Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei 2011
Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur tussen scholen en bedrijven. Doel van die infrastructuur is het faciliteren van: 1)De kennisontwikkeling van bedrijven (De Lerende Regio) 2)De kennisontwikkeling van scholen (Leren van de Regio) 3)De praktijkontwikkeling van leerlingen (Leren in de Regio)
Regioleren Onderwijs: Inpassing en gerichtheid op de regionale context -Weten wat er aan regionale ontwikkelingen speelt -Het benutten van regionale mogelijkheden.Voor zowel studenten en docenten -Opleiden van beroepscompetente studenten.Ondernemende houding -Ontwikkelen van eigentijds onderwijs -Ontleent je bestaan aan de regio cq maakt er onderdeel van uit. Onderlinge sociale betrokkenheid
Wat levert dit de studenten op? Praktijkleren: oplossen van dilemma’s Leidt tot actief leren -actief zoeken naar oplossingen -vallen en opstaan Bredere scope Motiverend: resultaat gericht Zelfreflectie Loopbaanoriëntatie
Wat levert het bedrijven op? Nieuwe ideeën en producten Extra uitvoeringscapaciteit Uiting van brede maatschappelijke verantwoordelijkheid Betere vooropleiding / beroepsoriëntatie leerlingen Contact en preselectie potentiële medewerkers Kennisontwikkeling in netwerken
Zitten bedrijven hierop te wachten? Ervaringen andere branches: Praten met elkaar levert meer op dan praten over elkaar Gemeenschappelijke belangen: win-win situatie Creativiteit Graag investeren: tijd; geld; expertise Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Stappen opzetten regioleren Ken en verken je regio Ontwikkel en faciliteer een groepsproces: stakeholders Definieer een gezamenlijk gedragen visie Ontwikkel een bestuurlijk gedragen projectenprogramma -deelprojecten (niet iedereen doet alles) -trekkende organisaties per deelproject -gezamenlijke afspraken over financiering Ontwikkel een overlegplatform voor monitoring van de projecten en aandragen van nieuwe projecten