OH en OA verslag juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Adviesgroep Personenzorg
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Eindwerk zesde jaar.
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Eindwerk Vlas Stomaverpleegkundige 2004 Coudyser Tamara
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Integrale opdrachten STW
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Structuur secundair onderwijs
2de graad.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
AD in verzorging-voeding
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
LEERPLANTOELICHTING ORGANISATIEHULP ORGANISATIE-ASSISTENTIE
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Informatie zorgkundige
Workshop evalueren Dcp
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Praktijkervaring en reflectie
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Stage informatieavond
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Workshop Afspraken maken
Transcript van de presentatie:

OH en OA verslag juni 2014

Agenda 1 Opvolging vorig verslag 2 Aantal vragen 3 Welke keuze maakt elke school naar volgend schooljaar toe? Zowel voor OH als OA? Problemen in verband met stages?   4 Verder zouden we ook graag even stilstaan bij het methodisch werken, wil aub uw ‘systeem’ meebrengen? 5 Hoe werkt elke school met de AD2 en 3? 6 Criteria aan de onderliggende doelen? 7 Verdere afspraken

1 Opvolging vorig verslag 1 Stages kleinhuishouding: voorlopig beperken qua taken, vlg regelgeving zit koken er niet bij in de diensten voor gezinszorg… onderhandelingen met dienstensector zijn nog bezig … Dagstages kunnen handiger zijn … 2 Excel-doc staat op web DPB, servicedoc en leerlijnen op web verbond

1 Opvolging vorig verslag Vragen ivm stage: overleg met verbond Mogen lln stage lopen in OA in  een competentie die ze niet zien op school? Neen enkel als kennismakingsactiviteiten in kader van AD4! Mogen lln stage lopen in OA in competenties die ze in OH gezien hebben en niet meer opnieuw aangeboden krijgen in OA? Neen  Per gekozen competentie in OA is min 1 week stage op schooljaarbasis voldoende? Strikt genomen wel bv. als competentie al in bod kwam in OH (bv. logistiek). Voor een nieuwe competentie lijkt het niet haalbaar dat je op een week competentie kan bereiken. (vraag is of je überhaupt op een week nieuwe doelen kan evalueren? )

1 Opvolging vorig verslag Geïntegreerd werken = vereiste leerplan Samenhang binnen lessen: tss kennis en vaardigheden en attitudes binnen 1 doel tss onderliggende doelen binnen 1 leerplandoelstelling tss leerplandoelstellingen binnen 1 algemene doelstelling tss AD’s en C om te kunnen handelen vanuit totaalvisie Over de C’s heen in kader van AD 4! Bv via reflectie stage ervaringen, portfolio’s

2 Vraag Griet Dumont Hoeveel uur stagebegeleiding per leerjaar worden toegekend en in welke noemers en wat er van de stagebegeleiders precies verwacht wordt.  Antw SG coördinatoren Uren stagebegeleiding bedragen zeker minder dan 1 uur (eerder half uur?) per leerling op schooljaarbasis en zijn afhankelijk van verschillende factoren: al dan niet observeren op stage (in sommige scholen observeert men bij logistiek in ziekenhuizen en zorginstellingen), verre stageplaatsen, inrekenen van vergaderingen al dan niet … Meestal worden de uren in PV gepresteerd  

2 Vraag Griet Dumont Daarnaast ben ik ook eens benieuwd te vernemen hoe andere scholen de logistieke ondersteuning voor de praktijklessen organiseren. Vooreerst aantal uren, vanuit lesuren of ondersteunend personeel, beschikbare accommodatie, praktische werking en opvolging(aankopen, verdeling,ontvangst goederen,….), verantwoordelijkheden van de praktijkleraar, wie onderhoudt de praktijklokalen,… Antw SG coörd Onderhoud praktijklokalen gebeurt soms enkel door leerlingen, soms gedeeltelijk waarbij ramen, dampkap en dergelijke door onderhoudsploeg gedaan worden. Aankopen worden meestal door persoon met vrijstelling (TA of leraar)gedaan, meestal bij 1 centraal punt bv Colruyt, al dan niet met Colivery of Collect and go.  Kostprijs wordt meestal doorgerekend naar leerlingen toe (geheel of gedeeltelijk), richtprijs van 4 euro per les van 3 uur wordt soms gehanteerd (in de veronderstelling dat ll een maaltijd krijgt), overal worden de hoeveelheden per leerling verminderd (bv 75 gram vlees of vis per persoon)

2 Vraag Eveline Watteyne Kan er tijdens ons volgend overleg, vrijdagvoormiddag 13 juni, eventjes stilgestaan worden bij het kwaliteitshandboek, aub? AD1.1: hoe aanpakken? Bij studiebezoek bevragen, gestructureerde opdracht bieden aan lln…  zie www.zorg-en-gezondheid.be, beleid, kwaliteit, kwaliteitszorg in woonzorgcentra, kwaliteitshandboek …

2 Vraag Tina Vervaecke Voor de GIP van 7OA => Is het voldoende om een GIP op stage uit te voeren , of moet er ook in de lessen aan gewerkt worden? We zouden werken met een casus die de leerlingen grondig moeten uitwerken. (zie voorbeeld casus uit 6 verzorging)  Is iets gelijkaardigs voldoende? Uitwerken: op papier en effectieve opdrachten die dan ‘verbeterd’ worden nav ervaringen, reflecties en feedback? Casus = concrete opdracht? Bijsturing? Voorbereiding in lessen?

3 Planning volgend schooljaar OH en OA Keuze competenties en stages? ‘Vakken’? MMI Kortemark: C1, C2 en C5 Annuntiata Veurne: C1, C2 en C3 Leielandscholen Stella: C1, C2 en C5 Gits: C3 en C4 Viso Roeselare: C1 en C2 Meeste scholen richten seminarie of geïntegreerd werken (4 van de 5)in. Communicatie wordt apart ingericht in Roeselare, Gits en Kortemark.

4 Methodisch handelen Schema tweede graad verder aanpassen voor derde graad OH en OA, zie website

5 AD 2 en 3? Apart vademecum in scholen die communicatie apart inrichten Toepassen en evalueren in alle competenties indien niet, kan ll niet bewijzen dat ze de hele competentie verworven heeft …!

6 Tijdsbesteding In OH p 57/209 SD: 60% AD1, 2, 3 en 4 en C1 40% keuzemodule(s) p 78 SD: AD 2 en 3: 2 u/week In OA p 95 SD: AD1, 2, 3 en 4: 5 uur p 217 SD: AD 2: 2 uur (van voorgaande 5 uur) Dit gaat over verhoudingen, organiseren kan op verschillende wijze gebeuren!

7 Criteria in functie van evalueren Nieuw in leerplan: onderliggende doelen, is de lijst met opgestelde criteria nog conform het leerplan?

7 Verdere afspraken Volgende bijeenkomst op vrijdagnamiddag 28/11/2014