B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Thema: verzorgingsstaat
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Vechtscheidingen en partnergeweld
4.1 De Pruikentijd.
Moderne Kunst.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Kopspijkers als politiek amusement voor jongeren.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
‘voor de kinderen’. Johannes 1 3 x een nieuw begin de wording van de wereld de(mens)wording van Jezus de wording van Gods kinderen In het begin.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal?
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
GEEF KINDEREN WAAR ZE RECHT OP HEBBEN
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Ethiek.
Welvaartsstaat en sociaal- economische veranderingen
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Leren van lastige kwesties
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Typen verzorgingsstaten
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Ontwikkeling en de basisschool
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Verdampende jeugdcriminaliteit
Laagveengebied Groningen
Jager-verzamelaars.
Visie ontwikkeling
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Zonder context geen bewijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De toekomst van de maatschappelijke stage
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

B. Levering

  Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient te leveren aan waarden en normendebat id opvoeding MAAR rol mag niet overschat worden!

  20-tal jaren stil rond problematiek waarden en normen id opvoeding  Na 1970 : theoretische pedagogen zagen resoluut af v formulering ve algemene opvoedingsdoel  Theoretische pedagogiek bleef geïnteresseerd in normatieve kwesties MAAR terugtrekken op meta- ethisch niveau  Eind jaren ‘80 : discussie over overdracht v waarden en normen + hernieuwde aandacht vr morele opvoeding id strijd tegen jeugdcriminaliteit Vooraf

  Waarden- en normenoverdracht id opvoeding door wetenschappelijke discussies/ andere theoretische richtingenstrijd  onzichtbaar geworden  opgelost door filosoof Gilbert Ryle (in 1958)  Ryle : werkt met analyse verschillende vormen v kennis en mogelijkheid om deze te vergeten systematisch af  Morele kennis kan je niet vergeten  oorzaak: morele kennis verbonden met affectie Over ware morele kennis

  Waarden spelen rol in reflectie op gedrag  spelen daarin belangrijke rol MAAR ze worden niet overgedragen  Idem dito voor normen (=geconcretiseerde waarden)  Klassieke model van waarden en normen is het Freudiaanse  is van aantrekkelijk eenvoud  Middeleeuwen: met ontdekking noodzaak v opvoeding en opvoedbaarheid  motivatieprobleem geboren Waar komt dat primitieve beeld van de overdracht van waarden en normen in de opvoeding vandaan?

  Als een leek over normen en waarden spreekt ziet hij nog steeds het beeld van een kompas voor zich  probleem postmoderne tijd: we oriënteren ons op anderen en niet meer op ons intern kompas  Morele opvoeding oriënteren op dat wat de kinderen in de toekomstige samenleving nodig hebben om moreel te overleven

  De overheidsbemoeienis is de voorbije eeuw toe- en afgenomen  Waarom afgenomen?  De burgers zijn steeds meer gesteld op hun privacy  Het tanende geloof van de maakbaarheid van de samenleving van belang  Ouders zijn hoger opgeleid en zijn mondiger  De uitkleding van de verzorgingsstaat Balans van de overheidsbemoeienis met de opvoeding in de afgelopen halve eeuw

  Waarom toegenomen?  Wegvallen van gedeelde publieke moraal vd burgers  De overheid maakt zich om onze gezondheid zeer druk  Ontstaan van multiculturele samenleving  Steeds grotere en machtigere groep van professionele pedagogen ontstaan  Grote economische belang v arbeidsparticipatie door mannen en vrouwen

  Opvoedingsverhouding afgelopen halve eeuw veranderd van bevelshuishouding naar onderhandelingshuishouding  De grote reden van deze verandering was de economie  Het generatieconflict wordt in de jaren zestig uitgevochten  alles wat in de weg stond van een goede relatie tussen ouder en kind werd weggenomen Veranderingen in de omgang tussen ouders en kinderen

  Niet zo belangrijk  erg subjectief Anti-vandalismebeleid in Mootfoort, een persoonlijk verhaal

 Levering, B. (2004). Opvoeding en de overdraging van waarden en normen. De Beer, P.T (red), Schuyt, C.J.M (red). Bijdrage aan waarden en normen. (pp ). Amsterdam: Amsterdam University Press Deze presentatie werd U gebracht door Margot Desmedt. Referentie van het artikel