Studiedag SoE 23 oktober 2014 Kwaliteit van evaluatie bewaken op opleidingsniveau: werken met een toetsdossier Mezelf voorstellen Opleiding voorstellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Eindwerk zesde jaar.
Studieloopbaancoaching
Van idee tot digitaal materiaal
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Lesgeven en begeleiden
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Bachelor verpleegkunde
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Workshop ‘Competenties’
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Vernieuwing verzorging
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
OPL presentatie Word-probleem.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
competentie ontwikkeling en assessment
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
NLT modules en excellentiebevordering
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Werkstukken en rapporten
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Startcollege B2 Psychologie
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Social work Week 2.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Bronnen en onderzoeksvragen
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Onderhouden met Werktuigen en machines
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsen in nieuwe scheikunde
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Transcript van de presentatie:

Studiedag SoE 23 oktober 2014 Kwaliteit van evaluatie bewaken op opleidingsniveau: werken met een toetsdossier Mezelf voorstellen Opleiding voorstellen Curriculumvernieuwing – vertrokken van baco’s – semester herdacht – OPO’s geselecteerd Uitgangspunten: semesters – meer samenwerking tussen collega’s – beheersen van GIT-trajecten – opbouw kennis, vaardigheden en attitiudes naar competenties – stage – persoonlijk leertraject – visie op leren: competentiegericht – leren van ervaring – leren van anderen – zelfsturend leren - autonomie

Wat zou je zeggen als je dit verbetert? 1 foutje Bijna goed Impact van feedback

Analfabeet slaagt voor toelatingsexamens twee universiteiten RIO DE JANEIRO – in Brazilië is een analfabeet geslaagd in de toelatingsexamens van twee verschillende privé-universiteiten. De 27-jarige bakker Severino da Silva slaagde voor een toelatingsexamen aan de faculteit letteren. De man die momenteel in een parochie in de noordelijke buurt van Rio De Janeiro leert lezen, klikte per toeval, zoals in de loterij de juiste A,B,C,D en E aan in een multiple-choice proef. Vorige week raakte de bakker op ongeveer dezelfde manier toegelaten tot de rechtsfaculteit van een grote universiteit in Rio. Zijn percentage goede antwoorden ontsloeg de man van een geschreven proef. (De standaard on-line, 18 december 2001) Meten we wat we willen meten? Eerste stap: visie op leren – visie op evalueren – afstemmen met team

Casussen per 3- 4 bespreken

Context Vooraf visie KHBO – strategisch plan – aandachtspunt toetsen kwaliteit van evaluatie bewaken – theoretisch kader enquêtes rond kwaliteit examens Curriculumvernieuwing Competentiegericht werken VKS6 Toetscommissie Naar visieontwikkeling op opleidingsniveau aanvulling assessment – validiteit en betrouwbaarheid Talentgericht begeleiden

Toetsbeleid op opleidingsniveau = Aanvulling op kader van de hogeschool en departement OER Regelingen rond examenplanning Communicatie Gemeenschappelijk kader Kwaliteit van evaluaties Betrouwbaarheid Validiteit Doelen: afstemmen van begrippenkader – professionaliseren van collega’s in bewaken van kwaliteit van toetsen

Checklist toetsbeleid Verantwoordelijkheden afbakenen Hogeschool Studiegebied Opleiding Kwaliteit bewaken op elk niveau http://www.utwente.nl/ces/toetsing/Examencommissies/Toetsbeleid%20UT/Checklist%20_Toetsbeleid/ Checklist toetsbeleid ter inspiratie

Prioriteit van de opleiding Toetsdossier als actiepunt Proefvisitatie Doelen: Afstemmen op een theoretisch kader Professionaliseren Kwaliteitszorg Format ontwikkelen Toetscommissie Afstudeervakken Nieuwe opleidingsonderdelen

Vertrekken van ECTS Verband tussen competenties – doelen – inhouden Komen tot selectie van vakinhouden in functie van doelen en competenties Kiezen van werkvormen Kiezen van materiaal en media - cursusontwikkeling

Format ECTS-fiche TABEL 1: verband tussen competenties – doelen – inhouden Toetsvorm Schriftelijke toets: examen + verbetersleutel + cesuur Mondeling examen / opdracht: opgaven + verbetersleutel +feedbackdocument + cesuur evaluatiedocument: 4 rubrieken (onvoldoende – voldoende – goed – excellent) Doelen vertaald in gedragsindicatoren TABEL 2: Examenopgaven rubriceren volgens Miller

Voorbeeld tabel 1 : onderdelen OPO – BACO’s – doelen (vb. PLT1) Competenties Begeleider van leerprocessen (1.7-1.7) Opvoeder (2.3-2.5) Inhoudelijk expert (3.1-3.2) Inhouden Schrijfvaardigheden   *Het methodisch schrift kunnen schrijven, zowel op het bord als op papier. Computervaardigheden *Bij het opmaken van werkbladen rekening houden met de kenmerken van een doelpubliek. *Een lesvoorbereiding of werkblad maken m.b.v. een tekstverwerkings-programma. *Met behulp van ICT werkbladen opmaken die inhoudelijk aansluiten bij het onderwerp van de les.

Voorbeeld tabel 1: competenties – doelen – VKS6 (vb Voorbeeld tabel 1: competenties – doelen – VKS6 (vb. onderzoeksopdracht)   Basiscompetenties VKS MF = mentor, formulier DFR = docent, formulier rapport DFP = docent, formulier presentatie Innovator Schoolteam Onderwijsgemeen schap Kennis en inzicht Vaardigheden Onderzoeksvaardi gheden Handelen Autonomie Verantwoordelijkh eid De student heeft een onderzoekende houding. Hij is nieuwsgierig en alert, gaat actief op zoek naar leerkansen en stelt de onderwijspraktijk in vraag. MF x De student plant onderzoeksactiviteiten. Hij zet praktijkrelevante acties op in functie van het beantwoorden van de onderzoeksvraag. DFR

Evaluatie-opgaven rubriceren volgens Miller Weten Weten hoe Tonen Doen Totaal % Examenvraag 1 X 5% Examenvraag 2 10% Opdracht 50% Mondeling examen 100%

Piramide van Miller

Voorbeeld module brede zorg – 3BALO Doel B C V K S Onvoldoende Voldoende Goed Zeer goed De student kan een ontwikkelende visie op zorg beargumenteren vanuit praktijkvoorbeelden, literatuur (theoretische kaders) en onderzoek.   3 5 6 8 1 2 De visie op zorg wordt onsamenhangend naar voor gebracht. De visie op zorg is voldoende gestructureerd. De visie op zorg is goed gestructureerd. De visie op zorg is zeer goed gestructureerd en wordt op een originele manier voorgesteld. De student kan een ontwikkelende visie op zorg niet beargumenteren vanuit praktijkvoorbeelden, literatuur (theoretische kaders) en onderzoek of doet dit vanuit bronnen die niet praktijkrelevant zijn. De student kan een ontwikkelende visie op zorg voldoende beargumenteren vanuit praktijkvoorbeelden, literatuur (theoretische kaders) en onderzoek. De bronnen zijn praktijkrelevant en minstens één bron is vakliteratuur. De student kan een ontwikkelende visie op zorg goed beargumenteren vanuit praktijkvoorbeelden, literatuur (theoretische kaders) en onderzoek. De bronnen zijn divers en belichten het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken. De student kan een ontwikkelende visie op zorg zeer goed beargumenteren vanuit praktijkvoorbeelden, literatuur (theoretische kaders) en onderzoek. Hij brengt originele inzichten aan door verbanden te leggen tussen verschillende bronnen. De student kan de eigen opdracht als leerkracht binnen de zorgstructuur van een school verwoorden en kent daarin zijn eigen verantwoordelijkheid. 7 9 De student kan de eigen opdracht als leerkracht binnen de zorgstructuur van een school niet verwoorden. De student kan de eigen opdracht als leerkracht binnen de zorgstructuur van een school voldoende verwoorden. De student heeft een duidelijk beeld op de eigen opdracht als leerkracht binnen de zorgstructuur van een school en kan dit kritisch verwoorden. De student heeft een duidelijk beeld op de eigen opdracht als leerkracht binnen de zorgstructuur van een school en kan dit enorm kritisch verwoorden (hij stelt zichzelf voortdurend in vraag).

Cesuur bepalen CESUUR – voorbeeld module brede zorg 3BALO Eindscore   0-5 4 x onvoldoende 6-7 3 x onvoldoende 8-9 2 x onvoldoende 10 Max. 1 x onvoldoende 11-12 Alles voldoende 13-14 Minstens 2 x goed, andere rubrieken voldoende 15-17 Minstens 2 x zeer goed, andere rubrieken goed 18-20 Op alle rubrieken zeer goed

Onze uitdagingen – toekomst Keuze toetsvormen – efficiëntie Aandeel student Afstemmen zelfevaluatie en peerevaluatie: waar staat dit? Welk aandeel? Gerichtheid op resultaten

Stappen in het evaluatieproces Verzamelen Registreren Interpreteren Beslissen