Vrijwaring en versterking van de koopkracht : Ruimte voor vrije loononderhandelingen  2 jaar bijkomende loonmatiging (loonblokkering?)  na 2 jaar eventueel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Commissie Bakker Een structureel tekort aan mensen Beroepsbevolking Aantal mensen dat werkt.
Sociaal Recht Deel 5.
17.3 t/m 17.5 Sociale zekerheid, herverdeling, sociale verzekeringen en sociale voorzieningen.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Productiefactor Arbeid
Federale regeringsonderhandelingen Voorakkoord over begroting - “structurele” hervormingen ACV-studiedienst Brussel, 28 november 2011.
Langer doorwerken en later met pensioen: is Nederland er klaar voor?
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Inleiding arbeidsmarkt
Langer doorwerken in Nederland
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
Inkomen les 19a Begrippen & 95 t/m Begrippen AKW Algemene Kinderbijslagwet: wet die regelt dat mensen met kinderen tot 18 jaar een uitkering krijgen.
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
Begrotingsconclaaf: KMO’s en zelfstandigen in het hart van de relance: Sabine Laruelle, Minister van Middenstand, KMO’s, Zelfstandigen en Landbouw 1.
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
Info-avond ABVV West_Vlaanderen
Federaal regeerakkoord
Federaal regeerakkoord. Het Federaal Regeerakkoord.
Regeerakkoord van 9 oktober 2014
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
1 jaar Bourgeois en Michel
1 jaar Bourgeois en Michel De werknemers en gezinnen betalen het gelag Grote bedrijven en miljonairs ontspringen de dans.
Een omvattende ‘tax shift’. 2 Van particulieren en overheid naar particulieren en ondernemingen Verdeling financiering over de pijlers Beschouwing: Tax.
Werk en kanker, re-integratie
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
Overleg Vlaams banenpact Comité Vlaams ABVV - 24/03/2015.
Kostprijs besparingen regeringsvorming Indexsprong. Brutoloon: 35,000€ of 2,916,6€ / maand Kost indexsprong: 700€ / jaar of 58,3€ / maand Over.
De gevolgen. De index is gered!!! Voorlopig dan !!
WGA Eigenrisicodragerschap. 2 Scope eigenrisico- dragerschap WGA 0-35% AO Categorieën WIA Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten Volledig en.
Ontwerpadvies Positie zelfstandig ondernemers. Inleiding  Adviesaanvraag: Het kabinet vraagt de raad advies over “de gevolgen van de toename van het.
HET NIEUWE BV-RECHT: WAT BETEKENT DAT VOOR U? 30 MEI 2016.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Het huidige mainstream-denken over economie, werk en werkloosheid - en de rol van de vakbeweging Mirjam de Rijk, publicist, auteur '51 Mythes over wat.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
Arbeidsmarkt.
Gesprek Pensioenen - Johan Klaps
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
PRESENTATIE DWSE EN AGO
PENSIOENAFBRAAK N-VA/MR uitgelegd
Sociaal statuut student-ondernemer
Aow en Pensioen in regeerakkoord
Informatieblad van BBTK Inbev Leuven
Pensioenhervorming regering-Michel
Ontstellende cijfers: de 9e armoedebarometer
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
ZOMERAKKOORD? zomerakkoord federale regering
een oude dag die moeilijk te financieren lijkt
ALGEMENE STAKINGSDAG 13 FEBRUARI 2019.
Armoede halveren is haalbaar en betaalbaar
Klik om verder te lezen.
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Transcript van de presentatie:

Vrijwaring en versterking van de koopkracht : Ruimte voor vrije loononderhandelingen  2 jaar bijkomende loonmatiging (loonblokkering?)  na 2 jaar eventueel verlenging  verstrenging loonnorm: scherper toezicht en verplichte correcties bij overschrijding  uitbreiding loonnorm naar overheidsbedrijven  dreiging met ingreep in ervaringsbarema’s (in strijd met recent advies Hoge Raad voor Werkgelegenheid)

Vrijwaring en versterking van de koopkracht : Volledige vrijwaring van de automatische indexering van lonen en uitkeringen  indexsprong van 2%  dreiging van een bijkomende ingreep in mechanisme automatische indexering  prijsverhogingen die niet in gezondheidsindex belanden: hogere accijnzen op diesel en tabak

Vrijwaring en versterking van de koopkracht : Inzet van het volledige budget voor de welvaartsvastheid van de vervangingsinkomens  vermindering van budget voor het werknemersluik met 16% (= 95 miljoen), d.w.z. er is niet meer, maar minder, voor de verhoging van de minima (althansvoor de minima in de sociale zekerheid van de werknemers)  welvaartsvastheid voor belangrijk deel ongedaan gemaakt door indexsprong met 2% op sociale uitkeringen  omzetting verhoging uitkeringen in lagere bedrijfsvoorheffing: wat voor de sociale uitkeringen zonder bedrijfsvoorheffing?

Zorg voor een sterke federale sociale zekerheid : Echte bescherming bij werkloosheid, ziekte/ongeval  indexsprong van 2% en minder welvaartsvastheid (zie hoger)  inschakelingsuitkeringen voor werkloze schoolverlaters verder ingeperkt: voor ongekwalificeerde schoolverlaters (voor hun 21) en voor wie instroomt na 25 jaar  verplicht werk aannemen buiten de straal van 60 km van huis  verplichte gemeenschapsdienst (dwangarbeid) voor langdurig werklozen en mensen met leefloon  7.1% minder uitkering voor wie tijdelijk werkloos wordt gesteld (65 in plaats van 70% van het loon)  verplicht reïntegratietraject binnen de 3 maand voor zieken  zware aanslag op deeltijdsen met inkomensgarantie-uitkering (IGU)

Zorg voor een sterke federale sociale zekerheid : Echte bescherming bij pensioen  wettelijke pensioenleeftijd naar 67 jaar in 2030 en nadien verdere verhoging door koppeling aan o.m. levensverwachting  indexsprong van 2%  minder geld voor welvaartsvastheid pensioenen (95 miljoen budget minder)  minder gelijkstelling bij werkloosheid en en geen gelijkstelling meer voor niet- gemotiveerd tijdkrediet verdere afbouw afgeleide rechten: overlevingspensioen, echtscheidingspensioen, gezinspensioen  afschaffing pensioenbonus  bijkomende ingrepen voor ambtenarenpensioenen  Rendement berekend op reële rentevoet + aanpassing fiscaliteit op kapitaal (?)

Zorg voor een sterke federale sociale zekerheid : Voldoende middelen voor de gezondheidszorg  groeinorm van 3 naar 1,5%, boven index  geen budget voor verbeteringen voor personeel  irrealistisch te denken dat dit kan zonder te raken aan personeel en patiënten

Zorg voor een sterke federale sociale zekerheid : Sluitende financiering van de sociale zekerheid (verlenging evenwichtsdotatie)  verlenging evenwichtsdotatie (vooralsnog)  echter evaluatie aangekondigd  en aangekondigde besparingen voor een bedrag van 5,6 miljard !

Zorg voor een sterke federale sociale zekerheid : Hogere minimumuitkeringen, boven de Europese armoedenorm  indexsprong van 2%  minder budget voor welvaartsvastheid (16% minder = 95 miljoen euro voor de werknemers)  en kennelijk ook geen extra-budgetten naast welvaartsvastheid, tenzij voor sociaal statuut zelfstandigen

Zorg voor een sterke federale sociale zekerheid : Vrijwaring van de mogelijkheden voor vervroegde uittreding  SWT (ex-brugpensioen) schuift op met 2 à 4 jaar: naar 62 jaar in algemeen stelsel en naar 60 jaar in afwijkende stelsels  vervroegd pensioen in regel naar 63 jaar en loopbaanvoorwaarden + 2 jaar  landingsbanen pas 5 jaar later (van 55 naar 60 jaar) of 10 jaar (voor uitzonderingen van50 jaar naar 60 jaar)

Investeren in duurzame relance en werkgelegenheid : een echt investerings- en infrastructuurbeleid met als prioriteit de openbare infrastructuur  nauwelijks een spoor van te zien  integendeel besparingen alom op personeel, werkingsmiddelen en investeringen (zie o.m. 2,1 miljard bij NMBS)  vooral veel aanzetten tot verdere privatisering

Investeren in duurzame relance en werkgelegenheid : Strijd tegen de jeugdwerkloosheid, inz. sluitende jobgarantie voor de langdurig werklozen die hun uitkering dreigen te verliezen (geen gedwongen tewerkstelling en geen uitsluitingsbeleid)  behoud beperking in duur (3 jaar of 5 jaar) van de inschakelingsuitkeringen  verdere inperking van recht op inschakelingsuitkeringen  geen sluitende jobgarantie voor wie zijn uitkering dreigt te verliezen  langer werken van ouderen: leidt op een dynamische arbeidsmarkt niet automatisch tot hogere jeugdwerkloosheid, maar wel op een weinig dynamische arbeidsmarkt (cf. Steunpunt WSE)

Investeren in duurzame relance en werkgelegenheid : Meer kwaliteitsvolle jobs in privé- en publieke sector  daling koopkracht en deflatoire spiraal die daarop dreigt te volgen, knijpt groei en werkgelegenheid dood  zware afbouw van de werkgelegenheid bij de overheid  verslechterde kwaliteit van de jobs: meer arbeidstijdsflexibiliteit, meer overuren, meer deeltijdarbeid, minder koopkracht

Investeren in duurzame relance en werkgelegenheid : Een budgettair traject dat de groei en werkgelegenheid niet doodknijpt  11 à 12 miljard nieuwe inspanningen, waarvan 72% nieuwe besparingen  een belangrijk deel van de middelen (meer dan 3,5 miljard) verspild in lineaire verminderingen van de arbeidskosten, zonder enige jobgarantie  sanering wordt bovendien gezocht in maatregelen die meest schadelijk zijn voor de werkgelegenheid

Investeren in duurzame relance en werkgelegenheid : Een opgevoerde strijd tegen sociale dumping  nauwelijks enig nieuw initiatief  in het beste geval: uitbreiding van hoofdelijke aansprakelijkheid (eventueel) naar andere sectoren  integendeel verdere aantasting van de controle-capaciteit door afbouw van de collectieve diensten  nadruk op kleine fraude bij gerechtigden op sociale uitkeringen i.p.v. grote fraude vanuit bedrijven.

Meer fiscale rechtvaardigheid : Garantie op transparante kennis en inzage van de verschillende inkomstenbronnen  het is zoeken naar concrete stappen in dit verband

Meer fiscale rechtvaardigheid : Evenwichtig verdeelde bijdragen van inkomens uit arbeid en inkomens uit vermogen  geen meerwaardebelasting  uitholling, voor KMO’s, van de extra-belasting op liquidatieboni bij vereffening van hun vennootschap  geen belasting op reële huurinkomsten  wel afsluiting van een fiscaal pact met ondernemers

Meer fiscale rechtvaardigheid : Bijzondere inspanning van de grote vermogens  geen belasting op grote vermogens  zelfs geen betere belasting van inkomens uit vermogen (zie hoger)

Meer fiscale rechtvaardigheid : Alle voordelen die aan bedrijven worden toegekend, moeten afhankelijk zijn van de creatie van nieuwe banen  op dit vlak geen enkele vooruitgang.