Hoorcollege stage-opdrachten jaar 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Eindwerk zesde jaar.
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Talentmanagement in de Technische Dienst
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
1. Levensbeschouwing en communicatie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Al doende leren training docenten
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Resultaten BPV-evaluatie
Proeve van Bekwaamheid
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Powerpoint presentaties NCvB
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop “Beoordelen”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Strategisch opleidingsplan
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Werkveldconferentie 13 november 2014
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Groepsdynamica wc 5
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Teamwork en professionele houding
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Welkom bij DAIly NURSE.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Hoorcollege stage-opdrachten jaar 3 Studiejaar 2014-2015 verpleegkunde

Programma Opbouw onderwijseenheid LOS-school versus LOS-LWP Overzicht van opdrachten Passend zorgaanbod uitgelicht

Onderwijseenheid De onderwijseenheid stage-opdrachten jaar 3 bestaat uit: 4 stage-opdrachten Casusbespreking Een gratis advies Dossierbespreking Passend zorgaanbod Begeleide intervisie COVA 3S Werkbegeleiding De 6 studiepunten worden pas toegekend nadat ook begeleide intervisie, COVA 3S en werkbegeleiding met een voldoende zijn afgerond.

Overzicht opdrachten Het eindcijfer van de onderwijseenheid stageopdrachten is een gewogen gemiddelde van de stage-opdrachten. Dit gewogen gemiddelde moet ten minste 5,5 zijn om de zes studiepunten toegekend te krijgen.

LOS-school versus los-LWP alle opdrachten individueel uitwerken ‘gratis advies’ óf ‘dossierbespreking’ presenteren LWP: ‘gratis advies’ en ‘dossierbespreking’ in subgroep uitwerken én presenteren ‘casusbespreking’ en ‘passend zorgaanbod’ individueel uitweken, hoeft niet gepresenteerd te worden

‘Casusbespreking’ ‘Werk een patiëntencasus uit via de stappen van klinisch redeneren zoals deze worden behandeld in de cursus klinisch redeneren / chronisch zieken’ individuele schriftelijke uitwerking inleveren bij de vakdocent klinisch redeneren/chronisch zieken weging 40% Eventuele verdere toelichting tijdens de cursus klinisch redeneren / chronisch zieken

Opdracht 1: een casusbespreking Algemeen doel? Ontwikkelen ‘klinische blik’. Hoe? Verdiepen in een ziektebeeld, het klinisch redeneren, het herkennen van signs en symptoms en deze gegevens juist te interpreteren. Opdracht: Kies een patiëntencasus uit van een patiënt die jij zelf hebt verpleegd. Patiënt met een chronische ziekte. Met deze opdracht leer je: Stappen van klinische redeneren toepassen. Systematisch zoeken. Afwegingen en definitieve keuzes onderbouwen. Maximum aantal woorden: 2000

Opdracht 1: een casusbespreking Heb je nu misschien al een voorbeeld van een mogelijke patiëntencasus? Voorbeelden? Criteria bij het beoordelen van een “geschikte” patiëntencasus: Chronische ziekte? Complexiteit? Literatuur aanwezig? Begeleiding?

Eventuele verdere toelichting tijdens LOS ‘een gratis advies’ ‘Onderzoek op de afdeling hoe er vorm wordt gegeven aan kwaliteitszorg’ schriftelijke uitwerking (individueel of in subgroep) inleveren bij stagedocent individuele of gezamenlijke presentatie van de opdracht uitwerking en indien van toepassing presentatie dienen voldoende beoordeeld te zijn Eventuele verdere toelichting tijdens LOS

Opdracht 2: Gratis advies. Algemeen doel? Inzicht in organisatie van Kwaliteit op afdelingsniveau. Hoe? Onderzoek op afdeling hoe er vorm wordt gegeven aan en formuleer voorstel tot verbetering. Uitgangspunt is dus een “probleem”. Opdracht: maak paper en presenteer tijdens LOS bijeenkomst. Algemene Visie van afdeling op kwaliteit? Kies een onderwerp op afdelings-organisatorisch niveau. Inventariseer en analyseer knelpunt. Gebruik theorie: EBP én kwaliteitssystemen. Mening patiënt?

Opdracht 2. Criteria kiezen onderwerp: Is dit een “probleem“? Voor wie? Patiënt? Verpleegkundigen? Andere disciplines? Draagvlak? Overleg met werkbegeleider. Relatie onderwerp en visie afdeling. Literatuur over te vinden? Complexiteitsniveau?

Opdracht 2. gebruik begrippen: kwaliteitszorg kwaliteitscyclus kwaliteitsbewaking kwaliteitsontwikkeling kwaliteitsborging. Wat betekenen deze begrippen?

Eventuele verdere toelichting tijdens LOS ‘dossierbespreking’ ‘Neem voor deze opdracht een verpleegkundige behandeling/ interventie uit de praktijk waarover (klinische) onzekerheid bestaat. Met een systematische zoekstrategie wordt er systematisch naar het beste bewijs in de literatuur gezocht’ schriftelijke uitwerking (individueel of in subgroep) inleveren bij stagedocent individuele of gezamenlijke presentatie van de opdracht weging 30%, de eventuele presentatie moet voldoende zijn Eventuele verdere toelichting tijdens LOS

Opdracht 3: Dossierbespreking Algemeen doel: Gebruik PICO om antwoord te krijgen op een Klinische onzekerheid. Hoe? Verpleegkundige handeling: wat is goed / beter? Chronisch zieken. Stel PICO op. Zoekactie. Beoordeel gevonden resultaten. Presenteer. Maximum aantal woorden: 1500

Opdracht 3: Dossierbespreking Voorbeelden van klinische onzekerheden?

Verdere toelichting in dit college ‘passend zorgaanbod’ ‘Breng een patiëntengroep in kaart en aan op welk vlak het huidig zorgaanbod tekortschiet en ontwerp alternatief en onderbouwd passend zorgaanbod voor deze patiëntengroep’ individuele schriftelijke uitwerking inleveren bij de stagedocent weging 30% Verdere toelichting in dit college

Passend zorgaanbod uitgelicht Deze opdracht draagt bij aan competentie 5b: de verpleegkundige herkent structurele (gezondheids)problemen, behartigt de belangen voor de eigen patiëntenpopulatie en stelt dit op de juiste plek aan de orde binnen de organisatie.

Passend zorgaanbod wordt expliciet gemaakt door: “ Vuistregels voor het nemen van beslissingen door verpleegkundigen en verzorgenden teneinde verpleegkundige zorg efficiënt en effectief te sturen naar een patiëntgericht doel” (Pool, 2000, over Verpleegbeleid).

Passend zorgaanbod Opdracht: Geef aan op welk vlak het huidig zorgaanbod tekortschiet en ontwerp alternatief en onderbouwd passend zorgaanbod voor deze patiëntengroep. Selecteer patiëntengroep die tot de chronisch zieken behoort of waarbij de chronische ziekte van de patiënt een belangrijke rol speelt in kaart, waarbij dit zorgaanbod tekortschiet. Maak een plan voor het verzamelen van gegevens over de verschillende factoren en belangen die een rol spelen in 3 verschillende verpleegsituaties (waarin de tekortschietende zorg tot uiting komt) bij een patiënt die tot deze patiëntengroep hoort

verslag Beschrijf in een paper (maximaal 1500 woorden) welke belangen er vanuit verschillende betrokkenen een rol speelden in die 3 situaties. Geef een korte beschrijving van de patiëntengroep. Beschrijf in enkele zinnen waar het huidige zorgaanbod voor deze patiëntengroep tekortschiet. Beschrijf elk van de 3 situaties in 3 à 4 zinnen. Geef per situatie weer welke belangen (van personen en structuren) er zoal zijn, welke invloed deze belangen uitoefenen en hoe ze dit doen. Op welke wijze vond er in die 3 situaties een belangenafweging plaats en hoe viel die belangenafweging uit? Beschrijf een gemotiveerde keuze die jij in die situaties zou maken. Formuleer vanuit bovenstaande vuistregels voor de verpleegkundige zorg voor die patiëntengroep, die verpleegkundigen en verzorgenden in staat stellen de verpleegkundige zorg voor die patiëntengroep efficiënt en effectief te sturen naar een patiëntgericht doel (passend zorgaanbod)

Hoe te kiezen? Situaties: rond 1 patiënt of rond een patiëntengroep. (patiënt als vertegenwoordiger van een patiëntengroep). iedereen in het team handelt anders eeuwige discussies over hoe er in een bepaalde situatie gehandeld moet worden een taboe: men weet dat er grote verschillen in mening en/of handelen zijn, maar men doet net of dat niet zo is situaties waarin het lijkt of (een deel van) het team tegenover ipv. naast de patiënt staat.

doel Passend zorgaanbod zorgt voor verbinding tussen het verpleegplan en de verdere inhoud van het verplegen, werkprocedures in de praktijk en andere beïnvloedende factoren. Het verbindt het persoonlijke (patiënt-) niveau met de omgeving waarbinnen de zorgverlening plaatsvindt.

Voorbeeld: Mevrouw LaGrande 65-jarige dame na 2 dagen op CCU overgeplaatst naar Cardiologie. Opgenomen met ritmestoornis, kreeg na cardioversie lichte CVA. Mw. ligt op 1-persoonskamer. Heeft CAD (ivm. incontinentie na CVA), maagsonde (ivm. braken en niet willen eten na CVA), 2 infusen voor vocht en medicatie. Mw. is licht gedesoriënteerd, komt moeilijk uit haar woorden, weet niet wat er gebeurd is, waarvoor CAD, sonde, infusen zijn. Verschillende disciplines zijn betrokken. Mw. wordt door verschillende verpleegkundigen en stagiaires verpleegd.

Welke belangen? Welke belangen spelen er zoal in de situatie van mw. Lagrande? Belangen van personen groepen anonieme belangen organisaties structuren

Voorbeelden van situaties die om passend zorgaanbod vragen: reactie op bezoek buiten bezoektijden bij een bepaalde patiënten. communicatie met een patiënten met afasie hanteren van 'lastig gedrag' van een patiënten met een psychiatrische aandoening omgaan met een patiënten met lage therapietrouw ondersteunen van een patiënt in het nemen van een behandelbeslissing die zij door ambivalentie steeds uitstellen. fixatie van verwarde patiënten. omgaan met ‘wegloopgedrag’ van dakloze, gedwongen opgenomen patiënten in de psychiatrie.

Ten slotte Formuleer vuistregels voor de verpleegkundige zorg die verpleegkundigen en verzorgenden in staat stellen de verpleegkundige zorg voor die patiënt efficiënt en effectief te sturen naar een patiëntgericht doel.

Inleveren stageopdrachten Volgens jaartoetsrooster week 5 opdracht 1 Casusbespreking - vakdocent. opdracht 2 Gratis advies - stagedocent. opdracht 3 Dossierbespreking - stagedocent. opdracht 4 Passend zorgaanbod - Stagedocent

Vragen?