Academische vorming: noodzaak of luxe? Dr. Maarten J. Verkerk juni 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Life in the universe.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Thema najaar Face t0 face - 2 Hebr. 12: Want gij zijt niet genaderd tot een tastbaar en brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
De beroemdste persoon die er is …
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
1. Jezus laat zijn wonden zien
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Listige minnaars in de liefde
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Hoe kun je Geloven? 1.
Verbonden.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Beste verkochte boek aller tijden?
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Harry Potter en de schepping
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Verwondering in de natuur
Pasen & Pinksteren op één dag!
= spelen met vuur in een cultuur van eer
Echt of nep?.
Godsdienst.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Woord van Leven Oktober 2012 “Als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.” Lucas 5,5.
Piltdown-mens Java-mens Australopithecus Neanderthaler Cro-Magnon
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Job 38 :1 – 4 1 En de HEER antwoordde Job vanuit een storm. Hij zei: 2 Wie is het die mijn besluit bedekt onder woorden vol onverstand? 3.
Als je de dood niet kent...
In deze presentatie staan beide.
ANW - inductie & deductie
God Vertrouwen is Jezus kennen
Godsdienst.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Liturgie 18 U hebt niet, zoals het volk destijds, voor een laaiend en allesverzengend vuur gestaan, of in dreigende duisternis en woeste wind, 19 noch.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Woord van Leven Juli 2014.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Spreuken: De nederige wijze.
Uitleg persoonsvorm (pv)
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De doop in de Heilige Geest
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Mat 4:17 ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ Mat 4:17.
Brief aan de Galaten -8- Paulus en de anderen. Damascus – (na roeping) Arabië - tijd onbekend Damascus – 3 jaar Jeruzalem - 15 dagen Syrië en Cilicië.
SCHEPPING EN VERWONDERING. De Bijbel begint met te vertellen wie God is en wat de verhouding tussen de schepping en Hem is. Hij is de Schepper die Zijn.
Vanuit de storm….
De toekomst van God volgens de filosofen
Huwelijksformulier Beamteam aanwijzingen: GK2017
Smart grids Een filosofische verkenning naar de elektrische infrastructuur van de duurzame samenleving Dr. Maarten J. Verkerk.
Transcript van de presentatie:

Academische vorming: noodzaak of luxe? Dr. Maarten J. Verkerk juni 2008

Wat is academische vorming? Kern: maatschappelijke verantwoordelijkheid van de ingenieur (HBO, universitair) Anders gezegd: maatschappelijke verantwoordelijkheid van de christeningenieur (HBO, universitair)

Wat is academische vorming? begrijpt de relevante ontwikkelingen in zijn eigen vakgebied; begrijpt de relevante ontwikkelingen in de interactie van zijn eigen vakgebied met de maatschappij kan de maatschappelijke consequenties (economisch, sociaal, cultureel) van nieuwe ontwikkelingen in zijn vakgebied analyseren kan de consequenties van technisch en wetenschappelijk denken en handelen op milieu en duurzame ontwikkeling analyseren kan de ethische en normatieve aspecten van het technisch en wetenschappelijk denken en handelen analyseren heeft oog voor de verschillende rollen van professionals in de samenleving Bron: TUE

Actuele thema's Bijvoorbeeld: Geloof in de publieke ruimte Duurzaamheid Selectie van embryo's Schepping, Intelligent Design of evolutie enzovoort Ingenieurs en academici spelen een belangrijke rol in dit soort debatten!

Richard Dawkins God als misvatting: ‘Als kind hoorde ik ooit een geest: een mompelende mannenstem die leek te bidden of iets voor te dragen. Ik kon haast - maar niet helemaal - de woorden horen en die leken een ernstig, plechtig timbre te hebben. Ik had verhalen gehoord over priesterkelders in oude huizen en was dan ook een beetje bang. Naarmate ik dichter bij kwam klonk het luider, en toen opeens “kantelde” het geluid in mijn hoofd. Ik was de bron dicht genoeg genaderd om te onderscheiden wat het in werkelijkheid was: de wind waaide met vlagen door het sleutelgat, en creëerde zo geluiden die de simulatiesoftware in mijn hersenen had gebruikt voor het construeren van de gedragen stem van een man. Was ik als kind beïnvloedbaar geweest, dan had het best gekund dat ik niet alleen een stem onverstaanbaar had horen praten, maar zelfs woorden en hele zinnen zou hebben gehoord. En was ik niet alleen een beïnvloedbaar kind geweest, maar ook nog een godsdienstig opgevoed kind, dan vraag ik me af wat de wind voor woorden zou hebben gesproken’

Analyse ontvankelijkheid van het kind bovennatuurlijke interpretatie zoektocht naar een verklaring een natuurlijke oplossing Patroon: religie = subjectief = geen kennis wetenschap = objectief = kennis

Stuart Burgess Ontwikkeling of ontwerp: ‘Het verbazingwekkende ontwerp van vogels onthult Gods eigenschappen van oneindige kracht en wijsheid. In het Oude Testament, in het boek Job, herinnert God Job aan zijn menselijke beperkingen door het stellen van een retorische vraag: “Is het door uw inzicht dat de valk vliegt?” (Job 39:29). De wijsheid die nodig is om een levende vogel te ontwerpen en te maken, stijgt ver uit boven de menselijke mogelijkheden. Wetenschappers kunnen niet volledig begrijpen hoe vogels functioneren, laat staan dat zij een levende vogel kunnen scheppen.’

Analyse verwondering over natuur geen natuurlijke verklaring mogelijk bovennatuurlijke interpretatie nodig bewijs voor het bestaan van God bevesting door Patroon: we kunnen het niet begrijpen en daarom moet er een God zijn

Francis S. Collins ‘De wetenschap is de enige betrouwbare manier om de natuurlijke wereld te begrijpen … Maar de wetenschap is niet bij machte om vragen te beantwoorden als “Waarom is het heelal ontstaan?”, “Wat is de zin van het menselijke bestaan?” of “Wat gebeurt er met ons als we doodgaan?’ ‘Als mechanisme kan en moet de evolutie waar zijn. Maar het zegt niets over de aard van degene die dit mechanisme geschapen heeft. Voor wie in God geloven, zijn er nu redenen voor groter ontzag, niet voor minder’

Analyse respect voor wetenschap beperkingen van de wetenschap: kunnen de meta- vragen niet beantwoorden concludeert tot theïstische evolutie Patroon: respect voor de wetenschap respect voor de Bijbel

Evaluatie (1) Onderscheid maken tussen: religie en levensbeschouwing wetenschap filosofie (a)deze gebieden van elkaar onderscheiden (b)deze gebieden kun je niet scheiden: zijn van elkaar afhankelijk en beïnvloeden elkaar op allerlei manieren

Evaluatie (2) Dooyeweerd: wetenschap en filosofie hebben een religieuze wortel (= voorwetenschappelijke uitgangspunten) Wolterstorff: religie speelt grote rol in de ontwikkeling en keuze van theorieën

Evaluatie (3) Nederlandse Geloofsbelijdenis: idee van de twee boeken waardoor we God kunnen leren kennen boek van de natuur boek van de bijbel Gevaar: twee boeken 'door elkaar husselen'

Evaluatie (4) Wetenschapsfilosofie: relatie tussen feiten en theorie is complex en problematisch je kunt nooit bewijzen dat een theorie waar is in wetenschap spelen niet-rationele processen een grote rol

Evaluatie (5) Verhouding tussen wetenschap en geloof: conflict onafhankelijkheid dialoog integratie

‘Zullen we de wetenschap de rug toekeren omdat deze als een bedreiging van God wordt ervaren, en daarmee elke belofte van een groter inzicht in de natuur opgeven, met de mogelijkheid om dit inzicht toe te passen voor de verlichting van lijden en voor het welzijn van de mensheid? Of zullen we het geloof de rug toedraaien met de conclusie dat de wetenschap het spirituele leven overbodig heeft gemaakt en dat traditionele godsdienstige symbolen nu vervangen kunnen worden door afbeeldingen van de dubbele helix op onze altaren? Elk van deze beide keuzes is levensgevaarlijk. Beide doen afbreuk aan de zielenadel van de mensheid. Beide hebben een vernietigende uitwerking op onze toekomst. En beide zijn onnodig. De God van de Bijbel is ook de God van het genoom. Hij kan vereerd worden in de kathedraal of in het laboratorium’

Conclusie (1)Academische vorming noodzakelijk voor elke ingenieur (HBO, academisch) (2)Actuele debatten vragen om een stellingname (3)relatie tussen geloof en wetenschap in geding (4)christelijke wijsbegeerte: leert je om vragen te stellen en richtingen te zoeken waar je antwoorden kunt vinden