Agenda Welkomstwoord en inleiding – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Leren in een online wereld (part 1)
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Workshop creatief brainstormen
Risico’s en gevaren van techniek
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Public design – Concept 1
Levensvragen Over geluk…..
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Een startersgids voor innovatie
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector
De informatie gestuurde haven
Het innovatiemodel van IMEC
Gezichtherkenning in de praktijk Jurgen den Hartog Mogelijkheden en randvoorwaarden Colloquium Intelligente Camera’s 7 juni 2012.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Make a choice, the right choice
H7: Productmanagement.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Logistiek management: begrippen en principes
Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Samen werken aan een gezonde regio!
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Wat willen we vandaag doen?
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Slot 4Hc.
Burgerinitiatieven.
Visie op Duurzaamheid  .
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
Verschillende rollen en stijlen
Kan een werelddeel krimpen?
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Checklist for Savings & Added Value
Transcript van de presentatie:

Agenda Welkomstwoord en inleiding – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

Alles van waarde... Cargobox 11 october 2010 Prof Dr Hugo B Roos (em.) KMA/UVA/EUR

Onderwerpen Inleiding Het maatschappelijk belang van de ‘waardeketen’ Gedachten over de markt voor de cargobox- keten Uitleiding

Inleiding Van haver tot gort… De eigenaren van goederen hebben een belangrijk motief voor het kiezen van luchtvracht! –Marktintroductie –presentatie op beurzen –herstellen van fouten in de vraagschatting van nieuwe en bestaande producten

Risicoprofielen Risico van luchtvrachtdiensten kan verbeterd! Luchthavens zijn kwetsbare schakels Op behandeling van claims zit niemand te wachten

Maatschappelijk belang Luchtvrachtdienstverlening bevat ook een toenemend risico voor overheden! De informatiestromen die goederenzendingen begeleiden vormen dat evenzeer! Het is een belang van Nederland innovatief te zijn in en rond luchtvrachtketens omdat het land een verantwoordelijkheid heeft als draaischijf in wereldwijde logistieke ketens.

Maatschappelijke inbedding Innovaties komen voort uit: –het stellen van kritische vragen bij de huidige logistieke praktijk –het op de juiste wijze interpreteren van de eigen dynamiek van marktomstandigheden in de luchtvrachtketen De Syntens-organisatie blijkt ook nu weer van onschatbare waarde!

Gedachten over de Cargobox- keten Van ‘airport to airport’ naar ‘shelf to shelf’! Logistieke dienstverleners zullen de totaal- oplossing aanbieden –‘shelf to airport’ –‘airport to airport’ –‘airport to shelf’ Integrators zijn daarmee van nature bekend Backoffice beheersing is belangrijk vraagstuk!

Uitleiding Wat is een ‘natuurlijk’ ontwikkelingspad van de Cargobox? Welke innovaties kunnen nu volgen? –‘Airport control tower’ –beheersing van de mogelijkheid tot consolidaties in één box Welke schaaleconomieën zal de ‘markt’ nog wensen?

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

.....SECURITY..... Verladers, vervoerders en afhandelaars, U hebt natuurlijk geen last van criminaliteit in uw processen...!! Deze presentatie is voor alle anderen met meer zin voor realiteit...

Ontwikkeling criminaliteit sinds 2000 Beveiligen van stationaire situaties (loods, luchthaven) leidt tot 1) reductie van criminaliteit: -> kleinere incidenten -> minder schade ($$) Maar ook tot 2) verplaatsing van criminaliteit naar ‘buiten’, in de keten -> minder incidenten -> grotere schades ($$) Per jaar in Europa 5 – 8 miljard euro schade in transport (all modes)

Criminaliteit in de keten Opportunity crime: - Meestal kleine incidenten - Impact voor verlader - te late of geen levering - risico van omzet- en marktverlies door onbetrouwbaarheid van leveren - Impact voor vervoerder - veel energie in kleine incidenten - risico van klantverlies

Criminaliteit in de keten Organised crime: - Meestal grote incidenten - Impact voor verlader - opnieuw produceren grotere batches - afnemer relatie onder druk - betrouwbaarheid traffic lane en suppliers in het geding - Impact voor vervoerder - risico van klantverlies - risico van naamschade

Waar zitten de risico’s in de keten? Opportunity crime: - van verlader tot ontvanger maar vooral - bij opbouwen/afbreken pallets/skids - bij mode changes (mn air/road) Directe risico’s: - > diefstal enkele pallet/doos/inhoud doos Modus operandi: -> opensnijden pallet/doos

Waar zitten de risico’s in de keten? Organised crime: - van verlader tot ontvanger maar vooral - bij mode changes (mn air/sea -> road) - bij vervoer in de openbare ruimte Directe risico’s: - > diefstal van enkele pallets tot hele lading Modus operandi: - -> inbraak en overval - -> deceptie

Cargobox en risk reduction Opportunity crime: (MO: opensnijden pallet/doos) - box niet te openen zonder alarm - box niet te penetreren/kraken zonder alarm - alarmen lokaal en naar Cargosyst! - pro-aktief security management zonder verlies van kostbare tijd.

Cargobox en risk reduction Organised crime: (MO: inbraak/overval en deceptie) - alarm bij ongeautoriseerd openen - box blijft traceerbaar na diefstal (niet tot nauwelijks last van ‘farraday’) - jamming notification - geofencing - snelle opvolging van incidenten tot op de plek waar de box naartoe is getransporteerd

Cargobox en risk reduction Uw security voordelen op een rij: aktieve beveiliging tegen opportunity crime (in-house en ‘buiten’) passieve (tracing) beveiliging tegen organised crime (na diefstal en overval) sterke reductie schadelast ($$): 50 tot 70% op directe schade (claims) is realistisch!! sterke verbetering leverbetrouwbaarheid voor verlader en vervoerder sterke bijdrage aan strategie van verlader en vervoerder (USP) daarmee versterking van positie in de keten en de markt voor beiden!!

Cargobox in wijder security perspectief Bijdrage aan veiligheid van/in de hele keten Security ‘more manageable’ tegen lagere kosten Verlader minder afhankelijk van vervoerder bij preventie en management van incidenten Early adopters verwerven ‘security competitive edge’ naast alle andere voordelen Maar ja, als u toch geen criminaliteit hebt....

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

Innovatie: kleine stapjes of Big Bang? Hans Heerkens Universiteit Twente

Waarom sta ik hier? Expert in luchtvracht? Woon toevallig in de buurt? Had niets anders te doen? Wil u graag iets belangrijks meedelen? Antwoord volgt over een kwartier

Creativiteit: fijn vaag Meestal associatie en combinatie Iedereen is een beetje creatief –Concreet –Kleine stapjes –Lang nadenken en goed luisteren Je kunt het leren Clausewitz: kwantiteit heeft zijn eigen kwaliteit Komt onverwacht En zelden op het goede moment

Cargobox Combinatie van innovaties in materiaal, slot, software, netwerktoepassing, klantenbinding Veel veranderingen –Globalisering –Internetwinkels –Point-to-pointverbindingen –Nadruk op integrale oplossingen op maat –Beladingsgraad steeds belangrijker

–Nadruk op transparantie (just in time) en veiligheid –Nadruk op groen –Welvaartstijging in Azië en Afrika; ook armen kopen soms via Internet –Minder barrières voor kleinere spelers Serendipiteit; het onverwachte opmerken Het juiste moment kiezen –Wetenschapper kan dit alleen achteraf voorspellen

En de juiste marktnis –Cargoshell opvouwbare zeecontainer –Gewicht 1800 kg, 400 kg lichter dan huidige containers. Cargobox: 35 kg –Opvouwbaar voor opslag –Minder ICT, minder nadruk op veiligheid

Combinatie geeft concurrentievoordeel Netwerk en infrastructuur technisch gezien wel te imiteren, maar commercieel....? First mover advantage ICT geeft klein bedrijf kans om innovatie te verspreiden Past in bestaande infrastructuur Netwerk als waterleiding: één is genoeg Relaties met netwerkknooppunten essentieel; hoe zien zij de toekomst? –Onbemande kleine vrachtvliegtuigen?

Wet van de remmende voorsprong Ontwikkelingsstrategie nodig –Technische verbeteringen –Voortbouwen op product, proces of technologieën? –Diversificatie?

Dus Vele kleine stapjes Op hetzelfde juiste moment Kunnen Big Bang opleveren

Maar... Innovatie lijkt voor overheid meer praten dan doen Niet zozeer meer innovaties nodig, maar oppakken innovaties die er al zijn Innovaties stimuleren zonder uitgebreide toetsing tot aanvraag durfkapitaal Innovatie in luchtvaart: nieuwe vliegtuigen, motoren, brandstoffen Dus: spin-off of spin in. Hoe belangrijk is JSF?

Waarom stond ik ook alweer hier? In 1990: artikel over F-16 Interview met Mike Ogg Doet mee aan Cargobox Ik woon toevallig in de buurt Dag Hugo! De wereld is klein en Cargobox maakt hem kleiner... en groter

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers

Agenda Welkomstwoord – Rob Kuijpers Inleiding – Harmke Pijpers Cargobox de Logistieke Innovatie van 2010 – Erik Gregory CITRACCO het Cargobox Pilot Project – Hugo Roos Pauze Air Cargo Security en de Cargobox – Dick Muntinga Economisch Innovatie Perspectief – Hans Heerkens Forumdiscussie met alle aanwezigen – Harmke Pijpers Innovatie vanuit het “gladijs” perspectief – Erik Hulzebosch Afsluiting – Harmke Pijpers