Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Directeur Inspectie Ontwikkelingssamenwerking & Beleidsevaluatie (IOB)
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Overheid en particulier initiatief:
Corporate Portfolio Management
STRATEGISCHE PLANNING
Moeders Informeren Moeders
Ouders en Kinderen Centraal
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Maatschappelijk Aanbesteden
Cocreatie in de opsporing
MFS II Subsidie aanvraag ICCO Alliantie
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Taakinvulling door de rekenkamer
Samenwerken in burgerschap
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
WerkScan Zoektocht naar de optimale infrastructuur: mix van vangnet en springplank.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Ondernemen(d) in het onderwijs
De evaluatie van een project
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Landelijk Kwaliteitsprogramma Beter voorkomen Maatschappelijke Verantwoording indicatoren JGZ GGD Nederland 8 september 2008.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Business Process Management
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Een vergadering organiseren
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Vergadering Personeelsdienst
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
Human Resources Accounting
Transcript van de presentatie:

Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1

Outline  1. Achtergrond van de gids  2. Wat is impact?  3. Waarom impact meten?  4. Het proces van impact meten :  Impact van wat?  Impact waarop?  Hoe impact meten?  Gebruik resultaten?  5. Een aantal impact mythes  6. Discussie 2

Achtergrond van de gids  Steeds meer organisaties bezig met impact meten  Steeds meer vraag naar impact meten  Binnen ECSP ook steeds meer ervaring  Verschillende organisaties  Verschillende doelen en doelgroepen  Verschillende methoden (kwalitatief – RCT)  Stappen in het impact meet proces blijken min of meer generiek  Compilatie van kennis en ervaring 3

Wat is impact?

 Strategy [A] Input  Money  Material  Knowledge …… [B] Activities  Training  Basic needs ……  Building schools [E] Impact  Developmen t index  Progress out of poverty index  Well-being index …… [D] Outcome  Enrolment rates  Hours in school  Books read …… [C] Output ……  Teachers  trained  Books available  Schools built [0] Mission  Universal Education  Poverty reduction Internal External Wat is impact?

Waarom impact meten? 1.Verantwoording afleggen: 1.Upwards  naar donatoren/funders 2.Downwards  naar doelgroep 3.Intern 2.Besluitvorming & strategie 3.Legitimiteit 4. De lerende organisatie 6

Het proces van impact meten Leren 1. Impact van wat? 2. Impact waarop? 3. Hoe meten? 4. Gebruik resultaten

1. Impact van wat?  Dat is afhankelijk van:  strategie (wat, wie, waar en hoe)  Verbetervraag (strategisch, tactisch of operationeel) De goede dingen doen Effectiviteit: waarde propositie (wat wil je bereiken?) veranderingstheorie (hoe kun je dat bereiken?) De dingen goed doen Efficiency: welke activiteit, op welke manier, wanneer 8

1. Impact van wat? Veranderingstheorie Complex Institutionele resultaten  Verandering in maatschappelijke normen en beleid (over rechten en vrijheden, goed bestuur en efficiënte markten) Meet output en invloed (intermediaire outcomes) Systeem resultaten  Economische ontwikkeling, landelijke ontwikkeling, beheer natuurlijke hulpbronnen, ontwikkeling samenwerking Meet outcomes en impact Eenvoudig Niche resultaten  O.a. basisvoorzieningen en noodhulp, voedselbanken, crisis centra’s Meet input, activiteiten en outputs Geïntegreerde resultaten  Dienstverlening (in gezondheid, onderwijs, werk), inentings campagnes, complexe hulpdiensten Meet outputs, outcomes en soms impacts GerichtComplex Operationele strategie Ebrahim & Rangan, 2010

 Strategy Operationele vraag Project efficiency Tactische vraag Project performance Strategische vraag Mission-related performance Effectiveness [A] Input  Money  Material  Knowledge …… [B] Activities  Training  Basic needs ……  Building schools [E] Impact  Developmen t index  Progress out of poverty index  Well-being index …… [D] Outcome  Enrolment rates  Hours in school  Books read …… [C] Output ……  Teachers  trained  Books available  Schools built [0] Mission  Universal Education  Poverty reduction Internal External Efficiency

2. Impact waarop?  Mijn impact:  1. Wat zijn belangrijke impact thema’s Intern extern  2. Prioriteiten stellen  3. Van thema naar indicator  4. Implicaties voor benodigde data 11

3. Hoe impact meten?  Welke data heb je nodig?  Als je besluit outcome of impact te meten: 1.Is er impact (direct, indirect, positief, negatief, bedoeld, onbedoeld)? 2.Causaliteit en attributie? 12

3. Hoe impact meten? a. Reconstructie met data en statistieken b.Voorspellend -O.b.v. ervaring, expert knowledge of literatuur c.Evaluatie - Perceptiestudie d.Voor en Na-meting e.Controle groep f.Controle groep met random toewijzing (RCT)

3. Hoe impact meten? Eenzaamheid Voor (T0-meting) (N=200) Na (T1-meting) (N=200) Deelnemers (wel activiteit) Benchmark (what would have happened anyways) = Controlegroep Impact+ 50 Alternatief (ander (type) activiteit Resultaat-25 met huidige activiteit  Tabel X: Voorbeeld van resultaten van een gerandomiseerde evaluatie

4. Gebruik resultaten?  Let op: Meten is een middel om inzicht te krijgen en geen doel op zich!  Gaan voor de grootste impact?  Accepteren lage of LT impact?  Opstellen mix?  Het meetproces levert al veel informatie op.

Een aantal impact mythes  Impact evaluaties…..:  Zijn duur!  Kosten veel tijd  Leveren vaak teleurstellende resultaten  Kunnen alleen kwantitatieve effecten meten (nummers & cijfers)  Zijn er om donateurs tevreden te stellen  Kunnen vele projecten, zoals lobby, niet meten.

Discussie