Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Asymmentrische informatie
Van medewerkertevredenheid naar studentgerichtheid
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
Travel Policy / Reisbeleid
Collectief vervoer Guy Hermans.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Supportersavond FC Twente Winterswijk 29 juni 2012.
Bedrijfspresentatie Promavise
Marco Oving Projectleider
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
OV-chipkaart stand van zaken
Presentatie voor de themabijeenkomst openbaar vervoer en buurtbussen 8 november 2013 Ludolf Maat Secretaris Rocov-NH.
Open data FWD Titel presentatie
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Gedelegeerd bestuurder
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
TE NEMEN MAATREGELEN In functie van: 1. Locatie bedrijf : Verhuis  drastisch maar efficiënt Centrum : openbaar vervoer Rand : carpooling, bedrijfsbus,…
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Overheidsfinanciën College 3, 20 mei 2008 Robert Inklaar
Elektrische bussen voor Schiermonnikoog
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Kennisagenda Transport & Logistiek
WELKOM in het AVIODROME
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Aantrekkelijk OV voor iedereen
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
ROCOV Haaglanden Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer Haaglanden Presentatie aan de Commissie VVEZ dd 10 november 2010 Voorzitter:
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Beheersstichtingen 28 januari 2013.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
Sturing in de stad Marieke Bolle Wethouder Cultuur en Financiën Inhoud presentatie: 1.Voortgang crisisaanpak 2.Fondsen van het Rijk 3.Eigen inkomsten 4.Bezuinigingen.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Veolia Transport Limburg
Deltaplan Veilige Spoorwegen 2003 Leersum 24 juni 2003.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Afspraken, instrumenten, systemen en resultaten
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
OV café ROCOV Gelderland Sociale functie in het OV Jan van Selm OV-bureau Groningen – Drenthe 14/12/12.
Het OV 2007 – november 2013, ROCOV, Pedro Peters 1.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Afscherming west address adres by bus.
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
ontwikkeling zero-emissie rijden voertuigen, tankinfra, regelgeving
LNG met haring 21 juni 2018.
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Maatschappelijke kosten
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
Trein als substituut voor vliegtuig
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Reizen tot in de Haarvaten. Waar loop je als reiziger tegen aan
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse

Veolia Transport Nederland Operations map Omzet: €305m 3128 werknemers Multimodale operator

Krimp uitdaging of kans? KPVV rapport 2008: ondanks de uitbreiding van het aanbod is het OV-gebruik in Limburg bv teruggelopen? Bezetting per bus is wel lager, maar doordat aanbod veel sterker gegroeid is dan vraag Limburg wel concessie met hoogste kostendekkingsgraad Gaat niet alleen om demografie, maar ook om kwaliteit aanbod, efficientie en dan speelt heel sterk combinatiemogelijkhedem em gepast materiaal inzetten Groei reizigers periode % op bussen Noord + 50% op bussen Zuid + 11% op treinen Noord of meer* + 40% op treinen Zuid of meer* *Inkomsten papier worden nog steeds verdeeld via Nederlandse Spoorwegen Omzet (EURm)

Passagiers per aangeboden KM 4 OV is goed voor 11% van personenvervoer in NL

BDU onder druk Krimp SOV in vraag WMO budgetten zwaar onder druk Goed maar inefficient vervoer Creatief Openbaar Vervoer aanbesteden... Vraag en aanbod in het OV moeten beter op elkaar af worden gestemd... Outputsturing Multimodaal WMO en OV

OV De macht van de beperkingen Prijs tickets = CO 2 Aanbod tov Vraag = Subsidie Efficiency ? 6

7 7

Meer Convenience  meer OV Availability + Available Info + Comfort + Competitive price = Convenience

Availability OV vandaag meer aanbod dan vraag gestuurd Via outputsturing netwerkontwikkeling bij vervoerders en flexibel in tijd laten evolueren Zo krijg je meer vraaggestuurd model die veel beter op de behoefte inspeelt Multimodale gedachte met ideale afstemming tussen alle modaliteiten (bij 1 of meerdere vervoerders)

+ Available Info Real time correcte travel info van openbaar vervoer en auto Bij elke vervoerder info over aansluiting bij anderen Vanuit vele kanalen benaderbaar

+ Comfort Reistijd is nuttige of aangename tijd, geen tijdverlies Laagdrempellig – Eenvoudig te gebruiken, niet noodzakelijk universeel – Eenvoudige payment systemen, transparant Clean, veilig materiaal

+ Competitieve prijs Concurrentieel met wagen Zo efficient mogelijk vervoer All in-tarieven, incl distributiekosten, kosten voor dragers,…. Transparante prijzen Duidelijkheid in produkten/ keuzes

Meer Convenience  meer OV ook in Krimpgebieden Beschikbaarheid + Info + Comfort + Competitieve prijs = Convenience