Wat als je je zorgen maakt over een ander?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Alzheimer Een haperend geheugen
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Voorlichting voor winkeliers en (sport)verenigingen
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Kijk, dit is C.V.I..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Geluid aan.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Een haperend geheugen.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gedragsveranderingen bij dementie
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Alcohol, roken en opvoeding
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
OGW op de Firtel.
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Praktijkervaring en reflectie
Omgaan met Dementie Post West 10 december 2015.
gespreksvaardigheden
Methodiek: Plancyclus
Het belang van voorlezen
5 belangrijke punten EHBO
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Trauma sensitief lesgeven
Contact maken en contact houden
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.

Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
Dementie Nabij zijn.
Communicatie 7e les.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
Lespakket Dementievriendelijk
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Wat als je je zorgen maakt over een ander? Anders ouder worden Plein 13 7 januari 2014

Dementieketen Overschie?? Alle partijen, die te maken hebben met Dementie werken nauw samen, zodat er continuïteit is in de zorg en de ondersteuning.

Wat als je je zorgen maakt over een ander? In heel veel gevallen gaat het dan om een probleem met zelfredzaamheid.

Wat gaan we doen? Wat is het precies? Wat gebeurt er dan? Waaraan is behoefte? Wat helpt wel, wat helpt niet? Waar kan ik voor hulp terecht?

Hoe werken de hersenen eigenlijk? Van buiten naar binnen: Zintuigen: Reuk Smaak Gehoor Gezicht Gevoel / tast Bij de zintuigen staat tast/gevoel onderaan, maar in de dagelijkse praktijk is het het belangrijkst. Voorbeelden: als je de slaapkamer inloopt, sla je (met precies de juiste kracht en op de juiste hoogte) tegen het lichtknopje. Feedback vanuit je lijf en gevoel in je ledematen zorgen daarvoor. Bij koorts (of dronkenschap) gaat de verwerking slecht: de feedback gaat dan slecht. Voorbeeld 2: je vergeet 1 trede van de trap. Heel je lijf reageert fel. Voorbeeld 3: de trein naast je vertrekt, maar je “voelt” je eigen trein bewegen. Kortom: je zintuigen zijn bij de verwerking allemaal van belang.

Werking hersenen Invoer: Zintuigen Omstandigheden Uitvoering: Motorische Actie Opslag van gegevens (herinnering) Verwerking: Alle informatie bijeengeraapt en klaargemaakt voor opslag Motorische actie: je hart klopt in je keel, je adem stokt, je bloost, In een vreemde omgeving ben je sneller verlegen. Als iedereen op je vingers kijkt mislukt het meestal.

Hoe werken de hersenen eigenlijk? Omstandigheden Situatie Emotie Gesteldheid Gevaar, drukte Omstanders Sociale relatie Nieuw of vertrouwd

Hoe werken de hersenen eigenlijk? Eigenlijk weten we er nog heel erg weinig van, maar we nemen aan: Korte termijn geheugen Werkgeheugen Lange termijn geheugen Episodische geheugen (persoonlijk geheugen) Semantische geheugen Geografie, taal en feiten Procedurele geheugen Aangeleerde vaardigheden Episodisch: alle eerste keren worden erin gebeiteld: eerste kus, eerste salaris, eerste dansles. Denk ook eens aan: hoe rook het bij oma? Sunlight zeep, pannekoeken, kleedje achter de kapstok in de gang. Semantisch: alle rijtjes van school, of de rekentafels.

Zintuigen werken samen. Verwerking vereist een goede samenwerking.

Wat gebeurt er dan? Eerst maar eens zelf ervaren We doen wat simpele testjes: wat gebeurt er met onze hersenen?

W ekijken met een ervafren oog naar de wereld W ekijken met een ervafren oog naar de wereld. Zien ook hoe het zou moeten zijn. Dat loopt hier door elkaar. Escher effect.

Dit is geen filmpje. Je zou ht uit kunnen printen en dan “zie” je ook de beweging. In de verwerking gaat het mis.

Beweeg je blik langs het plaatje en drie rollen lijken te bewegen.

Woordenmixer Het sijhcnt neit zeeovl uit te meakn in wleke vrolgode de letrtes van een worod satan. Als de eestre en de ltatsae letetr op de jsitue paatls saatn kun je de mesete wreoodn zednor peobmerln leezn. Dit kmot ddaorot je hrneesen geen aarpte ltretes leezn, maar hlee woredon. De verwerking gaat soms juist enorm goed. Lees maar deze wirwar van letters. Je hersens hebben allang woorden herkend.

De kleurenkaart Even twee aan twee uitproberen. De een leest in een redelijk tempo. De ander controleert. Lees eerst hardop de WOORDEN die er staan. Noem daarna de KLEUREN, die je ziet. Hier ruziën twee hersenhelften met elkaar. De hersenhelft die woorden herkend lijkt sneller te zijn, dan de gevoelskant van je hersens, waar de kleuren worden herkend.

Wat gebeurt er dan? Hersenaandoening? Er zijn problemen met: chemische processen electronische processen

Wat gebeurt er dan? Chemisch: stofjes gaan klonteren en verstoppen de toevoerwegen Elektrisch: cellen beschadigen, isolatie breekt. Meestal slechts tijdelijke ellende. De hersenen herstellen zich weer. Effect bij dementie: de hersenen verschrompelen

10 signalen Dementie 1. Vergeetachtigheid 2. Problemen met dagelijkse handelingen 3. Vergissingen met tijd en plaats 4. Taalproblemen 5. Kwijtraken van spullen 6. Slecht beoordelingsvermogen 7. Terugtrekken uit sociale activiteiten 8. Veranderingen in gedrag en karakter 9. Onrust 10. Visuele problemen

Waaraan is behoefte? Breng mij in een zo-goed-mogelijke conditie Stem af op mij (maak even contact) Stel je zelf voor Stel 1 vraag tegelijk Lukt het niet, laat het dan even rusten

Breng mij in een zo-goed-mogelijke conditie Glaasje water We gaan even dáár zitten Begrip (ik heb het zelf ook vaak….) Water zorgt voor betere doorbloeding en voor koeling. Gedeelde smart is hier echt halve smart. Je mag blijkbaar fouten maken, dat helpt je faalangst om zeep. Je geeft de ander zelfvertrouwen.

Stem af op mij Oogcontact Stel jezelf even voor Handcontact Handcontact combineert hier de zintuigen: gehoor, zien en voelen.

Communicatieregels Stel 1 vraag tegelijk Open vraag stellen (niet oordelend) Duidelijk taalgebruik Geef veel tijd om te reageren Geduld is de sleutel. Eerst even wachten op de verwerking.

Lukt het niet, laat het dan even rusten Stel de ander gerust “Geeft niets, het komt wel weer boven.” “Laat het maar even, als het belangrijk is komt u er zo wel weer op.” Biedt jezelf aan voor de volgende poging “Kom straks gerust weer vragen, als het u weer te binnen schiet.”

Wat helpt wel Wat helpt niet Glaasje water We gaan even dáár zitten Gesprek weer even oppakken Houding spiegelen Humor/relativering Inzicht geven Corrigeren Vragen naar gisteren Boos worden Opvoeden Koelen, even lopen: beweging, laten merken dat je geluisterd hebt geeft vertrouwen, spiegelen: voel in je eigen lijf wat de ander voelt.

Waar kun je terecht voor hulp? Zorgen delen mag ALTIJD Vraagwijzer Servicepunt Thermiek Zorg-medewerkers Woonconsulent Buurtagent

Signalenkaart Dementie Voor in het laatje in de gang Om nog even door te lezen