KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Welkom op de Julianaschool
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
‘Spelen in de wijk’ Paul van der Klein. 10 jaar vrijwillig jeugdwerk ervaringen aanbieden breed en gevarieerd.
Welkom in groep 1-2 B.
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
HGW en gesprekken met leerlingen
op de informatieavond van groep 2B
Ontwikkelingstraject kinderen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Snoezelen snuffelen doezelen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Het belang en functie van spel
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
… de stap naar het eerste leerjaar
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Visie: rapport en portfolio
Basisschool ‘t Heuvelke
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Een kijkje in de keuken…..
Regels en afspraken.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom op onze informatieavond !
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Aanpak problematisch gedrag
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Schatkist Ouderavond.
Unit 1 Groep 1/2.
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Meer voorlezen, beter in taal
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen
Ouderavond groep 1-2 donderdag 7 september 2017
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Welkom in groep 1.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
blok 2 les 4: contact met elkaar
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders

KIJKEN naar kinderen door de bril van KIJK! Bij spel Bij werken met materialen Bij activiteiten samen met de juf / mijnheer Bij activiteiten samen met andere kinderen

Wat ziet de leerkracht? Hoe speelt het kind? Hoe werkt het kind? Wat heeft het kind geleerd? Wat vindt het kind nog moeilijk?

Wat staat er in KIJK! Basiskenmerken Betrokkenheid Risicofactoren Ontwikkelingslijnen Conclusies en vervolgactiviteiten Afspraken

Basiskenmerken Een kind: dat lekker in zijn vel zit en graag naar school gaat dat nieuwsgierig is en de wereld om zich heen wil ontdekken Dat zelfvertrouwen heeft en nieuwe dingen interessant vindt om spelenderwijs te ontdekken

Betrokkenheid Een kind: is zo betrokken bij zijn activiteit dat hij/ zij de wereld om zich heen helemaal vergeet

Risico factoren Gevolg: De ontwikkeling van het kind verloopt te langzaam Voorbeelden: ADHD Slecht horend Slecht ziend

Sociaal emotionele ontwikkeling: zelfbeeld

Sociaal emotionele ontwikkeling: omgaan met volwassenen

Sociaal emotionele ontwikkeling: omgaan met anderen

Speel- en werkgedrag

Taakgerichtheid en zelfstandigheid

Grote motoriek

Kleine motoriek

Tekenontwikkeling

Visuele waarneming

Auditieve waarneming

Mondelinge taalontwikkeling

Lichaamsoriëntatie

Ruimtelijke oriëntatie

Tijdsoriëntatie

Ontwikkeling van de geletterdheid

Ontwikkeling van het inzicht in cijfers en getallen

Ontwikkeling van het logisch denken

Het ingevulde ontwikkelingsprofiel Basiskenmerken Betrokkenheid (eventueel) risicofactoren Ontwikkelingslijnen

KIJK! is ingevuld wat weet de leerkracht nu? Hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. Op welke ontwikkelingsgebied(en) het kind zich sneller ontwikkelt Op welke ontwikkelingsgebied(en) het kind zich langzamer ontwikkelt Wat de leerkracht moet doen om de ontwikkeling van het kind verder te stimuleren

Gesprek met de ouders over KIJK! 1-2 De leerkrachten en de ouders bespreken samen de totale ontwikkeling van het kind De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt sprongsgewijze, dat betekent dat de ontwikkeling soms wat sneller, soms wat langzamer verloopt KIJK! helpt om zicht te krijgen op de ontwikkeling op korte en langere termijn Op basis van KIJK! kan de leerkracht het aanbod aan het kind bijstellen en evalueren