Architectuurview op leerlinggegevens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Roadmap EduStandaard versie 0.7 oktober 2013 Mogelijk gemaakt door: Navigatie:
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Streefbeeld In- en uitschrijven / OSO
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
PO-VO conferentie 4 december 2013
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Digitaal inschrijven VO
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Informatievoorziening en VSV:
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Voorstel aanpassing beheerprocedures ivm. de Architectuurraad 10 oktober 2013 EduStandaard.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Edukoppeling certificering
Onderwijs Transparant
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Onderwijs Transparant
Visie informatievoorziening
Doorontwikkelen BRON MBO - Beleid Wiebe Buising, OCW Jelle Nauta, DUO
Beleidsinformatie Jeugd
Doorontwikkelen BRON MBO
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
POVO-procedure Regio MHR Door: Walter Bruins Onderwijs Transparant.
Privacy en beveiliging
Edukoppeling Transactiestandaard v1.2 Architectuurraad 18 juni 2015.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
Uitfaseren DOD-standaard. Toepassingen DOD-standaard 1.Uitwisseling naar een nieuwe LAS / LVS 2.Beschikbaarstellen gegevens tbv onderzoek 3.Levering aan.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Jaarplan Edustandaard 2016 Bureau Edustandaard Oktober
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Certificeringsschema
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Bevindingen Proefopstelling OSO op EK Overstap Service Onderwijs op Edukoppeling One small step for (a) man…
Werkgroep OSO 1 e bijeenkomst 24 juni 2015 Marjan Frijns, Arjan van Krimpen en Jos van der Arend.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Basispoort en de implementatie Nummervoorziening
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
ECK bij Noordhoff Uitgevers
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Presentatie Rode Bosbes
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Transcript van de presentatie:

Architectuurview op leerlinggegevens Discussie Architectuurraad 9 oktober 2014 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad

Doelstelling presentatie Beeld schetsen van de status van standaardisatie van leerlinggegevens Discussie creeren over de te volgen routes voor doorontwikkeling en implementatiestrategie Welke sturing (regie) wil de Architectuurraad hierop voeren ?

Aanleiding Discussie in de Standaardisatieraad van september ivm. implementatieplan voor UWLR (1.0? Of toch 2.0?) in het PO Het uitzoekwerk nav. EDEXML 2.0 door CITO (Geert, Arjan), ROVICT (Joost, Anton) en Bureau Edustandaard (Jos) SION / Domeinmodel Toetsen en examineren maakt duidelijk dat hier behoefte aan is DTDL (iECK) wil persoonsgegevens uitwisselen: welke variant te gebruiken?

Uitwisselingen van leerlinggegevens van/naar buiten de onderwijsinstelling DUO BRON E-portfolio Regionaal of Gemeente portaal NTA 2035 BRON Zorginstelling & begeleiding LAS / SIS LAS (latende instelling) OSO-overstap OSO-overstap LAS / SIS (volgende instelling) DTDL LAS=Leerling Administratie Systeem; SIS=Student Informatie Systeem Facet Directe toegang digit.lesmateriaal Facet o.a. DULT UWLR Educ.applicatie (Methode-site) LVS

Mate van verankering in het onderwijs Betrokken systemen (LAS, EA, DUO, Basispoort, etc etc) – verschilt per onderwijssector Al dan niet verplicht Mate van gebruik (implementatie vs. daadwerkelijk traffic) Moment in de lifecycle (begin, midden, eind) Is er alternatief

TripleA kernsystemen en hoofdprocessen waar leerlinggegevens worden uitgewisseld

Voorbeelden van verschillen in gelijksoortige gegevensvelden Schooljaar-definities zijn verschillend in verschillende processen Leerjaar vs. jaargroep ‘Februaristakers’ (bij de Doorstroommonitor) Stamgroep (CITO) vs. Basisgroep (DUO) Geslacht: {0,1,2} voor onbekend, vrouw, man vs. {male, female, unkown, other} Landencode: ISO of GBA landenlijst Codelijsten voor schooladvies (DUO / CITO; ook DSM) Zie overzicht Jos van der Arend

Wat is eigenlijk het probleem - ‘wat is de business case’

Wat is eigenlijk het probleem - ‘wat is de business case’ Trend: We willen steeds meer over leerlingen weten, in allerlei contexten We willen steeds meer over scholen weten, in allerlei contexten Informatie zit in steeds meer vormen in verschillende systemen Systemen worden voor steeds meer zaken aan elkaar gekoppeld ‘Doorlopende leerlijnen’: over opleidingen heen, over instellingen heen, etc Houden de mogelijkheden de wensen bij?

Wat is eigenlijk het probleem – wat is de business case LAS moet al die varianten ondersteunen; extra werk, foutgevoeligheid Interpretatieverschillen (peildata? Wat is de waarheid? Wat werd bedoeld?) Proces om te komen tot convergentie is zeer tijdrovend; bovendien zijn er maar enkelen bij betrokken, breed draagvlak is nog niet verkregen Ondermijnt het gebruik van standaarden Bemoeilijkt het combineren en hergebruik van data Belemmering voor onderwijs-op-maat (doorontwikkeling van leerlinggegevens) Welke versie kan DTDL gebruiken?

Structurele oplossing? Ontwikkelen van een domeinmodel voor leerlinggegevens (alle use cases meenemen) Met de belangrijkste spelers in dit domein (DUO, CvTE, Cito, LAS, uitgevers) Voorbeeld: domeinmodel toetsen & examineren Voorbeeld: modellering onderwijsinstelling KOI-tooling Op basis hiervan: masterplan ‘harmonisering leerlinggegevens’ Erkenning dat elke standaard eigen rythme heeft Heeft consequenties voor de roadmap van de diverse uitwisselingen Harmoniseren betekent niet ‘ allemaal zelfde semantiek’; laat juist ruimte voor varieteit, als er maar onderling relaties zijn gelegd

Korte termijn Transparant maken van overeenkomsten en verschillen tussen de standaarden Waar nodig: vertaalprogramma’s (parsen) Voordelen … Nadelen … Is hier behoefte aan gezamenlijke inspanning?

Naast ‘semantiek’ ook andere aspecten: Grote varieteit in de gebruikte communicatieprotocollen (‘enveloppes’) Privacy & security aspecten van uitwisseling leerlinggegevens

cert. schema identificatie authenticatie authenticatie identificatie bericht envelopheader identificatie governance (de/en)cryptie identificatie protocol identificatie envelop authenticatie UWLR EDEXML OSO OSO Gegevensset Edukoppeling Edukoppeling transactiestandaard Edukoppeling certificeringsschema Ambitie: privacy en security gegarandeerd door brede implementatie van een eenduidige standaard waarbij governance en beheer gewaarborgd is! Governance!

Structurele aanpak: privacy & security Privacy en beveiligingsconcerns inzichtelijk maken: WBP en EU privacy verordening koppelen aan hoofdprocessen Zeggenschappen koppelen aan deelprocessen BIV classificatie koppelen aan deelprocessen Advies 3: DE WBP en de EU verordening zijn algemene randvoorwaarden waar je in bepaalde gevallen rekening mee moet houden. Ergens mee “rekening houden” is lang niet concreet genoeg, en hoofdprocessen en wetten en verordeningen ook niet. Het is wel een handig algemene reminder dat er op detail niveau nog meer moet worden uitgezocht. Omdat de insteek hier “persoonsgegevens” is, moet je aannemen dat je er altijd rekening mee moet houden. Iets minder evident is om welke hoofdprocessen het allemaal gaat. Bij sommige processen spelen persoonsgegevens wel een rol, maar worden die niet (of nauwelijks en geanonimiseerd) doorgegeven/uitgewisseld. Toch is het goed om ook die processen in kaart te brengen omdat ervaring leert dat bepaalde processen die in eerste instantie binnen één gesloten systeem plaatsvinden, en waarbij dus niet wordt uitgewisseld, op een later moment in enkele losse systemen plaatsvindt, dus wel met uitwisseling. Ook kan je met de huidige technologie nauwelijks meer van een gesloten systeem spreken. Daarnaast is het een trend dat systemen, en dus de gegevens, in de cloud draaien. Daardoor zijn er ook privacy en beveiligingsconcerns voor gegevens die niet worden uitgewisseld. Op het niveau van deelprocessen kan je veel meer detail uitspraken doen over wie mag wat met de betreffende informatie (zeggenschappen) en de risicoprofiel van het deelproces (BIV classificatie). Door dit inzichtelijk te maken weet je dat je niet met een kanon op een mug schiet of dat de beveiligingsmaatregel ernstig tekort schiet. Vooral bij gegevensuitwisseling in ketens (met meer dan twee partijen) is het belangrijk om dit zo inzichtelijk mogelijk te maken. Hoe kijkt de AR hier tegenaan?