GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP PASSEND ONDERWIJS GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP De Opdracht Presentatie jeugdartsen UM 24-06-2014

Bestuurlijk beraad

Wat roept dit op?

Kernwaarden veel SWV-en Subsidiariteit Solidariteit Betrokkenheid Gemeenschappelijkheid Duurzaamheid

Doelen en ambities Voor alle kinderen (2-13jaar) passend onderwijs; samenhangend geheel van onderwijsvoorzieningen (en gezonde en veilige school) Gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen in de regio; zo thuisnabij mogelijk en binnen de reguliere context; zorgplicht in samenwerking, ook met gemeenten en jeugdhulp Leerkrachten zijn goed toegerust Vanuit een integrale en handelingsgerichte aanpak Bestaande ter discussie, nieuwe mogelijkheden zien Transparante toeleiding en / of toewijzing van extra zorg, incl. doelmatige investeringen Rol ouders cruciaal; leerling en ouders participeren vanaf de start

ontwikkeling; onderwijs dat bij hen past PASSEND ONDERWIJS Ieder kind de best passende ontwikkeling; onderwijs dat bij hen past Uitgangspunten; duurzaam, dekkend, continuïteit

Basisondersteuning: t/m niveau 4

Schematische weergave ondersteuningsstructuur Cascademodel niveau 5 b Cascademodel niveau 5 b Schematische weergave ondersteuningsstructuur Zware onder-steuning (niveau 5b) en afspraak duur arrangement (niveau 5a) (bijv. SBO, met OPP Lichte ondersteuning (HGPD met bijv. eigen leerroute / OPP, al of niet met PAB) (niveau 4) maatwerk arrangement Basisondersteuning met Regulier onderwijsaanbod / basisondersteuning (niveau 1-3) Verantwoorde-lijkheid SWV Ondersteuningsteam

Basisondersteuning & ondersteuningsteams School is eigenaar Kleine expertiseteams gekoppeld aan scholen / clusters van scholen Ervaren ondersteuner (orthoped., psycholoog,…) Expertise SBO, SO, AD, PO, Jeugdhulp (…….jeugdarts) (1 kind-1 plan, 1 gezin-1 plan) Waar nodig specialisme (……….via jeugdarts) Leerling in zijn / haar kracht; zo volwaardig mogelijk burgerschap Leerkracht in zijn haar kracht Ouders in hun kracht Passende arrangementen, gekoppeld aan OPP Ook bouw- en teamgericht In verbinding met VVE en VO/VSO; schakelmomenten altijd lastig

Functies ondersteuningsteams Signaal is handelingsverlegenheid m.b.t. de ondersteuning van een leerling. BaO- school blijft verantwoordelijk voor de inzet van ondersteuning Handelingsverlegenheid kan betrekking hebben op: Helder krijgen van de hulpvraag ( bv. aanvullende diagnostiek) Leerkracht: specifieke kennis en vaardigheid gerelateerd aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling ( kennis van leerlingkenmerken) Groep: organisatie van de ondersteuning in de groep Team: handelingsverlegenheid betreft ( deel van) het schoolteam N.B.: rol / positie externe ondersteuners in lijn en afstemming met ondersteuningsteams

Ondersteuningsteams De hulpvraag leerkracht/school dient en curatief en ontwikkelingsgericht opgepakt te worden. Leerling-adequate ondersteuning en leerkracht/school leert ervan. Preventie middels gestandaardiseerde consultatieve begeleiding

Grenzen aan de basisondersteuning Samen met ontvangende school (extra ondersteuning licht of zwaar), ouders, lid ondersteuningsteam perspectieven in beeld / OPP; altijd weging mogelijk terugkeerperspectief; deeltijdopties. Vanuit match ondersteuningsbehoeften en benodigd arrangement Deskundigenadvies, waar mogelijk op school BTO: met name procedurele toetsing en toelaatbaarheidsverklaring (TLV)

Grenzen verlegd??!! Meer leerlingen thuisnabij passend onderwijs? Minder leerlingen doen een beroep op licht / zware ondersteuning geheel of gedeeltelijk buiten de reguliere basisschool Betaalbaarheid en vereveningsuitdaging: niet los van elkaar te zien: SBO 2.7% SO 1.7% Een dilemma geschetst; de uitwisseling opgezocht

Dilemma of……....????? Een enkel kengetal nader beschouwd Rechtstreekse instroom SWV soms > 70%! Een voorbeeld toegelicht (cluster 4)

Feiten en dilemma’s SO school: 118 leerlingen 72 leerlingen rechtstreekse instroom / onderinstroom Van de 72 leerlingen 44 leerlingen vanuit een plaatsbekostigde setting ingeschreven En waar zijn leerlingen ingeschreven?

Maar ook prachtige ontwikkelingen en initiatieven: vaker regiospecifiek Doorgaande lijnen PO-VO Werkgroepen PO-VO: van techniek tot meer- en hoogbegaafdheid Synthesegroepen: cluster 4 in regulier VO DC naar CJG; onderwijs achter loket Naar krachtigere verbindingen met VVE En………vele “pareltjes” binnen de scholen

Relatie met gemeentelijk beleid. Beleid gemeenten. Hulp moet passend zijn bij de vraag: licht en kort waar het kan, zwaar waar nodig. 1 Gezin 1 Plan is uitgangspunt (1 kind - 1 gezin - 1 plan) Keuzevrijheid voor jeugdhulp in evenwicht met betaalbaarheid Ingrijpen als de veiligheid van het kind in geding is Bij ingewikkelde situaties zijn jeugdhulppartners gezamenlijk verantwoordelijk Divers en flexibel aanbod Betaalbaar jeugdhulpstelsel met betekenis voor ouders en jeugd.

Perspectief We kunnen het alleen maar samen Overleg en afstemming met partners absoluut noodzakelijk; allemaal van harte uitgenodigd Alleen een gezamenlijk willen en een gezamenlijke inspanning kan leiden tot het realiseren van onze ambitie

PASSEND ONDERWIJS: FUNCTIONEEL VERBINDEN

Gedachtewisseling Wat roept het op? Wat vraagt het van U? Hoe ziet u uw bijdragen in de lijn van passend onderwijs? Welke betekenis kunt u hebben in de verbinding met de behandelinstituten? ………………………………………………………………………………

www.passendonderwijs.nl Met vele links