer vorming voor medewerkers Extra aandacht voor communicatie met doelgroepen Grotere verankering in beleid partners Project verankeren in missie en beleid K&G en Locus Sterkere lokale verankering Nieuwe partners Breed lokaal netwerk

Aanbevelingen: boodschap en materialen Aandacht voor meertaligheid Behoefte aan anders- en meertalige boeken voorlezen in de thuistaal stimuleren (via uitleg en brochures)

Vragen