Direct involvement, representation and employee voice in UK multinationals in Europe Wood & Fenton-O’Creevy (2005) European Journal of Industrial Relations,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Proactief veiligheidsmanagement
VH naar … De Veiling van Morgen
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Facility management en inkoop
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
Determinants of underemployment of young adults: A multi-country study Ruiz-Quintanilla, S.A., & Claes, R. (1996). Industrial and Labor Relations Review,
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 3 IR met vakbonden.
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Business Marketing Management
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 5 IR zonder vakbonden.
Determinants of older and younger workers’ job satisfaction and organisational commitment in Belgium and Sweden Claes & van de Ven (2008). Ageing & Society,
Can organizing work? An inductive analysis of individual attitudes toward union membership Cregan, C. (2005) Industrial and Labor Relations Review 58(2),
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
1 Overzicht timing betreffende de herziening van de regelgeving in het kader van het hygiënepakket.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Oog voor het verschil Een op diversiteitgericht HRM-beleid dient het individu centraal te stellen. Paul breman, lobke smeels en maartje kleijn DIVERSITEIT.
Business Marketing Management
Laatste Scriptieseminarie
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Union Membership, the Psychological Contract (PC), and Organisational Commitment (OC) in Three Contrasting IR Contexts Claes, R., & Schalk, R. (manuscript.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Cross-cultural analysis of PDM Sagie, A., & Aycan, Z. (2003). Human Relations, 56(4),
Structuur gedetailleerde clusterbeschrijving Demografisch en economisch profiel Historische grondslagen wereldbeeld Religieuze grondslagen wereldbeeld.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Micro- and macro-level consequences of IJ in cross- cultural joint ventures Luo, Y. (2006). Human Relations, 59(8),
Psychologisch contract
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper.
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Evaluatieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Direct involvement, representation and employee voice in UK multinationals in Europe Wood & Fenton-O’Creevy (2005) European Journal of Industrial Relations, 11(1), 27-50

Structuur van het artikel Inleiding Theoretische achtergrond –Aard van wns participatie op org. Niveau –Niveau van wns participatie Methode Resultaten Conclusies

Inleiding Nieuwe IR stellen directe communicatie en gedeelde informatie centraal = HRM met high- commitment praktijken (p34, Table 1); Nieuwe IR zijn in USA en UK potentiële substituten instituten (overheid, vakbonden)  meer niet-vakbondsmethoden  defensief (belang collectieve onderhandelingen en overheid) of vakbonden naast andere instituten (zie ook EU) Individuele directe wns participatie mogelijk?

Aandacht variatie in 4 relaties Vakbonden, representatieve organen, directe participatie Globaal niveau wns participatie in organisatie vanuit combinatie van mechanismen Vakbonden en HRM Autonomie management in diversiteit van nationale institutionele settings (= ander artikel)

Aard wns participatie in organisatie Continuum van wns participatie: –Informeren --- consulteren --- samen beslissen Overeenkomst participatiekanalen: –Directe --- repres. org. --- vakbonden H1abc: link specifiek niveau en kanaal In Europa: multiple kanalen met ofwel –Dominant kanaal –2 types: = topic  kanalen of kanaal per topic

Niveau wns participatie in organisatie Participatie via vakbondskanaal  lager niveau particiaptie (minder topics) = H2 Indien management onafhankelijker van vakbonden (= vakbonden minder macht, zie IDE)  lager niveau particpatie ongeacht kanaal (minder topics) = H3 Enkel directe kanalen  lager niveau particpatie dan bij repres.org (al dan niet in combinatie met directe kanalen) = H4

Relatie vakbonden (repres.org) en high-commitment HRM H5 = enkel participatie via directe kanalen zal gerelateerd zijn aan hoger gebruik van high-commitment HRM praktijken

Sample 25 UK-based MNCs in 15 landen (response rate = 56%) Variatie in participatie-mechanismen 3 kanalen gebruiken Sector-onderhandelingen (= onafh.sterkte vakbond in organisatie.) Vragenlijsten en interviews (validatie) Toegang via senior management in UK  lokale wns (N max = 111)

Metingen 15 strategische en operationele topics: Table 5 3 kanalen: direct, repres.org, vakbonden Niveau wns participatie: 1(not formally), 2(info), 3 (consult), 4 (negotiation/joint decision) Management onafh van vakbond: 1-5 High-commitment practices  Table 1: –Formal appraisal & performance-related pay –Harmonized terms and conditions & single status –Quality circles & teamworking

Statistische analyse Variëteit van technieken voor hypothesen- toetsing en ter exploratie van aard wns participatie: –ANOVA met post-hoc vergelijkingen –MANOVA met post-hoc vergelijkingen –EFA (over  meetniveaus?) –Cluster-analyse (ward en k-means) –correlaties

H1: bepaalde kanalen zijn gerelateerd aan specifieke niveaus van participatie Exploreer Table 2 en besluit: –H1 niet bevestigd? –H1 partieel bevestigd? –H1 bevstigd? Vakbondskanaal voor kleine set van traditionele topics (bv. beloning) Repres.org. voor info variëteit aan topics Directe kanaal bijna uitsluitend voor info

Aard wns participatie: EFA niveau participatie per topic en via bepaald kanaal Table 3  3 factoren volgens kanalen Kanalen eerder dan topics verklaren variëteit in niveau participatie = eigenlijk “kanalen hangen meer samen dan topics” Varimax rotatie = onafhankelijkheid kanalen tov elkaar

Aard wns participatie: cluster-analyse van dominante combinaties van kanalen Methode (zie Note 2) is schoolvoorbeeld Vijf clusters: 2 pure en 3 hybride: Table 4 –Identificeer clusters –Bespreek frequentie van voorkomen –Bespreek belang vakbondskanaal

Aard wns participatie: correlationele analyse van kanaal- specifieke niveaus wns particiaptie vor elk topic in multiple-kanaal systemen EFA varimax  hybride clusters 4 en 5 Bespreek Table 5: –Geen significante correlaties –Positieve correlaties = reinforcement –Negatieve correlaties = substitutie

H2: vakbondskanaal is verbonden met wns participatie over minder topics Keer terug naar Table 2 en besluit: –H2 niet bevestigd? –H2 partieel bevestigd? –H2 bevestigd?

H3: Onafhankelijkheid van vakbond is verbonden met minder topics en lager niveau participatie Table 6 en besluit: –H3 niet bevestigd? –H3 partieel bevestigd? –H3 bevestigd? Wankele interpretaties: –Vakbond oefent druk uit? –Management passeert vakbond? –Management postief tov wns participatie?

H4: enkel directe participatie is verbonden met minder participatie (topics en niveau) dan representatieve participatie Table 7 en besluit: –H4 niet bevestigd? –H4 partieel bevestigd? –H4 bevestigd? Heeft dit te maken met onafh.van vakbond? (p44) Voor welke topics (manova en Table 8)?

H5: enkel gebruik maken van directe kanalen zal resulteren in meer gebruik van high- commitment HRM praktijken 3 anova’s (1 voor elke HR praktijk als DV) en met clusters als IV Enkel teamworking signficant, vooral in cluster 5 H5 werd niet bevestigd

Conclusies Samenvatting hypothesen-toetsing “oude” IR eerder dan directe participatie Repr.kanalen (incl. vakbonden)  wns participatie Mutual gains strategy (management & vakbonden) Beperkingen: –Klein sample –UK-based MNCs –UK-effect qua kanalen –Cross-sectional

Implicaties voor IR Zich richten op relaties tussen participatie- mechanismen IR is meer dan vakbonden! Rekening houden met (IR) historiek van organisatie IR en HRM integreren