Olaf Moens oktober 2012, CM - studiedagen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aspecten van burgerschap op locatie Guido de Brès
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Ouders en Kinderen Centraal
Gehaktballen met slagroom
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Arbeidstevredenheid en prestaties
Duurzame inzetbaarheid: extra belangrijk in een recessie
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
RYCKEVELDE 12 NOVEMBER 2009 Comenius Monitoring Day EUROPESE UITWISSELINGEN PEDAGOGISCHE IMPACT DOELSTELLINGENRESULTATEN 12/11/20091 Comenius Monitoring.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Een voedings- en bewegingsbeleid op school.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Personeelsvergadering
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Dr. Willy De Haes GGD Rotterdam
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
VIGeZ vzw © maart 2009
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Hapjesavond mmv Keurslager John Philipsen uit Panningen
Een bewegingsbeleid op school
Best practice Doel: voorlichting team
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Voorlichting en preventie
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Kinderrechten als brug
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Gelijke kansen op school: het kan!
Het zorgcontinuüm.
Gezondheid en gezond gedrag
het katholiek basisonderwijs
JEUGDzorg - voor wie?.
Sint-Jozefsinstituut
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Sint-Jozefsinstituut
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Olaf Moens oktober 2012, CM - studiedagen Werken aan een gezondheidsbeleid op school met focus op welbevinden en geestelijke gezondheid Olaf Moens oktober 2012, CM - studiedagen

learning to live together and learning to be.” “[In the 21st century] education throughout life is based on four pillars: learning to know, learning to do, learning to live together and learning to be.” (Unesco, 1996)

Gezondheid, welbevinden, geestelijke gezondheid, … Brede definitie ‘gezondheid’: Een toestand van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden (WHO, 1946) = 3 dimensies Geestelijke gezondheid: Een staat van welbevinden waarin het individu zijn eigen doelstellingen realiseert, kan omgaan met de normale stress van het leven, succesvol kan werken/leren, en een bijdrage kan leveren aan de eigen gemeenschap (WHO, 2001) Op school: Geestelijke en sociale gezondheid >< fysieke gezondheid

(Geestelijke) gezondheidsbevordering Mensen of groepen in staat stellen om controle te verwerven over de determinanten van hun gezondheid (WHO Ottawa Charter 1986) Acties die mensen ondersteunen om een gezonde leefstijl op te nemen en te behouden, en om hiervoor geschikte levensomstandigheden en omgevingen te ontwikkelen (WHO 2004) Geestelijke gezondheidsbevordering: Acties om het geestelijk welbevinden te bevorderen bij mensen zonder risico, risicogroepen en mensen die lijden of herstellen van mentale problemen (WHO 2004)

Werken aan gezondheid Organisatie van de gezondheidszorg Biologische factoren GEZONDHEID: fysiek, psychisch en sociaal welbevinden Organisatie van de gezondheidszorg Fysische en sociale omgeving Leefstijl (Lalonde, 1974)

Leefstijl: gezondheidsgerelateerd gedrag Fysische & sociale omgeving Werken aan gezondheid Gezondheidstatus Leefstijl: gezondheidsgerelateerd gedrag Fysische & sociale omgeving Gedragsdeterminanten: Individueel Sociale omgeving Fysieke omgeving

Determinanten: Individuele competenties Sociale omgeving Fysieke omgeving Veel determinanten liggen buiten onderwijs Beschermende factoren >< Risicofactoren Economische omg.

[Schema Winnie – beschermende factoren]

[Schema Winnie – Risicofactoren + ontwikkelingstaken]

BESCHERMENDE EN RISICOFACTOREN VOOR GEESTELIJKE GEZONDHEID Ontwikkelingstaken (6-20 jaar) 6-12 jaar: Stevige basis en levensvaardigheden verwerven door conformiteit 12-20 jaar: Identiteitsontwikkeling. Peer relaties jeugd Risico’s jeugd Individu: Leerprobleem, schools falen, vroegtijdig schoolverlaten, fysieke ziekte, laag zelfbeeld, vertraagde ontwikkeling, communicatieproblemen, angst, depressie, alcohol en druggebruik. Familie: Ouderlijk conflict, desintegratie gezin, zwakke opvoedingsvaardigheden, fysiek, seksueel of emotioneel misbruik, GG problemen ouder, criminaliteit of verslaving, sterfte, verlies, geplaatst worden. Omgeving: Pesten, zwakke school ethos, armoede, discriminatie, werkloosheid ouder, consumerisme, materialisme, individalisme.

Mogelijkheden voor de school Individuele competenties trainen = educatie Geschikte leef-, leer- (en, werk-)omgeving = schools welbevinden (Bijna) geen invloed - buiten onderwijs = externe negatieve factoren counteren (minstens: niet nog meer belasten)

Geestelijke gezondheid in de school = werken aan determinanten Educatie: Zelfbeeld Veerkracht Coping skills Social skills Problem solving Identiteitsgevoel Self-agency Optimisme Schools succes Gezonde leefstijl

Geestelijke gezondheid in de school = werken aan determinanten Schools welbevinden: Sociale verbondenheid, identificatie met groep Vrienden (!) Houding van leraren & interactie (!) Ondersteunende school ethos en –cultuur ‘schoolklimaat’ Afspraken & regels Mate van inspraak in klas & school School met sterke schoolse en niet-schoolse mogelijkheden Interne (onderwijs)organisatie Infrastructuur & voorzieningen (!) Vroege detectie en behandeling leerproblemen

Geestelijke gezondheid in de school = werken aan determinanten Determinanten buiten school ‘counteren’: (ifv risicogroepen) Toegankelijkheid van aanbod: kostprijs Toegankelijkheid en geschikt aanbod ifv beperkingen Respect voor diversiteit en culturele eigenheid Signalisatie en vroege detectie van problemen Doorverwijzing naar externe zorg

3 vragen voor de school Hoe kunnen we onze leerlingen helpen met de ontwikkeling van competenties om te leren omgaan met uitdagingen en stress? Hoe kunnen we een veilige en ondersteunende omgeving maken van de school waarin leerlingen tot optimale leerresultaten komen? Hoe kunnen we attent zijn en tegemoetkomen aan de behoeftes van leerlingen [en personeel]? (MindMatters, 2000)

Geestelijke gezondheid in de opdracht van de school Beleidsvoerend vermogen (BeVo) Zorg / Leerlingen-begeleiding Gelijke onderwijskansen (GOK) Gezondheids-beleid Veiligheid & welzijn Lich. Opv. VOETEN

Geestelijke gezondheid in de school: wat werkt, wat werkt niet? + Interventies & acties: vanuit brede definitie van gezondheid + Thema: positieve insteek + Focus op specifieke vaardigheden & attitudes + ‘Whole school approach’ + Interventiemix & verschillende werkvormen + Vakoverschrijdende (multidisciplinaire) aanpak + Programma gespreid over meerdere jaren + Specifiek opgeleide leraren

Geestelijke gezondheid in de school: wat werkt, wat werkt niet? ++ Trainen van conflicthantering ++ Agressie (vnl. bij +14j.) en geweld aanpakken + Trainen van oplossingsgericht denken + Trainen van sociale vaardigheden + Werken aan gezonde leefstijl (voeding, beweging, rust)

Geestelijke gezondheid in de school: wat werkt, wat werkt niet? ± Middelenpreventie ± Positief zelfbeeld bevorderen ± Schoolprogramma’s suïcidepreventie - Kennisgerichte lesprogramma’s - Inspelen op angstgevoelens + Aangename infrastructuur + Transparante regels & afspraken

Geestelijke gezondheid in de school: wat werkt, wat werkt niet? “De gezonde school methodiek kan [indien goed gehanteerd] effectief zijn, vooral voor wat betreft het verbeteren van de geestelijke gezondheid en het bevorderen van evenwichtig eten en voldoende beweging.” (Stewart-Brown, 2006)

Gezondheidsbeleid ingevuld

Strategie 1: Gezondheidseducatie - inhouden = ontwikkelen van persoonlijke competenties Kennis en inzicht: Inzicht in (on)welbevinden en geestelijke (on)gezondheid Bewustwording van eigen welbevinden Sociale & emotionele vaardigheden: Zelfbewustzijn & zelfsturing Zelfbeeld, omgaan met eigen beperkingen Doelgericht werken Oplossingsgericht denken

Strategie 1: Gezondheidseducatie - inhouden Sociale & emotionele vaardigheden: Zelfbewustzijn & zelfsturing (vervolg) Omgaan met emoties Omgaan met rouw en verdriet Veerkracht versterken, omgaan met stress Zelfsturing, discipline (><groepsdruk) Zorg voor eigen lichaam & geest 2) Sociaal bewustzijn & relationele vaardigheden Communicatievaardigheden Omgaan met diversiteit Conflicthantering Verbondenheid aan school

Strategie 1: Gezondheidseducatie - inhouden Sociale & emotionele vaardigheden: 3) Verantwoordelijkheidsgevoel Verantwoordelijkheid opnemen Integer handelen Positief bijdragen tot schoolklimaat

Strategie 1: Gezondheidseducatie - aanpak Organisatie van de leerprocessen (werkvormen) Samen werken/leren Participatief Zelfsturend Action learning/experiental learning (reflectief, transfer & interioriserend) Zelfexpressief (bv. koppeling aan cultuureducatie) Whole student approach Met aandacht voor individuele behoeftes & sociale invloeden differentiatie

Strategie 2: Structurele maatregelen = creëren van een gezonde leer- en leefomgeving Fysieke omgeving Toegankelijk, geschikt en betaalbaar aanbod Geschikte infrastructuur voor schoolse (leren) en niet-schoolse (eten, ontspanning, rust, ….) mogelijkheden Sociale omgeving: schoolklimaat Goed, persoonlijk contact Respectvol omgaan (relaties & interactie) Initiatiefruimte en inspraak Aandacht voor diversiteit & interculturaliteit Duidelijke afspraken en structuren Perspectief

Strategie 2: Structurele maatregelen Motiverend klasklimaat: Positieve communicatie en motiverend taalgebruik van leraren Participatie in lesgebeuren Transparante structuur & afspraken van het lesgebeuren Positieve feedback en evaluatie van lln

Strategie 2: Structurele maatregelen Voorbeeldfunctie: Voorwaarde: zich deskundig voelen Pro-actieve communicatie met lln Empathie met motivatie van lln Respectvolle omgangsvormen Initiatiefruimte geven Interactie met thuismilieu: Communicatie met ouders Ouderparticipatie School – lokale gemeenschap – thuis (>brede school)

Strategie 3: Afspraken maken Afspraken mbt: Toetsenbeleid: planning ifv taakbelasting & stress Evaluatiesysteem ‘Betrouwbare school’: transparante communicatie & opvolging Spanningsveld: persoonlijke keuze >< sociale verantwoordelijkheid

Strategie 4: Zorg/begeleiding organiseren Zorgcontinuüm Preventie Signalering & vroegdetectie Handelingsgericht (samen)werken Procedures (binnen school, met externe partners) Intersectorale samenwerking Spanningsveld tussen onderwijs en geestelijke gezondheidszorg Visie & doelstellingen (& terminologie) Werkvormen

Gezondheidsbeleid op school: een kwaliteits(vol) proces

Randvoorwaarde 1: ‘expliciet’ organiseren van (geestelijke) gezondheidseducatie (en –beleid) Leerlijnen / curriculum Horizontale/verticale samenhang & afstemming Aansluiting bij eigenheid van school & leerlingenpopulatie Verankeren in schoolbeleid

Randvoorwaarde 2 : deskundigheid van de leraar/het team In functie van: Bewustwording en belang van geestelijke gezondheid en welbevinden Kunnen linken en integreren in eigen werking (als leraar) Kunnen linken en integreren in eigen houding (als actor in schoolklimaat)

Randvoorwaarde 2 : deskundigheid van de leraar/het team Nascholingsbeleid: Vorming Deskundigheidsverspreiding binnen team Advies & begeleiding: Binnen team (!) Schoolnabije partners (scholengemeenschap/-groep, CLB & PBD) Externe gezondheids- en preventiediensten

Randvoorwaarde 3: een breed draagvlak Personeelsbeleid met aandacht voor welbevinden en geestelijke gezondheid (Transparant evaluatiebeleid, infrastructuur, onthaal, sociale activiteiten, …) Organisatie van schoolinterne beleidsstructuren (ifv uitwerking, inspraak & communicatie) Organisatie van de participatie van personeel, leerlingen en ouders