“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Evidence-based leerpotenties in praktijk
De (on)gezonde leerling?
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Het Noorse schoolsysteem
Gedragsproblemen
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welbevinden bij kinderen met CI
De Syntheseklas 50% besparing 100% succes integratie van leerlingen met cluster 4- indicatie in het reguliere onderwijs.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
De grote sprong! VO PO.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Jong geleerd, fout gedaan?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Kinderen van depressieve moeders
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dove en slechthorende kinderen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren Een onderzoek door M. Kleinjan en R. C. M. E. Engels.
Indicatoren van ontwikkeling bij adolescenten
Passend onderwijs in getallen
Het Aspergersyndroom.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Het begint bij het jonge kind
Dossier Empowerment.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Taalkundige feiten en hypothesen
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Info-avond september 2017.
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Doubleren.
Doubleren.
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken” Hoogbegaafdheid “Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”

Geschreven door: Prof. Dr. Ton Mooij

Gepubliceerd in het vaktijdschrift “kind en adolescent”

Problemen die gepaard gaan met hoogbegaafdheid Aanwijzingen voor problemen i.v.m. hoogbegaafdheid vooral KWALITATIEF van aard. Nu: KWANTITATIEF LONGITUDINAAL ONDERZOEK resultaten

Erfelijke aanleg bepalend voor intelligentieontwikkeling: Uit onderzoek blijkt dat pedagogisch-didactische beïnvloeding meer effect heeft naarmate een kind jonger is . Erfelijke aanleg bepalend voor intelligentieontwikkeling: vijfjarig kind: ongeveer 30% zevenjarige: 40% twaalfjarige: 60 % volwassenen meer dan 80 %  op zeer jonge leeftijd kan er via opvoedings-en leersituaties thuis en op school nog relatief veel invloed worden uitgeoefend op de ontwikkeling van een kind.

Bovendien is het belangrijk te begrijpen dat er in het reguliere onderwijs, vanaf het begin van het basisonderwijs, nog weinig tot geen rekening wordt gehouden met de mogelijke interesses, niveaus van vaardigheden en vorderingen daarin van hoogbegaafden

Resultaten: hoogbegaafde leerlingen Eerste grootschalig onderzoek: "Beperkende" kenmerken in schoolsituatie 1ste jaren van het basisonderwijs soms negatieve sociaal-emotionele en cognitieve invloeden

In een tweede kleinschalig onderzoek: In het basisonderwijs en bij overgang van basis- naar voortgezet onderwijs: Positieve effecten ervaren vanuit “thuissituatie” Negatieve effecten ondervinden door de speciaal ontworpen leerarrangementen-”plusklassen”

Discussie De twee onderzoeken verhelderen dat mogelijke problemen van een leerling in verband met hoogbegaafdheid vooral in de eerste periode van het primair onderwijs kunnen ontstaan en zich dan verder kunnen ontwikkelen, in nauwe samenhang met bepaalde kenmerken van de schoolsituatie.

Besluit De empirische onderzoeksresultaten bevestigen het feit dat vooral de interactie tussen kenmerken van kinderen en hun omgeving van groot belang zijn voor de ontwikkeling van kinderen van jongs af aan. Dit kan de mogelijke problemen van hoogbegaafde kinderen die al opkruipen in het begin van het basisonderwijs verklaren.

 aanbeveling om het onderwijs sistemathisch te verbeteren om zo de problemen die met hoogbegaafdheid gaan in de eerste plaats zoveel mogelijk te vermijden en bij het voorkomen ervan deze zo goed mogelijk te verhelpen.