Voor praktijkonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Rekenproblemen en Dyscalculie
Van uitleggen leer je het meest
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Academie voor Management
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
1.
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Geletterdheid….. Wat is dat?
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Hoe werkt een powerpoint?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Welkom op onze thema-avond
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Voorlichtingsavond groep 3
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Competentiegericht leren vmbo
Gedragsveranderingen bij dementie
Workshop “Beoordelen”
Samenwerken Werken in Teams.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Mijn opleidingsbeeld.
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Welkom op onze ouderochtend
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
De juiste route naar het juiste doel
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe speel je de Pizza Game?
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Transcript van de presentatie:

Voor praktijkonderwijs Siabo ® v.o.f. Stage assessment Voor praktijkonderwijs En VMBO

Doel van het assessment Siabo v.o.f. Doel van het assessment Ontwikkelings instrument Plaatsings instrument Selectie instrument

De stagekist bestaat uit Siabo v.o.f. De stagekist bestaat uit Negen proeven Bij die negen proeven meten we: Het cognitieve gebied Het affectieve gebied Het motorische gebied

Het cognitieve gebied Siabo v.o.f. Het cognitieve gebied Kan de kandidaat de instructie omzetten in een handeling? De proeven zijn oplopend in moeilijkheid De kandidaat moet zich een mentaal beeld vormen van de proef als hij die wil uitvoeren We meten hier ruimtelijk inzicht en geheugenspanne van de kandidaat

Siabo v.o.f. Taalkennis is belangrijk voor het begrijpen, onthouden en toepassen. De meet en weegproef vertellen wat over de kennis van maateenheden en het gebruik van meetinstumenten. (in de proeven gaat het om de meest gebruikte eenheden)

Het affectieve gebied Siabo v.o.f. Het affectieve gebied Dit gebied wordt getoetst aan de hand van werkhouding, –aanpak en uitvoering In het eerste deel werkaanpak en –houding In het tweede deel Concentratie ( C ) Feedback ( F ) Nauwkeurigheid ( N ) Eigeninitiatief ( EI ) Houding ( H ) Tempo ( T ) Bij de digitale scorelijst hoeven de laatste onderdelen niet gescoord te worden.

Het motorische gebied Siabo v.o.f. Het motorische gebied Hier wordt het motorisch handelen geobserveerd. Aan bod komen: De oog-hand combinatie De hand-hand combinatie De pincetgreep

De uitslag Siabo De uitslag is objectief Kan aangevochten worden door: v.o.f. De uitslag De uitslag is objectief Kan aangevochten worden door: De klasse docent De ambulant begeleider De ouders De ………………………

Siabo v.o.f. Bedenk altijd Door het assessment wordt een leerling in een volstrekt ander context geplaatst dan de “schoolse context” Hij moet het zelf doen Krijgt geen motiverende opmerkingen Moet in één keer van uitleg naar handelen overgaan

Als assessor word je gedwongen anders naar een leerling te kijken. Siabo v.o.f. Als assessor word je gedwongen anders naar een leerling te kijken. Het komt soms niet overeen met het beeld wat je van een leerling hebt. Het assessment is gebaseerd op: GEDRAG IS CONSISTENT IN TIJD, EN SITUATIE SPECIFIEK Met andere woorden: iemand zal in de regel in soortgelijke situaties door de tijd heen hetzelfde gedrag vertonen. Het assessment laat een praktijksituatie zien en geen schoolsituatie.

Siabo v.o.f. Vragen?