Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar 2014 - 2015 Informatieochtend SWV / 11-09-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samenwerkingsverband
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Van kwartiermaker naar directeur
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Aandachtsfunctionaris KEC schooljaar
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Bovenschools toetsingsorgaan Schooljaar Informatieochtend SWV /
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Zorgplicht in passend onderwijs
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Handelingsgericht Werken
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Samenwerkingsverband VO/VSO Het BTO bestaat uit drie leden en een ambtelijk secretaris 1.Onafhankelijk voorzitter (GZ-psycholoog):Ariëlle.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
VO PO VSO PRO MBO Ouders Professionals Leerlingen Opgeleid tot mediacoach, 3 collega’s, Begon met vraag politie: Sexting in het VO. Doel Lelystad.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Versterk de Jobcoach IN de school
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /

Belangrijke speerpunten SWV VO/VSO Verevening Regulier als het kan, speciaal als het moet 2.Versterken van de zorg op cascadeniveau 1 t/m 4 Omdenken! 3.Handelingsgericht werken implementeren 7 uitgangspunten

Enkele veranderingen komend schooljaar Van PCL naar ZAT Het ZAT indiceert de extra zorg en vraagt een bovenschools arrangement bij het SWV aan. Het ZAT doet dit door het volgen van de handleiding zorgtoewijzing / aanvraagprocedure BTO Van CVI naar BTO Het BTO screent alle documenten a.d.h.v. de handleiding zorgtoewijzing / afspraken aanvraagprocedure Het BTO geeft een OPDC plaatsing of TLV af. Zorgplicht De school van aanmelding heeft zorgplicht wanneer er een zorgvraag ligt. De school heeft 6 weken de tijd om te onderzoeken welke zorg er nodig is, a;s ze zelf de zorgvraag van de leerling niet aankunnen zoeken ze een ander geschiktere plek

Even vooraf……. Dit schooljaar start ik met de opleiding: GZ psycholoog I.O. De werkzaamheden verricht ik onder supervisie van een GZ psycholoog. Dit kan een GZ psycholoog verbonden aan het SWV zijn. Marjan Wilmink als praktijkopleider en Frank Biermans als werkbegeleider. De diagnostiek en de behandeling wordt verricht volgens de richtlijnen van de post academische opleiding tot GZ psycholoog.

Werkzaamheden (1) Het verrichten van werkzaamheden t.b.v. het invoeren, uitvoeren en verbeteren van passend onderwijs binnen ons samenwerkingsverband waarbij de leerling altijd centraal staat. Samenwerkingsverband niveau: Consultatie ZAT’s / CvB’s (twee keer per schooljaar) Screening dossiers aan de hand van zorgtoewijzing. Deelname werkgroep HGW Tijdelijke deelname bovenschools toetsingsorgaan (blijvend adviseur) Diagnostiek/behandeling specifieke casussen (op verzoek van coördinator) Onderwijskaart maken, waarbij de onderwijszorg profielen centraal staan. (uitgebreide versie)

Werkzaamheden (2) Het verrichten van werkzaamheden t.b.v. het invoeren, uitvoeren en verbeteren van passend onderwijs binnen ons samenwerkingsverband waarbij de leerling altijd centraal staat. Schoolniveau: Ondersteunen bij handelingsgerichte diagnostiek en behandeling van een leerling Ondersteunen, adviseren bij (complexe) casussen (onderwijs-generalist) Ondersteunen, adviseren bij het professionalisering van de zorgstructuur (bestaande initiatieven verbeteren en nieuwe initiatieven ontwikkelen)

Verbinding maken De jeugdwet en de wet passend onderwijs brengt zeer veel verandering met zich mee t.a.v. het zorgaanbod voor leerlingen. Elkaars taal spreken en vanuit een gezamenlijk kader optrekken is van groot belang. Het komen tot nieuwe kaders maken we worden door met de individuele leerling te werken. Welke professional gaan we op welk niveau nodig hebben en hoe kunnen we hiernaar indiceren. Sommige nu extern geboden hulp kan met de juiste professionals binnen school plaats gaan vinden School mag vindplaats zijn waar gespecialiseerde zorg ingezet moet worden. Om deze vraag te beantwoorden hebben we een generalist nodig die zowel binnen onderwijs als hulpverlening goed de weg weet.

Aanvraag ondersteuning (1) 1.De zorgcoördinator vraagt de ondersteuning aan via de mail.  Mijn beschikbaarheid  Prioriteit  Zorgvraag 2.Ik neem telefonisch contact op met de zorgcoördinator en er vindt een korte telefonische intake plaats (concretisering van de hulpvraag) 3.Bij een korte ondersteuning ga ik zo spoedig mogelijk aan de slag 4.Bij een langdurige ondersteuning stel ik een (eenvoudig) plan van aanpak op (hulpvraag, doelen, acties en afspraken) en ga ik aan de slag