Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei 2011. Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Case: Craftshop Moengo
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MBO passend onderwijs
Samenwerking werkveld - HAN
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
StatIG in de Vrolijke School
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Duurzaam – Innovatief – Sociaal – Harmonisch – Antwerpen
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Beter Benutten-aanpak
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
“Passend onderwijs op maat”
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Eerstejaarsproblemen
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
KICK-OFF 12/09/2014. Welkom Leeftijdsbewust personeelsbeleid/ Duurzaam personeelsbeleid Hoe binnen eigen organisatiecontext medewerkers betrokken, gemotiveerd,
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
1 Project energiebesparing bij bedrijven “special” gemeentelijke gebouwen / kantoren Piet Wildschut 21 april 2016.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Human capital in beeld FNV 9 april 2014 Dr. Leni Beukema.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Participerend Leiderschap
Met Minder Meer en Beter
Begeleiding bij Werkplekleren
23 maart 2017 profilering.
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Belangrijke afspraken: - Nieuwbouw in principe gasloos vanaf 1 juli Klimaatakkoord RES.
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei 2011

Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur tussen scholen en bedrijven. Doel van die infrastructuur is het faciliteren van: 1)De kennisontwikkeling van bedrijven (De Lerende Regio) 2)De kennisontwikkeling van scholen (Leren van de Regio) 3)De praktijkontwikkeling van leerlingen (Leren in de Regio)

Regioleren Onderwijs: Inpassing en gerichtheid op de regionale context -Weten wat er aan regionale ontwikkelingen speelt -Het benutten van regionale mogelijkheden.Voor zowel studenten en docenten -Opleiden van beroepscompetente studenten.Ondernemende houding -Ontwikkelen van eigentijds onderwijs -Ontleent je bestaan aan de regio cq maakt er onderdeel van uit. Onderlinge sociale betrokkenheid

Wat levert dit de studenten op? Praktijkleren: oplossen van dilemma’s Leidt tot actief leren -actief zoeken naar oplossingen -vallen en opstaan Bredere scope Motiverend: resultaat gericht Zelfreflectie Loopbaanoriëntatie

Wat levert het bedrijven op? Nieuwe ideeën en producten Extra uitvoeringscapaciteit Uiting van brede maatschappelijke verantwoordelijkheid Betere vooropleiding / beroepsoriëntatie leerlingen Contact en preselectie potentiële medewerkers Kennisontwikkeling in netwerken

Zitten bedrijven hierop te wachten? Ervaringen andere branches: Praten met elkaar levert meer op dan praten over elkaar Gemeenschappelijke belangen: win-win situatie Creativiteit Graag investeren: tijd; geld; expertise Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Stappen opzetten regioleren Ken en verken je regio Ontwikkel en faciliteer een groepsproces: stakeholders Definieer een gezamenlijk gedragen visie Ontwikkel een bestuurlijk gedragen projectenprogramma -deelprojecten (niet iedereen doet alles) -trekkende organisaties per deelproject -gezamenlijke afspraken over financiering Ontwikkel een overlegplatform voor monitoring van de projecten en aandragen van nieuwe projecten