GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Inschrijvingsrecht Gebruik van het inschrijvingsregister 31/01/ Gebruik inschrijvingsregister.
Inschrijven - stroomdiagram
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Pastoraal op school.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Provinciaal Onderwijs Vlaanderen 1 Gelijke Onderwijskansenbeleid-I Decreet Gelijke Onderwijskansen – I aanpassingen.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Provinciaal Onderwijs Vlaanderen 1 Gelijke Onderwijskansenbeleid-I Decreet Gelijke Onderwijskansen – I aanpassingen.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Brede school in Berkenbos
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Inschrijven in een kleuter - of lagere school in Halle
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Wanneer mag mijn kind naar school?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Opleiding voor schoolsecretariaten
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Lokaal overlegplatform
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Gebruik inschrijvingsregister.
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Inschrijven - stroomdiagram
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
Decreet inschrijvingsrecht
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Gelijke Onderwijskansen
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen

Inschrijvingsbeleid Decretale verplichtingen Gok-decreetSchoolvisie Hoe kijkt onze school naar inschrijvingen? Hoe bereiden we ons voor?

Wat gaat er aan vooraf? 1. Info-dagen/doedagen/opendeurdagen 2. Website 3. Infofolder 4. Telefonisch contact met de school 5. Samenstellen van een inschrijvingsteam

Belang van een goed inschrijvingsteam 1. Voor de leerlingen 2. Voor de ouders 3. Voor de collega’s 4. Voor het schoolbeleid

Belang van een goed inschrijvingsteam 1. Voor de leerlingen Eerste kennismaking met de school via een personeelslid van de school Creëert een goed veiligheidsgevoel Verhoogt het preventief werken op socio-emotioneel vlak

Belang van een goed inschrijvingsteam 2. Voor de ouders Eerste kennismaking met de school op een moment dat alles nog goed loopt Er wordt tijd genomen om te luisteren naar hun verhaal over hun kind Ze voelen zich erkend als ouder, als deskundige in de omgang met en zicht op hun kind Verlaten de school met een tevreden gevoel en vertellen dit verder. Ze zullen sneller de stap opnieuw zetten

Belang van een goed inschrijvingsteam 3. Voor de collega’s Vertrouwen op een team dat weet waarover het praat en voldoende gegevens op een correcte manier noteert (Geloven in een team dat nuttige achtergrondinformatie kan bieden tijdens de eerste schooldagen van een nieuwe leerling) (Bij probleemoplossend denken rond een leerling kunnen ze nog eens terugvallen op de vaststellingen van een inschrijvingsteam)

Belang van een goed inschrijvingsteam 4. Voor het schoolbeleid Erkenning van een team dat gezien wordt als echt team dat goed en nuttig werk levert voor de uitbouw van de schoolpopulatie Een team dat (vertrekkende vanuit de ervaring) meedenkt rond inschrijvingen, schoolreglement, inschrijvingsbeleid Een team dat inschrijvingen draagt binnen de school voor de uitbouw van de school

De vergeten cirkel de inschrijver zelf!!! Elke leerling die in de school wordt ingeschreven is door het team gekend Het team komt deze leerling ook op latere momenten tijdens het uitvoeren van de schoolopdracht tegen: band van herkenning Het team krijgt samen een mooi, ruim beeld van de school en kan mee een schitterend inschrijvingsbeleid uitbouwen en voorstellen Zorg met je team voor een goede doorstroming naar het zorgteam van de school

Taken van een goed inschrijvingsteam 1. Kennis van het inschrijvingsrecht 2. Kennis van het studieaanbod 3. Kennis van het schoolreglement 4. Kennis van gesprekstechnieken

1. Kennis van het inschrijvingsrecht a) Start inschrijving ten vroegste 1 september voorafgaand schooljaar. b) Voorrang voorzien voor broers/zussen/kinderen uit dezelfde leefeenheid => kan anders problemen geven bij ‘vol’-verklaring. c) Afgesproken voorrangsperiode opnemen in schoolreglement.

1. Kennis van het inschrijvingsrecht Noodzakelijke documenten bij de intake: 1) Een inschrijvingsregister (ja dan neen: inschrijvingsbewijs/geheugensteuntje) 2) Weigeringsdocument (zie bijlage) 3) Document ‘verklaring op eer’ over de indicatoren 4) Schooleigen documenten: schoolreglement en opvoedingsproject

1. Kennis van het inschrijvingsrecht Gerealiseerde inschrijving: -Leerling voldoet aan de toelatingsvoorwaarde -Ouders gaan akkoord met het pedagogisch project en het schoolreglement  Inschrijvingsregister (in kolom: gerealiseerde inschrijving) Inschrijving onder opschortende voorwaarde: -Ouders gaan akkoord met het project en het schoolreglement -MAAR leerling voldoet (nog) niet* aan de toelatingsvoorwaarde => * TKR (ten laatste op 10/09, later: binnen 5 lesdagen) => Inschrijvingsregister (in kolom: gerealiseerde inschrijving) Inschrijving onder ontbindende voorwaarde: -Ouders gaan akkoord met het project en het schoolreglement -Leerling heeft oriënteringsattest BuO en school wenst vast te stellen of er voldoende draagkracht is  Inschrijvingsregister (best met aparte kolom)  Constant overleg met ouders en CLB  Indien nodig: weigeringsdocument binnen de 4 dagen naar de ouders/LOP (na afloop van schoolinterne besluitvorming Geweigerde inschrijving: -Ouders gaan akkoord met het pedagogisch project en het schoolreglement -Een van de decretaal omschreven weigeringsgronden is van toepassing (‘vol’, X-2 definitief uitgesloten, aantonen dat draagkracht onvoldoende is om tegemoet te komen aan de specifieke noden van de leerling met oriënteringsattest BuO)  Inschrijvingsregister (in kolom: geweigerd) => WEIGERINGSDOCUMENT

1. Kennis van het inschrijvingsrecht 1. Let op: Bij een weigering om het schoolreglement of het pedagogisch project te ondertekenen komt de inschrijving NIET tot stand. Hier zijn geen verdere formaliteiten vereist. 2. Let op: Herinschrijving eigen leerlingen is niet nodig. De school heeft wel het recht leerlingen te vragen hun studiekeuze/of ze terugkomen na de vakantie te vragen tegen een bepaalde datum (procedure voor herbevestiging opnemen in schoolreglement)

2. Kennis van het studieaanbod Niet alleen van de eigen school, maar ook van de volledige SG Kijk ook verder dan de studiemogelijkheden van eigen SG Werk eventueel een ‘knipperlichtenposter’ uit met het begeleidende CLB om met ouders in gesprek te gaan bij eventuele heroriënteringen/ oriënterings-geprekken TIP: vraag aan leerkrachten binnen de school om samen, vakoverschrijdend een studieaanbod-fotoboek te maken van de eigen school

3. Kennis van het schoolreglement  Elk schoolreglement telt 3 delen: 1. Studiereglement 2. Ordereglement (meest belangrijke deel naar de ll en de ouder toe wanneer het gaat over preventie) TIP: zorg voor een verkorte versie die je kan gebruiken om de belangrijkste regels uit te leggen 3. Tuchtreglement

4. Kennis van gesprekstechnieken Welkom Rondleiding die kan leiden tot goed gesprek rond de school maar ook rond de betrokken leerling (en de eventuele rugzak) + aanvullend gesprek Vraag of inschrijving doorgaat Uitvoerige inschrijving Noodzakelijke info TIP: leer luisteren naar de vraag achter de vraag/het verhaal achter het verhaal (Zie blad apart als inoefening)