3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Binnen een VPG-setting
Time management in het onderwijs
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Communicatie met de klant
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Discipelschap.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Het Potlood.
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Iedereen coach naar Jef Clement.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Geluid aan.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
De oudere stagiaire.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Handvaten voor een eerste gesprek
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Het opbouwen van een data base
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Gespreksvaardigheden
Vergaderen.
Patiënten kunnen artsen beter
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Onze doelen en visie in beeld
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Gespreksvaardigheden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Palliatieve zorg en dementie
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
LOB zeven stappen naar succes
Reflecteren even pas op de plaats
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Burgerschap Samenwerkend leren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills

Communicatie doorheen curriculum 1 ste bach: communicatie basisvaardigheden: luisteren, gesprekbevorderende technieken, empathie 3 de bach: basic skills: het voeren van een consult. Gesprekstechnisch en structuur brengen in het consult 1 ste en 2 de master: advanced skills: moeilijke onderhandelingen

3 de bach: 5 sessies en extra oefeningen Sessie 1: de structuur van een consult en de exploratie van het patiëntenspoor Sessie 2: de medische anamnese Sessie 3: consultgesprek rond seksualiteit Sessie 4: informatie geven en overleg rond beleid Sessie 5: afsluiten en herhalingsles Tussendoor kan je inschrijven voor extra oefeningen in kleine groep via minerva.

Eerste bijeenkomst: De structuur van het consult De eerste fase van het consult: – Begroeting – De verkenning van het probleem, (problemen), – opstellen van de agenda – de verkenning van het verhaal mbt de klacht – Afsluiten van de eerste fase

Structuur van het consult 1/ begin van het consult= PATIËNTENSPOOR, – communicatief: open vragen, arts “ontdoet zich even van kennis” en logt in op leefwereld van de patiënt. Empathie en gesprekstechnieken van 1 ste bach. OVERGANG markeren door samenvatting, check en “specifieke vragen stellen” versus “onderzoeken”. 2/ medisch handelen= ARTSENSPOOR – Communicatief vooral gesloten vragen, arts laat zich leiden door zijn deskundigheid OVERGANG markeren 3/ uitleg, advies, planning= PAT + ARTS SPOOR – Arts neemt leiding (diagnose en beleid zijn expertise van arts), maar houdt rekening met wat hij weet uit 1/, informeert rekening houdend met de patiënt en overlegt met patiënt hoe beleid kan passen in leven. 4/ afsluiten

Structuur van het consult 1/ begin van het consult= PATIËNTENSPOOR – Begroeten – reden van consult en AGENDA – Probleem / vraag verhelderen – Gezichtspunt van de patiënt leren kennen OVERGANG 2/ medisch handelen= ARTSENSPOOR – Medische anamnese, KO, Labo OVERGANG

Structuur van het consult 3/ uitleg, advies, planning= PAT + ARTS SPOOR – Info geven over onderzoek – Aandacht geven aan vragen van de patiënt – Info geven over behandeling – Aandacht geven aan gezichtspunt van de patiënt – Advies en planning: gezamenlijke besluitvorming 4/ afsluiten – Samenvatting – Afspraken – Vangnet – Consultevaluatie

Sessie 1: exploratie van het patiëntspoor. Ook een ATTITUDE! 1/ begin van het consult= PATIËNTENSPOOR – Begroeten – Reden van consult en waarom nu? Indien relevant. – Probleem / vraag verhelderen – Gezichtspunt van de patiënt leren kennen

Het verhaal van de patiënt Enkele uitzonderingen daargelaten (hernieuwen voorschrift, attest…) consulteert de patiënt met een klacht die hij als probleem ervaart In de eerste fase van het consult exploreert de arts – de ideeën, – de lijdenslast of impact, – bekommernissen (is meer dan angst, hangt vaak samen met lijdenslast) – en verwachtingen tav de arts – (sommige mensen noemen dat ICE, maar wij niet! )

Wanneer vragen Begin van het consult, anders……. – Is patiënt niet meer echt geneigd nog veel uit zichzelf te vertellen, vermits er dan al een patroon is van sturen door de arts – Vergeet de arts makkelijk ernaar te peilen – Verhoogt de kans dat de patiënt op einde van consult zijn vraag formuleert (deurknopfenomeen) – >Als je weet wat de patiënt denkt, vreest, verwacht kan je daar in je consult rekening mee houden – >Onderzoek leert dat het bevragen bij huisartsen leidt tot minder voorschrijven – Dat is ook de reden om de agenda bij het begin van het consult te bespreken “zijn er dingen die je vandaag zeker met mij wou bespreken?”

Even overleg in kleine groepen Patiëntspoor volgen, exploratie van het gezichtspunt van de patiënt: HOE ZOU JE DAT VRAGEN? Bedenk met je groepje enkele vragen waarmee je zo dadelijk het gezichtspunt van de patiënt kunt achterhalen.

casuïstiek Hier zit …. Hij is student, u bent studentenarts Het is de eerste keer dat je …. ziet. – Hoe start je het gesprek? – Exploreer het patiëntenspoor

Casuïstiek Nico Marianne en Pietertje Suzanne in het ziekenhuis Martin Marc

Tot slot: neem even de tijd… Om na te denken over je eigen vragen, emoties, inzichten tijdens de les Wat vond jij voor jezelf het belangrijkste dat je meeneemt uit deze les, “take home message”

Hoe vragen: enkele voorbeelden Het is erg belangrijk om je eigen zinnen te vinden. Om je op gang te zetten: enkele suggesties – Openingsvraag: met wat kan ik u helpen, wat kan ik voor u doen? – Waarom nu: ik hoorde dat het al een tijdje bezig is, wat maakte dat je dacht “nu moet ik naar de dokter?”

Hoe vragen: Ideeën: goh, ik kan me voorstellen als dat (zo lang duurt, zo’n pijn doet, zo vreemd voelt…) dat er op zo’n momenten van alles door je hoofd gaat? Je hebt zelf al nagedacht van waar het zou kunnen komen? Impact: zijn er dingen die je daardoor niet meer kunt doen? Wat voor invloed heeft dat op je leven? Verwachtingen: als ik u zo hoor, is het voor u erg belangrijk dat we (bvb goed nakijken, pijnstilling geven….…….Klopt dat?

gesprekstechnisch Wees een empatische dokter: als de lijdenslast ter sprake komt is dat een goed moment om via empathie te reageren Verwoord je observaties Bedenk steeds wat de impact is van wat je zegt. Als je de patiënt zichtbaar ziet reageren op wat je zegt, verwoord dat dan. “ik merk dat u schrikt”, “ik ben niet duidelijk merk ik”, “ik zie u knikken…”

afsluiten Afsluiten van de eerste fase gebeurt door een samenvatting Gevolgd door de vraag aan de patiënt of hij daar nog iets aan wil toevoegen

Neem even de tijd Om na te denken over je eigen bedenkingen, vragen, emoties, inzichten tijdens de les Wat vond jij voor jezelf het belangrijkste dat je meeneemt uit deze les, “take home message”

Wat lijken jullie relevante vragen tot vraagverheldering

Take home messages Als je de les overloopt, wat heeft je geraakt, wat vond je voor jezelf het meest relevante of eye opener?

Verplichte literatuur Basisopleiding: 2 de master: