KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders
KIJKEN naar kinderen door de bril van KIJK! Bij spel Bij werken met materialen Bij activiteiten samen met de juf / mijnheer Bij activiteiten samen met andere kinderen
Wat ziet de leerkracht? Hoe speelt het kind? Hoe werkt het kind? Wat heeft het kind geleerd? Wat vindt het kind nog moeilijk?
Wat staat er in KIJK! Basiskenmerken Betrokkenheid Risicofactoren Ontwikkelingslijnen Conclusies en vervolgactiviteiten Afspraken
Basiskenmerken Een kind: dat lekker in zijn vel zit en graag naar school gaat dat nieuwsgierig is en de wereld om zich heen wil ontdekken Dat zelfvertrouwen heeft en nieuwe dingen interessant vindt om spelenderwijs te ontdekken
Betrokkenheid Een kind: is zo betrokken bij zijn activiteit dat hij/ zij de wereld om zich heen helemaal vergeet
Risico factoren Gevolg: De ontwikkeling van het kind verloopt te langzaam Voorbeelden: ADHD Slecht horend Slecht ziend
Sociaal emotionele ontwikkeling: zelfbeeld
Sociaal emotionele ontwikkeling: omgaan met volwassenen
Sociaal emotionele ontwikkeling: omgaan met anderen
Speel- en werkgedrag
Taakgerichtheid en zelfstandigheid
Grote motoriek
Kleine motoriek
Tekenontwikkeling
Visuele waarneming
Auditieve waarneming
Mondelinge taalontwikkeling
Lichaamsoriëntatie
Ruimtelijke oriëntatie
Tijdsoriëntatie
Ontwikkeling van de geletterdheid
Ontwikkeling van het inzicht in cijfers en getallen
Ontwikkeling van het logisch denken
Het ingevulde ontwikkelingsprofiel Basiskenmerken Betrokkenheid (eventueel) risicofactoren Ontwikkelingslijnen
KIJK! is ingevuld wat weet de leerkracht nu? Hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. Op welke ontwikkelingsgebied(en) het kind zich sneller ontwikkelt Op welke ontwikkelingsgebied(en) het kind zich langzamer ontwikkelt Wat de leerkracht moet doen om de ontwikkeling van het kind verder te stimuleren
Gesprek met de ouders over KIJK! 1-2 De leerkrachten en de ouders bespreken samen de totale ontwikkeling van het kind De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt sprongsgewijze, dat betekent dat de ontwikkeling soms wat sneller, soms wat langzamer verloopt KIJK! helpt om zicht te krijgen op de ontwikkeling op korte en langere termijn Op basis van KIJK! kan de leerkracht het aanbod aan het kind bijstellen en evalueren