Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg Mei 2014 De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften naar het VO Doel: Voorlichting t.b.v. onderzoeksprocedure doorstroom zorgleerlingen Marlies Willems Coördinatie Website: www.bco-onderwijsadvies.nl Kies LWOO
Agenda Structuur/zorgstructuur VO Niveaus van zorg Criteria Procedure Tijdpad
Onderwijsstructuur VO met of zonder LWOO Praktijkonderwijs VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemengd/theoretische leerweg HAVO VWO
SWV VO Noord-Limburg Ondersteuning op school Basisondersteuning Docent Mentor Remediale Hulp Sociale vaardigheidstraining Counselor Zorgcoördinator Zorg Advies Team (ZAT) Externe deskundigen Zorgcoördinator overlap BAO. Discussie ZAT kan ook op Zorgiveau 3.
Extra ondersteuning binnen school - PRO - LWOO “LGF” (met of zonder LWOO/PRO) Speciaal passend onderwijs (SPOP) Extra ondersteuning Maasland Gespecialiseerde ondersteuning - VSO-scholen, bijv. VSO-ZMOK, VSO-ZMLK, VSO-LG, VSO-LZ - Internaten, psychiatrie Niveau van zorg, niet van onderwijs LWOO per school verschillend ingevuld, aparte klassen, gemengd Spec passend onderwijs: iedere school zelf invulling, in ontwikkeling afstemming binnen swv LWOO+: complexe problematiek, inschatting basisschool VSO LG lichamelijk gehandicapten VSO LZ langdurig zieken
Landelijke criteria voor LWOO of PRO Cognitie Leervorderingen Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen Sociaal-emotionele problematiek Aantonen middels door minister vastgestelde test- en screeningsinstrumenten, onderwijskundig rapport en psychologisch verslag (zie www.rvc-vo.nl)
LWOO binnen scholengemeenschappen VMBO: Cognitie: Intelligentie: 75/80< IQ < 90 Leervorderingen (LVS is leidend): Meer dan 25 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 45 bij DL=60 Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
LWOO binnen scholengemeenschappen VMBO: Cognitie: Intelligentie: 90< IQ < 120 Leervorderingen (LVS is leidend): Meer dan 25 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 45 bij DL=60 Sociaal-emotionele problematiek prestatiemotivatie faalangst sociaal-emotionele instabiliteit
Onderzoek sociaal-emotionele problematiek Onderwijskundig rapport - DOD - OKR samenwerkingsverband Test bij de leerling Test bij de leerkracht: DVL ! DVL bij onderwijskundig rapport meesturen
Praktijkonderwijs (PrO) Moeite met theoretisch leren Niet in staat om VMBO diploma te halen Gericht op arbeidstoeleiding en vervolgonderwijs Cognitie: Intelligentie: 55/60< IQ < 75/80 Leervorderingen (LVS is leidend): Meer dan 50 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 30 bij DL=60 Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling
Vangnet Vangnet is geen beschikking: beschikking is PrO maar VMBO –B met ondersteuning LWOO proberen Maatwerk! In overleg: PrO, VMBO, basisschool, ouders Bij twijfel IQ 75/80 en discrepantie Kijken naar ontwikkelingsmogelijkheden, is er groei in de leerontwikkeling? Is VMBO-diploma haalbaar? In combinatie met persoonskenmerken (weerbaarheid, zelfstandigheid, motivatie, begeleidingsmogelijkheden) Grijze gebieden. Discrepantie.Niet kijken naar cijfers maar naar kind als geheel compenserende factoeren en belemmernde factoren/
De RVC De Regionale VerwijzingsCommissie beoordeelt en beslist! PrO of LWOO beschikking PrO vangnet = PrO beschikking 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ PrO 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ LWOO Rekenen !! Begrijpend lezen !! PrO dle Dle 10 - 30 25 - 45 LWOO dle
Speciaal Passend Onderwijs Bedoeld voor leerlingen die gewoon in de klas mee kunnen doen, als extra voor- en naschoolse opvang aangeboden wordt Leerlingen volgen de reguliere lessen Waar nodig is er extra begeleiding voor, tijdens en na de lessen Leerlingen worden ondersteund in een speciale ruimte binnen de school Plaatsingscriteria (vanuit zorgloket of vanuit zorgteam school)
Maasland Twee-jarige onderbouw als brug tussen basisonderwijs en bovenbouw VMBO of HAVO Complexe problematiek Startniveau VMBO-t of HAVO Maatwerk basisberoepsgerichte leerweg – HAVO Aanmelding moet vroegtijdig door ouders gebeuren (kan al in groep 7)
Voortgezet Onderwijs Vangnet SPOP Maasland In schema Vmbo Havo Vwo PrO BBL KBL GL TL Havo Vwo PrO praktijkonderwijs LWOO Vangnet SPOP Maasland
Criteria RVC LVS is leidend, gegevens eind groep 7 (BL midden groep 7) LVS gegevens groep 8 bij aanvraag beschikking na 1 februari (2e en 3e ronde) Sociaal-emotionele problematiek moet onderbouwd zijn in rapportage en onderzoek Afname individueel intelligentieonderzoek bij: Leerlingen met NT2 problematiek (korter dan 4 jaar in Nederlands onderwijs) Bij tegenstrijdige resultaten, met name bij PRO leerlingen Indien aanvullende gegevens worden gevraagd, wordt daar een termijn aan gesteld
Casus Meld je deze leerling aan?
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Doelen: - Wettelijk (RVC) Optimale ontwikkelingskansen voor iedere leerling De juiste plek voor iedere leerling Geen stempel maar hulp Samen Maatwerk Voorbeeld bril
Organisatie aanmelding zorgleerlingen po/vo Aanmelding onderzoeken doorstroom zorgleerling Vragen omtrent advisering bij complexere problematiek ONDERSTEUNINGSLOKET marlieswillems@bco-onderwijsadvies.nl
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Vroeg aanmelden: Beeld van leerling en verwachtingen vroegtijdig met ouders bespreken groep 7 Belang van zorg voor leerling staat voorop 1e ronde: 80 % ! Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Cijfers School-jaar Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Totaal 2010-2011 49 % 20 % 31 % 363 2011-2012 59 % 19 % 22 % 416 2012-2013 52 % 21 % 27 % 476 2013-2014 voorlopig 63 % 17 % 430
Cijfers, adviezen 2013-2014 Adviezen Ronde 1 Ronde 2 Ronde 3 Totaal VO regulier 18 % 39 % LWOO 54 % 49 % PRO 4 % 8 % Vangnet PRO 2 % Maasland 21 % Anders 272 85 73 430
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Welke leerlingen? Zorgleerling Achterstand op twee of meer leergebieden: eigen leerlijn/ontwikkelingsperspectief uitstroom maximaal midden groep 7 niveau CITO-scores E of V (entreetoets 0-25 percentiel) via website RVC Limburg kan DLE worden uitgerekend www.rvclimburg.nl BAO zeer bel taak.Entreetoets toelichten. Gaat om D en E scores ( oude versie) nieuwe versie is E zwakste 20) belangrijke taak.
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Welke leerlingen? Bij aanmelding voor Maasland kunnen didactische niveaus hoger liggen. Verwachting K/T niveau of HAVO Standaardscore CITO eindtoets < 521 (bij derde onderzoeksronde) én minimaal achterstand op twee gebieden
Per onderzoeksronde streefdatum dat verslag wordt verzonden Planning Per onderzoeksronde streefdatum dat verslag wordt verzonden Soms lukt het niet Dossier is niet compleet bij aanmelding Er zijn aanvullende gegevens nodig Overleg met VO (driemanschap) gebeurt op moment dat groep compleet is (planning!) Graag dus snel reageren op vragen!
Filmpje
Samenvatting procedure Bao en ouders melden zo vroeg mogelijk aan middels: Aanmeldingsformulier Onderwijskundig rapport Gegevens uit LVS, historisch overzicht min. vanaf groep 6 in DLE’s Evt. handelingsplan, eerder onderzoek Evt. uitdraai scoreformulier intelligentieonderzoek afgelopen twee jaar DVL Downloaden via www.bco-onderwijsadvies.nl
Samenvatting procedure Groepsonderzoeken op VO-school (coördinatie BCO Onderwijsadvies) Bespreking onderzoeks- en leerling-gegevens met PrO en/of VO Voorlopig advies of aanvullende gegevens Bij advies PRO of Maasland mondeling overleg met basisschool en ouders
Samenvatting procedure Ouders melden leerling aan bij VO in maart VO selecteert leerlingen voor derde ronde CITO < 521 én andere gegevens (herhaling stap 1 t/m 4) 7. Toelatingscommissie VO beslist CITO wordt later, LAB toets
Vervolg VO vraagt gegevens op bij BCO Afhankelijk van VO school overdracht gegevens van basisschool naar VO BCO (bij ronde 1), VO (bij ronde 2 en 3) vraagt indicatie aan bij RVC Ouders krijgen bericht RVC, uiterlijk begin volgend schooljaar
Tijdpad vóór 1 september Voorronde: voor herfstvakantie (afhankelijk van aanmeldingen) Aanmelding bij BCO, secretariaat zorgloket: vóór 1 september Door → basisschool Door → Maasland (Een aantal leerlingen die reeds aangemeld zijn bij Maasland)
Tijdpad vóór 1 oktober 1e ronde: november– januari Aanmelding bij BCO, secretariaat zorgloket: vóór 1 oktober Door → basisschool Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Tijdpad Groepsonderzoek in periode: 27 oktober t/m 14 november 1e ronde: oktober– januari Groepsonderzoek in periode: 27 oktober t/m 14 november Advies naar basisschool en ouders: streven: eind december Aanvraag RVC: eind januari Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Tijdpad vóór 15 december 2e ronde: december– maart Aanmelding bij BCO, secretariaat zorgloket vóór 15 december Door → basisschool Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Tijdpad Groepsonderzoek in periode: 5 januari t/m 23 januari 2e ronde: december -maart Groepsonderzoek in periode: 5 januari t/m 23 januari Advies naar basisschool en ouders: streven half maart Aanvraag RVC: door VO school na toelating Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Zsm na aanmelding in maart Tijdpad 3e ronde: maart - juni Aanmelding bij BCO, secretariaat zorgloket Zsm na aanmelding in maart Door → VO-school of basisschool Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Tijdpad Groepsonderzoek in periode: 13 april t/m 1 mei 3e ronde: maart - juni Groepsonderzoek in periode: 13 april t/m 1 mei Advies naar basisschool en ouders: streven: uiterlijk einde schooljaar Aanvraag RVC: door VO school na toelating Benadrukken relevante/ recente testgegevens en onderzoeksgegevens, let wel op datum. LVS
Belangrijk! Meld leerlingen zo vroeg mogelijk aan (80% voorronde en 1e ronde) Let op: - zorgleerling - leerling met eigen leerlijn/ontwikkelingsperspectief - CITO-scores, achterstand > 25 % (D en E of V (en IV))
HOE EN WAT? Voor 1 oktober opsturen naar: BCO Onderwijsadvies Secretariaat ondersteuningsloket Postbus 829 5900 AV VENLO Aanmeldingsformulier Onderwijskundig rapport/DOD Gegevens uit LVS (in DLE’s) Evt. handelingsplan, eerder onderzoek DVL
Vragen ?