Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014 17 april 2014
Agenda Doel 8.33 kHz kanaalafstand Verordeningen 8.33 kHz Uitgangspunten Nederland Fasering Nederland Aandachtspunten GA Planning vervolgproces Safety assessment Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Doel 8.33 kHz kanaalafstand Huidige aantal frequenties in VHF-band 25 kHz (117.975 – 137 MHz) ontoereikend voor toename luchtverkeer. Verwachting dat maar 10-20% van de vraag in 2020 kan worden gefaciliteerd in NW Europa. Kans op interferenties neemt toe. SES doelstellingen niet realiseerbaar. Oplossing: reduceren kanaalafstand binnen de band. 8.33 kHz verdriedubbelt het aantal frequenties. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Verordeningen 8.33 kHz EC Verordening 2006/2007 Vaststelling eisen inzake kanaalafstand mondelinge lucht-grondcommunicatie in het Europese luchtruim. Invoering 8.33 kHz ook beneden FL245 nodig. Invoeringseisen 8.33 kHz boven FL195 eerste stap. EC Uitvoeringsverordening 1079/2012 Vaststelling nadere eisen invoering onder FL195 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Verordeningen 8.33 kHz Verplichting uitrusting apparatuur (8.33/25 kHz) Nieuwe vliegtuigen en radio (forward-fit): vanaf 1-1-2013. IFR verkeer in klasse A, B en C: vanaf 1-1-2014. VFR verkeer in klasse A, B en C (en Lelystad ATZ en North Sea Area), wanneer omgezet naar 8.33 kHz: vanaf 1-1-2014. Alle vliegtuigen(retrofit): uiterlijk 1-1-2018. Frequentieomzetting boven FL195: Boven FL245: vanaf 1-10-1999. Boven FL195: vanaf 15-3-2007. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Verordeningen 8.33 kHz Frequentieomzetting onder FL195: Uitzonderingen Minimaal 25% van de ACC sectoren + OPC: per 31-12-2014. Totale conversie uiterlijk 31-12-2018. NB. via AIC-B NL 08/07 kenbaar gemaakt (19-7-2007); implementatie vanaf 2013 voorzien. Nederland congestieland (evenals Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, UK ea). Uitzonderingen State Aircraft (infrequent). CLIMAX (FIS). Noodfrequenties. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Uitgangspunten Nederland Veiligheid Technisch-operationele uitvoerbaarheid Systeemaanpassing in vaste stappen, human factor. Besluitvorming VCS LVNL (juli 2014). Beschikbaarheid nieuwe frequenties Minimaal 4-5 frequenties nodig ivm luchtruimwijzigingen. Toewijzing afhankelijk van snelheid invoering Luchtruimgebruikers Principe: gefaseerde invoering van frequenties LVNL en Dutch Mil in drie fases. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Fasering Nederland Fase 1 eind 2014: ROSFAL’ optie 2 (minimaal 17 frequenties). ACC: Amsterdam en Dutch Mil (allemaal). ATIS: Schiphol, Eelde, Maastricht. Eindhoven, Lelystad (alles, incl. non-operational). Aantal APP en TWR frequenties Schiphol. Aantal A/G frequenties en Aerodrome services. Meetvluchtfrequentie LVNL/NLR. OPC (voor zover niet reeds omgezet). Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Fasering Nederland Fase 2: in 3 volgordelijke stappen 100% conversie frequenties LVNL en Dutch Mil. April 2015: Schiphol, Rotterdam TWR, Dutch Mil APP. Juni 2015: Schiphol, Dutch Mil TWR/GC. September 2015: Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht. Fase 3: overige frequenties in 2018. AFIS, Zweefvliegen en ultra light. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Fasering Nederland 2014 2015 2016 2017 2018 25% 100% 100% Omzetting 100% Apparatuur Fasering Nederland 100% Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Aandachtspunten GA Implementatietermijn Veiligheid Ombouwperiode (winter) Ombouwmogelijkheden Beschikbaarheid apparatuur Veiligheid Gebruiksmogelijkheden luchtruim GA: kosten (heeft IenM reeds op gereageerd) Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Planning vervolgproces Aanschrijven frequentiehouders door IenM (+AT) (Mei 2014) LVC-staf GA (Mei 2014) Informatiebijeenkomst GA (Mei/Juni 2014) Akkoord LVC Fase 1 implementatieplan (Juli 2014) Akkoord LVC Fase 2+3 implementatieplan (September 2014) Start publicatie AIP Fase 1 (Oktober 2014) Start publicatie AIP Fase 2+3 daarna Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Safety assessment Grootste risico: non-equipped IFR/VFR verkeer in gecontroleerd luchtruim of gebieden die zijn omgezet. Mitigerende maatregelen: Luchtvarenden attenderen via AIC/AIP publicatie(s). Screening IFR vliegplannen op 8.33 kHz uitrusting (en weigering), via Network Manager (IFPS). Screening VFR verkeer door LVNL en Dutch Mil, gerichte sturing/handhaving door ILT. Safety case / procedures non-equipped aircraft. Inspecties op luchthavens. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014
Contact DGB Luchtvaart Agentschap Telecom Peter van der Wilk peter.vander.wilk@minienm.nl 06-15359786 Inspectie Leefomgeving en Transport Jules Hermens jules.hermens@ilent.nl 070-4563268 Agentschap Telecom Geert Bondt gj.bondt@agentschaptelecom.nl 050-5877326 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014