Voor praktijkonderwijs Siabo ® v.o.f. Stage assessment Voor praktijkonderwijs En VMBO
Doel van het assessment Siabo v.o.f. Doel van het assessment Ontwikkelings instrument Plaatsings instrument Selectie instrument
De stagekist bestaat uit Siabo v.o.f. De stagekist bestaat uit Negen proeven Bij die negen proeven meten we: Het cognitieve gebied Het affectieve gebied Het motorische gebied
Het cognitieve gebied Siabo v.o.f. Het cognitieve gebied Kan de kandidaat de instructie omzetten in een handeling? De proeven zijn oplopend in moeilijkheid De kandidaat moet zich een mentaal beeld vormen van de proef als hij die wil uitvoeren We meten hier ruimtelijk inzicht en geheugenspanne van de kandidaat
Siabo v.o.f. Taalkennis is belangrijk voor het begrijpen, onthouden en toepassen. De meet en weegproef vertellen wat over de kennis van maateenheden en het gebruik van meetinstumenten. (in de proeven gaat het om de meest gebruikte eenheden)
Het affectieve gebied Siabo v.o.f. Het affectieve gebied Dit gebied wordt getoetst aan de hand van werkhouding, –aanpak en uitvoering In het eerste deel werkaanpak en –houding In het tweede deel Concentratie ( C ) Feedback ( F ) Nauwkeurigheid ( N ) Eigeninitiatief ( EI ) Houding ( H ) Tempo ( T ) Bij de digitale scorelijst hoeven de laatste onderdelen niet gescoord te worden.
Het motorische gebied Siabo v.o.f. Het motorische gebied Hier wordt het motorisch handelen geobserveerd. Aan bod komen: De oog-hand combinatie De hand-hand combinatie De pincetgreep
De uitslag Siabo De uitslag is objectief Kan aangevochten worden door: v.o.f. De uitslag De uitslag is objectief Kan aangevochten worden door: De klasse docent De ambulant begeleider De ouders De ………………………
Siabo v.o.f. Bedenk altijd Door het assessment wordt een leerling in een volstrekt ander context geplaatst dan de “schoolse context” Hij moet het zelf doen Krijgt geen motiverende opmerkingen Moet in één keer van uitleg naar handelen overgaan
Als assessor word je gedwongen anders naar een leerling te kijken. Siabo v.o.f. Als assessor word je gedwongen anders naar een leerling te kijken. Het komt soms niet overeen met het beeld wat je van een leerling hebt. Het assessment is gebaseerd op: GEDRAG IS CONSISTENT IN TIJD, EN SITUATIE SPECIFIEK Met andere woorden: iemand zal in de regel in soortgelijke situaties door de tijd heen hetzelfde gedrag vertonen. Het assessment laat een praktijksituatie zien en geen schoolsituatie.
Siabo v.o.f. Vragen?