SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Transitie Ouderenzorg
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Menno Karres Lead Auditor
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Ondernemen in de praktijk
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
STRATEGISCHE PLANNING
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Orde en structuur in de schooladministratie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Leiderschap ontwikkelen in de social profitsector Johan Robert - Directeur Personeels- en Organisatiebeleid TONUSO Peter Tuybens - Business Manager BCT.
Welkom 1.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Workshop contentstrategie
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Doelstellingen formuleren
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Mijn antwoord op Gods zegeningen! Sabbat 4 januari 2014 We zijn aan een nieuw jaar begonnen en weten niet wat de toekomst ons zal brengen. Wel weten we.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Watervogels herkennen
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Voornaam Naam / 8 mei 2007 Subtitel van de presentatie Lerend netwerk Schepenen Lokale Economie Leuven 25 mei 2012.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Visie & Strategie.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Transcript van de presentatie:

SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN Luc Ardies 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN Gestion de la sécurité lors d'évènements. Une approche multidisciplinaire par les pouvoirs publics

INHOUD Stap 1: Een klare kijk op ‘Missie’, ‘Visie’ en ‘Strategie’ Stap 2: Bepaal je kerntaken en evalueer ze regelmatig! Stap 3: Van positionering naar concreet actieplan Stap 4: Creëer structuur en cultuur Stap 5: Zet je vereniging op de kaart! 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Stap 1: Een klare kijk op Missie, Visie en Strategie De ‘Heilige Drievuldigheid’ of positionering van je vereniging: Missie = wie zijn we? Visie = waar willen we naartoe? Strategie = hoe gaan we ons doel bereiken? Hoe krijg je de neuzen in dezelfde richting? 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Praktijkvoorbeeld MISSION STATEMENT De missie van het …….bestaat in het realiseren van toegankelijke, kwaliteitsvolle en menswaardige thuisverpleging (continue, gecoördineerde en georganiseerde verpleegkundige zorg) met aanvullende diensten (dieetdienst, gezinszorg, personenalarmering, enzovoort) en ondersteunende diensten (telefoonpermanentie, dienst communicatie, continuïteitsequipe, dienst zorgbeleid, dienst vorming- en opleiding, ICT, enzovoort). Het ……………….biedt meerwaarde op twee niveau's: het individueel patiëntenniveau én als organisatie. Op het individueel patiëntenniveau bieden we een persoonlijk én geïntegreerd zorgantwoord op zorg- en hulpvragen van patiënten/cliënten met zeer diverse profielkenmerken (van jong tot hoogbejaard met multimorbiditeit). Het ………………..biedt als organisatie meerwaarde door ook de rol op te nemen van initiatiefnemer (tekenafel/denktank) in de thuisverpleging en in de zich sterk ontwikkelende Vlaamse eerstelijnsgezondheids- en welzijnszorg. Het ……………….. onderschrijft als christelijk geïnspireerde organisatie in haar gerichtheid op… ENZ… 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

PRAKTIJKVOORBEELD MISSION STATEMENT Onze missie is Winnen en Groeien De eerste ambitie is om in het Amateur Voetbal een groei te generen in de actieve en passieve voetbalparticipatie. De tweede ambitie is om in het Betaald Voetbal meer te winnen 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

Stap 1: Een klare kijk op Missie, Visie en Strategie De ‘Mission Statement’ moet… Coherent Expliciet Kort Uitdagend / realistisch Een uithangbord zijn 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Stap 2: Bepaal je kerntaken en evalueer ze Wat zijn de voornaamste kerntaken van je vereniging? Gebruik een SWOT-analyse: Sterke en zwakke punten van de vereniging? Toekomstkansen en bedreigingen? 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

PRAKTIJKVOORBEELD Ahi (zuid afrikaanse kamer koophandel) 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

Praktijkvoorbeeld buurtsuper.BE 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

Stap 2: Bepaal je kerntaken en evalueer ze De kerntaken moeten… Conform missie, visie en strategie Selectief ‘Best in class’ zijn 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Stap 3: Van positionering naar concreet actieplan Doelstellingen vertalen naar KPI’s of Kritische Prestatie Indicatoren Creëer eigenaarschap: ‘Wat?’ – ‘Wie?’ – ‘Wanneer?’ 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Praktijkvoorbeeld rode kruis-Vlaanderen 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

Stap 3: Van positionering naar concreet actieplan Actieplannen moeten… Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden zijn 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Stap 4: Creëer structuur en cultuur ‘Governance’ of behoorlijk bestuur: wie doet wat? Cultuur: wederzijds vertrouwen en betrokkenheid Geen goede cultuur zonder een goede structuur en vise versa 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Governance: Wie doet wat? 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

BESTUUR oude stijl 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

bestuur nieuwe stijl 23 avril 2014 Gestion de la sécurité lors d'évènements

Stap 5: Zet je vereniging op de kaart! 4 bouwstenen van een succesvolle communicatie: Hoe wil je als vereniging bekend zijn? Bij welke doelgroepen wil je als vereniging bekend zijn? Hoe krijg je als vereniging aandacht voor je standpunten? Via welke kanalen breng je de boodschap over? 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

PRAKTIJKVOORBEELD: fairtrade MAX HAVELAAR Bouwsteen 1: Hoe wil je als vereniging bekend zijn? Force Field Analysis (krachtenveldanalyse) 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Wat hebben we geleerd VANDAAG? Alles begint bij een scherpe formulering van MISSIE, VISIE en STRATEGIE Focus op kerntaken waarmee je het verschil kan maken (‘van’, ‘door’ en ‘voor’ de leden) Werk database driven (meten = weten) Bottom up: zonder betrokkenheid geen vereniging! Be good and tell it (eigen uw ‘Share of Voice’ toe!) 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN

Tot uw dienst! Bestel het boek bij POLITEIA: Google ‘Succesvol verenigingsmanagement in 5 stappen’ 29 SEPTEMBER 2014 SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN