Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Hoe ontstond dit initiatief ?
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Bestuurlijke relevantie
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
In het bestuursakkoord
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Kanaleneiland Leert ! Wijkactieprogramma 2012 – 2013.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Infoshop in het kader van het congres “Bewegen als levenslange uitdaging” Lokale Task Forces 50+: Op weg naar een aanpak om 50+ers aan te zetten tot meer.
Jongeren Preventie Team
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Integratie en participatie
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Het Westerwoldse zorgmodel
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Z ORG VERANDERT CDA Alg. Ledenvergadering 9 febr. 15 CDA Alg. ledenvergadering 9 febr. 15.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Sport en bewegen in de buurt Buurtsportcoaches in Deurne.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
“Help mij het zelf te doen”
Scala en Drenthe Woensdag 17 december Kader ‘Oude wereld, nieuwe mindset’ Richten op kerntaken: meer rol als verbinder en ontwikkelaar. Regionale.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
CULTUURKAART SCHOOLJAAR Walter Groenen, directeur CJP BIJEENKOMST CULTUURKAART Dinsdag 20 november
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Presentatie voor teams Oktober 2018
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Transcript van de presentatie:

Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches LKCA, Utrecht - 5 juni 2014

Programma 13.00 Eeke Wervers (projectleider landelijk project cultuurcoaches LKCA) Strategisch beleidsplan LKCA en beleidsadvies cultuurcoach 13.30 Stéfanie van Tuinen (projectleider SLO) Landelijk Leerplankader Kunstzinnige oriëntatie SLO Aansluitend nabespreken in groepen. 15.00 Pauze 15.15 Pitches van dilemma’s voor intervisie 15:40 Intervisie in subgroepen 16.30 Gezamenlijke afsluiting en borreltje na

Eeke Wervers Projectleider landelijk netwerk cultuurcoaches

Beleid LKCA Strategisch beleidsplan 2013 – 2016 Aanscherping eerder plan Voorwaarde minister Zelf meer richting

Voorwerk Wat hebben we gedaan? Heroriëntatie Uitgegaan van vorige beleidsplan Doelgroep gesprekken In- en externe klankbordgroepen

Uitkomsten LKCA spil in het netwerk Profilering van de cultuursector Publiek debat Verbinding met andere beleidsterreinen

Vier thema’s Verbetering van de kwaliteit van cultuureducatie binnen- en buitenschools Verbetering van de infrastructuur voor actieve cultuurparticipatie Versterking van de verbinding tussen actieve cultuurparticipatie en andere sectoren Bevordering van waardering voor cultuureducatie en actieve cultuurparticipatie in de samenleving

Beleidsadvies cultuurcoach LKCA verantwoordelijk voor ondersteuning van de cultuurcoaches Wat en hoe? Inventarisatie 2013 Netwerkbijeenkomst 2014 Monitor MBC

Knelpunten Onduidelijk functieprofiel Gebrek aan draagvlak voor cultuureducatie Door 1 en 2: draagvlak voor functie Bezuinigingen op cultuur Aandacht voor sport Cultuureducatie met Kwaliteit

Aanbevelingen OCW Maak nieuwe bestuurlijke afspraken over cultuur met daarin vastgelegd: de structurele bijdrage van de Rijksoverheid (OCW) de inhoud van het functieprofiel (met scenario’s)   Stimuleer een samenhangend aanbod en structurele samenwerking van onderwijs, sport en cultuur (inclusief amateurkunst) en sluit hierbij aan bij de ontwikkelingen van het Integraal Kindcentrum (IKC). Stimuleer draagvlak voor cultuuronderwijs en buitenschoolse kunsteducatie gericht op de brede ontwikkeling van het kind. Stimuleer dat iedere gemeente ten minste één cultuurcoach in dienst heeft.

Gemeenten Leg taken, afspraken en voorwaarden vast op het niveau van cultuurinstellingen, directie en scholen. Zorg dat de cultuurcoach een mix van lesgevende, coördinerende en beleidsmatige taken heeft. Stimuleer samenwerking tussen cultuur en sport. Reken culturele instellingen en scholen af op de resultaten die ze samen boeken. Maak iemand verantwoordelijk voor het bundelen van de krachten van alle cultuurcoaches en de communicatie met culturele instellingen.

LKCA Informeer gemeenten over de mogelijkheden en meerwaarde van de cultuurcoach. Bied cultuurcoaches de mogelijkheid ervaringen en materiaal uit te wisselen en voorzie hen van actuele informatie. Bied informatie over de rol van cultuureducatie bij de brede ontwikkeling van kinderen en van de inbedding van cultuureducatie in het curriculum. Zorg daarbij voor good practices.

Stéfanie van Tuinen Projectleider leerplankader kunstzinnige oriëntatie SLO

Pauze

Floor Haanstra

Floor Haanstra cultuurcoach gemeente Oldambt 2 dagen per week 24 BASISSCHOLEN 300 KM2 24 basisscholen ca. 3500 leerlingen Oppervlakte gemeente 300 km2 Ca. 3500 leerlingen

T A K E N : INITIËREN, REGISSEREN, COORDINEREN EN UITVOEREN

NETWERKBIJEENKOMSTEN VOOR ICC-ERS

A c t u a l i t e i t : Cultuurhuis De Klinker (Winschoten) in aanbouw, open 2015: Bibliotheek Theater Filmzaal Centrum voor de kunsten Lokale omroep

Provinciaal expertisecentrum Cultuurclick Groningen (Fusie Kunststation C en IVAK) VERZOEKT CULTUURCOACHES CULTUURPUNTEN OP TE ZETTEN: PILOT IN VEENDAM/PEKELA en OLDAMBT

Dilemma 1 Hoe kun je een nieuw cultuurpunt zo inrichten dat het meerwaarde en ondersteuning biedt aan de lokale infrastructuur voor cultuureducatie en -participatie? Zonder extra uren, zonder extra geld

Judith Mulder

Dilemma 2 Hoe krijgen we leerkrachten zover dat ze het belang van cultuureducatie en voldoende prioriteit geven?

Fatima Koote

Dilemma 3 Hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van cultuur- educatieve activiteiten goed is en blijft als deze worden uitgevoerd door vrijwilligers?

Bregt Berends & Marleen Schepers

Dilemma 4 Hoe kunnen wij als cultuurcoaches de icc’ers helpen om draagvlak te krijgen voor cultuuronderwijs in het hele team?

Intervisie in subgroepen

Tot ziens ! Op de volgende landelijke bijeenkomst voor cultuurcoaches