POH GGZ: immigranten, vluchtelingen en expats INHolland Academy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Welkom bij Leefstijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Jongeren willen een eigen leven
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Levensvragen Over geluk…..
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Een lessenserie van drie lessen
Informatie vaardigheden
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Open de wereld themadag FODOK en JC
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Liefde en relaties.
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het perspectief van de oudere
Oriëntatie op het beroep
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Opgroeien in de stad les 3
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Wat gebeurde er in 1995 in Srebrenica?
Het belang van voorlezen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Workshop vluchtelingenkinderen en JGGZ
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Liefde en relaties.
Passend onderwijs.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Diversiteit en integratie
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De week van de vrijwilliger
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Consumenten-gedrag Het gezin
Liefde en relaties.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Eenzaamheid Truus de Witte 28 mei 2019, Heerenveen Welkom
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

POH GGZ: immigranten, vluchtelingen en expats INHolland Academy Drs. Jette van den Berg (schrijver en acteur) Dr. Carl H.D. Steinmetz (psycholoog en victimoloog)

Deel I: overdracht kennis en kunde Doelgroep immigranten, expats en vluchtelingen

Super Divers Etnisch Goederen, diensten en mensen Verschillende levensfasen VU (Professor Dr. Crul): Turken

American Psychological Association (APA) Stukken over immigranten, vluchtelingen en expats (2012) Immigranten zijn niet zielig, zij doen het veel beter dan de mensen die in het moederland verblijven (in 1 generatie van analfabete ouders naar het HBO/ Universiteit) In Nederland/ Europa vinden we dat immigranten wel zielig zijn. In vergelijking tot de autochtone bevolking doen zij het slechter (zie monitor GGD)

Rouwen om verlies moederland Mogelijke onderwerpen: Verlies familie contacten (website) Verlies platteland en/of bergen Verlies klimaat, fauna en fora (incl. geuren en licht) Verlies herkenbaarheid ‘gelijksoortige’ mensen Verlies manier van kleding Verlies manier van omgaan met elkaar (zakelijk en privé)

Aanpassen aan vaderland Stappen: Voorbereiden in moederland (taal en gewoonten) Thuisraken Vaderland: een programma van 3 maanden Doorpakken met taal en gewoonten (neemt enkele jaren in beslag) Lid worden van een homoethnische organisatie Kennismaken met de buren (hierbij is hulp nodig) Werken en naar school gaan (w.o. diploma’s certificeren) Om de 6 maanden evalueren: wat gaat goed en wat kan beter?

Acculturatie Definitie (Berry, 2005): Acculturation is the dual process of cultural and psychological change that takes place as a result of contact between two or more cultural groups and their individual member Uitkomsten: harmonie en effectiviteit of (raciale) conflicten en stress

Groepen om op te letten Kinderen onder de 12 jaar (Attachment nog niet afgerond) Ouderen > 50 jaar (geworteld in het moederland) Grote verschillen moeder- en vaderland Grote verschillen in huidskleur Van platteland, bergen naar grote stad Verschillen in normen & waarden (bijvoorbeeld, ouderen niet tegen spreken)

Wat als Immigratie/ expatriation mislukt Acculturatie stress Immigratie/ expatriation trauma Scheiding Ernstige opvoedproblemen (want ouders is opvoeden in drie culturen niet geleerd) Hoe komt dat? Niet cultuur sensitief Te laag opgeleid Partner geen baan Opvoeding kinderen loopt moeizaam Uitsluiting en discriminatie Blijven twijfelen tussen moeder –en vaderland

Opdracht in groepen van drie personen Benoem woordvoerder Te beantwoorden vragen: Wat valt je op? Zijn er verschillen tussen immigranten, expats, vluchtelingen en autochtone mensen? Zo nee, denk je dat dat klopt? Zo ja, wat precies? Wat voel je als je naar deze Youtube video’s kijkt? Waarom?

Deel II: Transculturele Intake

Transculturele Intake

Transculturele intake

Transculturele Intake Ziekteverhaal: Voorstellen Ziekteverhaal DSMIV TR: ASI, ASII en ASIII Hulpvraag en verwachting Biografie en immigratiegeschiedenis grootfamilie De biografie Immigratiegeschiedenis cliënt en grootfamilie Maatschappelijke positie

Klachten, stoornissen en behandeling Verschillen tussen immigranten, expats en vluchtelingen en Hollanders: Uitgaan van veerkracht en krachtbronnen Bejegening (niet afstandelijk, autoritatief, en vriend familie) Stresstaal (westers tegenover niet-westers) Koppeling met familie (genogram en collectivisme) en context (= homoethnische organisatie) Vertalen DSM in arbeid, onderwijs en inbedding in maatschappij Psychische klachten worden uitgelegd als lichamelijke klachten Alert op uitsluiting en discriminatie Minder praten en meer doen (voorbeeld Bijlmer Vliegramp, spin Anansi)

Oefenen met Transculturele intake: regie model Jette voert de intake uit bij Cemil Jette is als het ware het stuur. Je mag tips aan Jette geven. Jette voert die uit

Oefenen transculturele intake met Jette Iedereen komt aan de beurt Jette is zichzelf. Zij is de cliënt Voer de intake uit zoals die is voorgeschreven Per persoon stellen we vast wat goed ging en wat beter kan We voeren de hele intake uit tot aan het einde

Deel III: de grootfamilie aan zet

De Grootfamilie Kenmerken: Definitie 4 generatie familie verspreid over de wereld Onderlinge afhankelijkheid en verbondenheid Vrouwen verantwoordelijk voor het ‘sociale weefsel’ Vrouwen en ondersteuningsnetwerk bij belangrijke gebeurtenissen, zoals huwelijk, geboorte enz. Mannen zijn ‘broeders’ die zorgen voor brood op de plank Grootfamilie en sociale controle (naam van de familie) Positie van de vrouw Positie oudere vrouwen

Oefenen met grootfamilie Gebruik uit het boek het verhaal van Sahar: Korte uitleg Rollen verdelen: Sahar, leerkracht Mevrouw van Beek, moeder en vader Ibrahimi (Parwin en Ashraf), broer Samin, tante in Duitsland Palwasha, haar dochter Talmana, en oma Bibijan Oefenen met plannen en gesprekken

Deel IV: discriminatie en uitsluiting

Racisme dialogen Waarom is racisme bespreken zo ingewikkeld? Beschaafdheidsprotocol (niet praten over onaangename zaken) Academisch protocol (onderbouwen met cijfers) Kleurenblind (ras doet er niet aan toe) Witte mensen negeren en ontkennen de realiteit van ras en de nadelige consequenties daarvan voor gemarginaliseerde groepen. Witte mensen beseffen niet hoeveel macht zij hebben en dat wit vanzelfsprekend is (Ferguson) Gekleurde mensen worden bij gesprekken over ras en de microagressie zeer emotioneel omdat zij zich dan al hun ervaringen realiseren

Het grote racisme experiment http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1377899

Nabespreken Mogelijke vragen?: Wat ging er door je heen terwijl je aan het kijken was? Wat vond je opvallend? Kijk je nu anders naar discriminatie en uitsluiting?

Evalueren

Evalueren Enkele vragen: Wat ging goed? Wat kon beter? Tips